دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محسنی

حوزه/ سرپرست معاونت علمی حرم مطهر شاهچراغ(ع) از برگزاری همایش ملی بزرگداشت سید علی‌خان مدنی شیرازی به میزبانی حرم مطهر شاهچراغ(ع) خبرداد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، مهدی محسنی سرپرست معاونت علمی حرم مطهر شاهچراغ(ع)، عصر امروز در نشست خبری با موضوع اعلان برنامه‌ها و فراخوان «همایش ملی بزرگداشت شخصیت و تبیین آراء و آثار علامه سیدعلی خان مدنی شیرازی»، که در سالن اندیشه کتابخانه حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به زندگی و فضایل علامه سیدعلی‌خان مدنی شیرازی که در حرم مطهر مدفون است، اظهار داشت: سید صَدرالدین عَلی بن احمد بن محمد مَعصوم حسینی دَشتَکی شیرازی مشهور به سید علیخان مدنی و سید علیخان کبیر و در نزد عرب به ابن معصوم مدنی از علمای بزرگ شیعه در قرن یازدهم و اوایل قرن دوازدهم هجری است.

سرپرست معاونت علمی حرم مطهر شاهچراغ(ع) یادآور شد: وی در نیمه جمادی الاولی سال ۱۰۵۲ق در مدینه متولد شد و به مدنی شهرت یافت، پدرش امیر نظام‌الدین احمد و مادرش دختر شیخ محمد منوفی، امام شافعیان حجاز بود، او در حوزه‌های علمیه ایران به «سید علی خان کبیر» یا «شارح صحیفه» نیز مشهور است.

وی به تشریح دوران زندگی علامه سید علی خان مدنی شیرازی پرداخت و یادآور شد: دوران زندگی سیدعلی‌خان را می‌توان به سه بخش کلی تقسیم کرد، از تولد تا ۱۴ سالگی در حجاز، زندگی و اقامت در هندوستان از نوجوانی تا ۶۲ سالگی و اقامت در ایران (اصفهان و شیراز) که پس از بازگشت از هند در سال ۱۱۱۴ تا زمان درگذشت یعنی سال ۱۱۲۰ قمری می‌باشد.

وی با بیان اینکه در هندوستان پس از زندگی پرفراز و نشیب و گذر دورانی سخت و تحمل فوت پدر، سرانجام سلطان محمد اورنگ‌زیب والایت نواحی لاهور، توابع آن و ریاست دیوان حکومتی برهانپور را به او سپرد، اظهار کرد: با این حال وی پس از ۲۵ سال مسئولیت حکومتی به میهن بازگشت و پس از اقامت کوتاهی در اصفهان، دو سال پایانی عمر خود را در مدرسه آباء و اجدادی خود منصوریه شیراز به تدریس و تألیف پرداخت، سیدعلیخان سرانجام در سال ۱۱۲۰ در سن ۶۸ سالگی در شیراز به دیار باقی شتافت و در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) در جوار مزار سیدماجد بحرانی به خاک سپرده شد.

سرپرست معاونت علمی حرم مطهر شاهچراغ(ع) پیرامون آثار و تألیفات سید علی خان گفت: علامه سید علی خان مدنی شیرازی علاوه بر فقه و اصول و حکمت الهی، در ادبیات عرب و علم لغت نیز متبحر بود، در علوم مختلف آثاری دارد و یکی از مشهورترین آثار او، "ریاض السالکین فی شرح صحیفة سید الساجدین" است که در آن به شرح ادعیه صحیفه سجادیه پرداخته است، این شرح آکنده از مباحث مختلف ادبی، قرآنی، فقهی، کلامی و تاریخی بوده به گونه‌ای که این کتاب را به دایرة المعارفی از معارف اسلامی تبدیل کرده است.

وی با اشاره به اینکه علامه محمدباقر مجلسی گردآورنده مجموعه نفیس بحارالانوار از شاگردان سید علی خان است، خاطرنشان کرد: از دیگر آثار و تألیفات این عالم، می‌توان به سلافة العصر فی محاسن الشعراء بکل مصر، الدرجات الرفیعه فی طبقات الامامیه، سلوة الغریب و اسوة الادیب، انوار الربیع فی انواع البدیع، الحدائق الندیه فی شرح الصمدیه، الفرائد البهیه فی شرح الفوائد الصمدیه، موضح الرشاد فی شرح الارشاد، رساله فی اغلاط الفیروزآبادی فی القاموس، التذکره فی الفوائد النادره، المخلاة، الزهرة فی النحو، ملحقاة السلافه، نفثة المصدور، محک القریض، رساله فی المسلسلة بالاباء، نعمة الاغان فیعشره الاخوان، الکلم الطیب والغیث الصیب و دیوان شعر، اشاره کرد.

وی در ادامه به همایش ملی بزرگداشت سیدعلی خان مدنی شیرازی در حرم مطهر اشاره کرد و گفت: این همایش، پنجشنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ مصادف با ولادت امام زین العابدین(ع) و روز بزرگداشت صحیفه‌ سجادیه در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار می‌شود و محورهای آن شامل «معرفی ابعاد شخصیتی و سیر زندگانی علامه سیدعلی خان مدنی شیرازی»، «سیره علمی و آرای علامه» و «معرفی و بررسی آثار علامه» خواهد بود.

محسنی سپس به برنامه‌ نصب و رونمایی از سنگ یادبود سیدعلیخان مدنی در مکان شریف بالاسر ضریح حضرت شاهچراغ(ع) در روز همایش اشاره کرد و افزود: نصب این سنگ یادبود در حدود مزار سیدعلیخان به تدبیر تولیت آستان احمدی و محمدی(ع) به گونه‌ای تدارک دیده شده که هر دو گروه زوار آقا و خانم امکان زیارت آن را داشته باشند.

وی به شیوه ارسال مقاله در این همایش اشاره کرد و یادآور شد: اندیشمندان و پژوهشگران می‌توانند مقاله‌های خود را به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی تا یکم بهمن ماه ۱۴۰۲ در قالب فایل word از طریق بخش مربوط در پایگاه اینترنتی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) به نشانی eform.shahecheragh.ir/alikhan ارسال نمایند. ، همچنین علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند، سوالات خود را از طریق نشانی پست الکترونیکی s.alikhan@shahecheragh.ir ارسال و یا در ساعات اداری با شماره ۰۷۱۳۲۱۳۱۳۴۱ تماس حاصل فرمایند.

مدرسه علمیه منصوریه یک مکتب است

در ادامه این جلسه حجت الاسلام حمیدرضا حدائق مدیر مدرسه علمیه منصوریه شیراز، با اشاره به اینکه سید علی خان دو سال در مدرسه علمیه منصوریه مشغول به تدریس بود، خاطرنشان کرد: هنگامی که واقف مدرسه علمیه منصوریه را بنا می‌کند در سال ۸۵۰ هجری قمری در وقف نامه قید می‌شود اگر از خاندان منصوری عالمی باشد استاد در مدرسه خواهد بود.

وی اضافه کرد: هنگامی سید علی خان به شیراز می‌آید در مدرسه حاضر می‌شود که در سال‌های بعد علمای دیگری مانند سید ماجد بحرانی در این مدرسه حضور داشتند.

وی یادآور شد: آیت الله اعرافی در خصوص مدرسه منصوریه تأکید داشت که اگر بخواهیم سابقه مدرسه منصوریه را به نسبت علما بسنجیم مدرسه منصوریه یک مکتب بوده است.

علامه سید علی خان یکی از اوجوبه‌های شگفت انگیز تاریخ اسلام است

همچنین حجت الاسلام بینا زاده دبیر علمی همایش ملی سید علی خان در ادامه در خصوص سلسله دشتکی، خاطرنشان کرد: خاندان دشتکی از خاندان‌های ممتاز در تاریخ اسلام هستند از غیاث الدین منصور به عقل هادی عشر یاد می‌شود، سید علی خان متولد ۱۵۰۲ و در ۶۸ سالگی درگذشت، علی صدرالدین مدنی نام اصلی وی و با ۲۸ واسطه به امام زین العابدین(ع) می‌رسد.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه ۴۸ سال در هند زندگی می‌کرد به لقب خان دست پیدا می‌کند، تصریح کرد: یکی از اوجوبه‌های شگفت انگیز تاریخ اسلام است، عرب زبانان بیشتر با او آشنا هستند و از او به ابن المعصوم یاد می‌کنند.

گفتنی است در این برنامه متن زندگینامه مختصر سیدعلیخان مدنی شیرازی توسط دو تن از همکاران و خدام تخصصی پژوهشی حرم مطهر به دو زبان انگلیسی و عربی نیز قرائت شد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha