دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: اگر هیچ توجهی نداشته باشیم که در غزه چه می‌گذرد و این مسئله برای ما مهم نباشد اما آیه ۷۵ سوره نساء را بخوانیم در این صورت قرآن ما را لعنت می‌کند، خداوند در این آیه فرموده «وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در دیدار جمعی از مسئولان مؤسسات قرآنی استان قزوین گفت: همواره باید به‌شدّت و به‌صورت جدی مانند سرباز مسلح و آماده در خط مقدم این تفکر باشیم که لعن و نفرین زیارت عاشورایی را برای دشمنان قرآن و دشمنان اهل بیت عصمت و طهارت داشته باشیم.

وی ادامه داد: مشکلات مؤسسات، نبودن بودجه و نداشتن امکانات و تجهیزات برای کسانی که باید مورد توجه قرار بگیرند، احتیاج به یک کارگروه از افراد قرآنی و مسئولین پاسخگو دارد، به این صورت که ترکیبی از این دو جماعت بنشینند فکر کنند که برای حل مسائلی از قبیل دارا نبودن مکان، ضعف امکانات تبلیغی و آموزشی و عدم توانایی تشویق قرآن‌جویان چه باید کنند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: بنابراین برای حل مشکلات لازم است کارگروهی شامل دست‌اندرکاران نهادهای نظام مقدس جمهوری اسلامی همراه با فعالان قرآنی تشکیل شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: بنا را بر این بگذاریم آن کسی که قرآن را به او می‌رسانیم، با همه وجود باور کند همین که با یک آیه از قرآن آشنا شد، هیچ تشویقی در این عالم جذاب‌تر، مؤثرتر و بابرکت‌تر از این نیست، مبادا طوری شود که تشویق‌ها افراد را به سوی قرآن جذب کنند.

وی خاطرنشان کرد: آن کسی که با تشویق‌های ما قرآنی می‌شود و انگیزه‌اش تشویق باشد، معلوم نیست در ادامه هم قرآنی بماند یا خیر اما آن کسی که انگیزه‌اش از ابتدا قرآنی باشد، همیشه همراه قرآن می‌ماند، البته ما هم وظیفه داریم به مسئله تشویق توجه کنیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: خدای متعال می‌فرماید اگر جن و انس، جمع شوند نمی‌توانند مانند قرآن بیاورند، خداوند در آیه ۸۲ سوره اسراء می‌فرماید «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا»، یعنی (و ما آنچه را برای مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل می‌کنیم ولی ستمگران را جز زیان نمی‌افزاید).

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید قرآنی که نازل کرده‌ایم دوا و غذای روح و روان مؤمنین است و دائم آن‌ها را در مسیر رشد و کمال قرار می‌دهد، مؤمنینی که وقتی نام و یاد خدا می‌آید و هر آیه‌ای را تلاوت می‌کنند روی آن‌ها تأثیرگذار است و ایمانشان را اعتلا و استحکام می‌بخشد.

وی یادآور شد: در آیه ۸۲ سوره اسراء آمده قرآن برای ظالمان و ستمگران خسارت است، مصداق بارز ظالم و ستمگر، مشرکین هستند، چرا که خداوند در آیه ۱۳ سوره لقمان می‌فرماید «إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ»، یعنی (چرا که شرک ستم بزرگی است).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: قرآن برای ظالمان جز خسارت چیزی ندارد، برای مثال اگر درختی ریشه‌های سالم داشته باشد اما در اثر بی‌آبی پژمرده شده باشد، وقتی به این درخت آب بدهیم سرحال و سرزنده می‌شود اما اگر ریشه درختی پوسیده باشد، هر چه به آن آب بدهیم پوسیده‌تر شده و سپس منهدم می‌شود.

وی ادامه داد: باید کاری کنیم که جامعه مخاطب ما با سلامت روان به سراغ قرآن بیایند، برای مثال گاهی برخی‌ها از ما می‌پرسند چه کنیم فرزندمان به نماز خواندن تشویق شود؟ باید حواسمان باشد نماز را فدای تشویق نکنیم، بلکه تشویق را ابزار نماز کنیم، بین این دو بسیار فرق است، باید حواسمان باشد از چه زاویه‌ای وارد شویم که نماز اصالتش را از دست ندهد.

نمانیده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خداوند در آیه ۱۲ سوره مریم می‌فرماید «خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ»، یعنی (کتاب خدا را به جد و جهد بگیر)، باید قرآن را جدی گرفت، ما هنوز قرآن را جدی نگرفته‌ایم و خیلی با آن فاصله داریم، ما جلسات قرائت، تجوید، صوت، تفسیر و حفظ قرآن داریم اما هیچ کدام از این‌ها به معنای جدی گرفتن قرآن نیست.

امام جمعه قزوین بیان کرد: اگر ما مسلمانان و کشورهای اسلامی قرآن را جدی گرفته بودیم اکنون رژیم منحوسی مثل صهیونیست‌ها مانند غده سرطانی در کشورهای اسلامی نبودند و شاهد ظلم، جنایت، کودک‌کشی و قتل‌عام نبودیم، همه این‌ها به این دلیل است که از قرآن فاصله گرفته‌ایم، متأسفانه برخی‌ها قرآن می‌خوانند و خلاف قرآن عمل می‌کنند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: رسول گرامی اسلام فرمودند «علیکم بالقرآن فاتخذوه اماما و قائدا»، حضرت فرمودند جان شما و قرآن؛ قرآن را امام خود قرار دهید، خواندن قرآن و تفسیر قرآن، قرآن را امام نمی‌کند، هر گاه با آیه‌ای انس گرفتیم و رفیق شدیم و او را رهبر، هادی و امام خود دانستیم و پشت‌سرش حرکت کردیم یعنی قرآن را امام و قائد قرار داده‌ایم.

وی تأکید کرد: فرق بین امام و قائد را در کلام ابومهدی المهندس می‌توان فهمید، ایشان در رابطه با حاج قاسم سلیمانی فرمودند حاج قاسم قائد بود، منظور ایشان این بود که رهبر حکیم انقلاب امام هستند و حاج قاسم نیز قائد هستند، قائد منویات رهبر را در میدان اجرایی می‌کند، برجسته‌ترین افسر میدان امامت قائدی مانند حاج قاسم سلیمانی بود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: رسول گرامی اسلام فرمودند قرآن را امام و قائد خود قرار دهید، یعنی هم افکار و اندیشه‌هایتان را از قرآن بگیرید و هم عمل و رفتار میدانی‌تان را قرآنی کنید.

امام جمعه قزوین یادآور شد: این حدیث در کتاب شریف کافی تفسیر می‌شود، در این کتاب شریف به نقل از پیامبر (ص) آمده هر کس قرآن را امام خود قرار دهد و مأموم و پیرو قرآن باشد، قرآن او را تا بهشت می‌برد، برای اینکه مقصد قرآن بهشت است، هر کس دامن قرآن را بگیرد، قرآن او را تا بهشت می‌برد، در بهشت هم به این آدم می‌گویند با قرآن به تو درجه می‌دهیم، اگر درجه می‌خواهی قرآن بخوان، هر چه با قرآن زندگی کردیم و به قرآن عمل کردیم، همان اندازه در بهشت درجات قرآنی داریم.

وی اظهار کرد: در ادامه این حدیث آمده هر کس قرآن را پشت‌سر بیندازد یا کسی که وانمود کند قرآنی است تا مردم به او توجه کنند، چنین کسی قرآن را ابزار خود قرار داده است، اگر کسی قرآن را کنار بگذارد و خودش جلو بیفتد و قرآن را ابزاری برای خود کند، قرآن او را به سمت جهنم سوق می‌دهد، چون قرآن که جهنم نمی‌رود فلذا این فرد را به سمت جهنم می‌راند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: اکنون چقدر کشورها هستند که قرآن لعنتشان می‌کند، یمن از فاصله حدود ۲ هزار کیلومتری به سمت سرزمین‌های اشغالی موشک شلیک می‌کند، عربستان در میانه راه این موشک‌ها را می‌زند، اگر همین عربستانی‌ها آیه ۸۲ سوره مائده را بخوانند، قرآن آن‌ها را لعنت می‌کند، چرا که خداوند در این آیه فرموده «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَی ذَلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُونَ»، یعنی (مسلماً یهودیان و کسانی را که شرک ورزیده‌اند دشمن‌ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهی یافت و قطعاً کسانی را که گفتند ما نصرانی هستیم نزدیک‌ترین مردم در دوستی با مؤمنان خواهی یافت زیرا برخی از آنان دانشمندان و رهبانانی‌اند که تکبر نمی‌ورزند).

وی بیان کرد: دلیل این لعنت این است که پیامبر (ص) فرموده چه بسیارند تلاوت‌کنندگانی که قرآن آن‌ها را لعنت می‌کند.

وی اظهار کرد: آدم‌ها و کشورهای غرب‌زده نیز این گونه هستند، آدم‌هایی که هنوز نوکر اسرائیل هستند، آدم‌هایی که به هیچ اصل و قانون انسانی اعتقاد ندارند، همان کسانی هستند که اگر هم قرآن بخوانند، قرآن لعنتشان می‌کند.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: برای مثال اگر هیچ توجهی نداشته باشیم که در غزه چه می‌گذرد و این مسئله برای ما مهم نباشد اما آیه ۷۵ سوره نساء را بخوانیم در این صورت قرآن ما را لعنت می‌کند، خداوند در این آیه فرموده «وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا»، یعنی (شما را چه شده که در راه خدا و رهایی مردان و زنان و کودکان مستضعفی که ستمکاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته اند نمی جنگید؟ آن مستضعفانی که همواره می گویند: پروردگارا! ما را از این شهری که اهلش ستمکارند، بیرون ببر و از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: این آیه امروز در زمین و آسمان فریاد زده می‌شود، امروز شاهد کسانی هستیم که فریاد می‌زنند و می‌گویند خدایا از طرف خودت برای ما ولیّ و یاریگر بفرست، اگر ما قرآن را بخوانیم و به این آیات برسیم اما هیچ دغدغه‌ای نداشته باشیم که در غزه چه بر سر مردم می‌آید، حتی گاهی طوری حرف بزنیم که فاسدان و ظالمانی مثل آمریکا، فرانسه، انگلیس، کانادا، اروپا و امثال این‌ها که حامی این رژیم خونخوار هستند، قابل احترامند، در این صورت قرآن ما را لعنت می‌کند.

وی یادآور شد: همچنین برای مثال کسانی که سوره جمعه را می‌خوانند که خداوند در آن دستور به شتافتن به سوی نماز جمعه را داده اما نماز جمعه برایشان اهمیتی ندارد، در قیامت چه پاسخی برای این آیات خواهیم داشت؟

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: آیه ۱۰۵ سوره انبیاء تمام وجود انسان را آکنده از امید نسبت به آینده می‌کند اما برخی ممکن است این آیه را بخوانند و یأس‌پراکنی کنند، خداوند در این آیه می‌فرماید «لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»، یعنی (و در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد).

امام جمعه قزوین بیان کرد: امام حسین (ع) وقتی نزدیکی‌های کربلا رسیدند، علیرغم اینکه رسم امام (ع) این نبود که یارگیری کنند، از شخصی به نام حر بن یزید جعفی درخواست کردند ایشان را همراهی کند، او بهانه‌هایی آورد، بعد به امام پیشنهاد کرد که اسب و شمشیری دارم که با آنان بسیار جنگ کرده‌ام، این را پیشکش شما می‌کنم، امام (ع) فرمود من آن کسی نیستم که از ستمگران یاری بگیرم.

وی خاطرنشان کرد: امام (ع) به او گفت از اینجا دور شو که صدای مظلومیت همراهان مرا نشنوی، هدیه او را هم نپذیرفت، در مسائل قرآنی نیز ما باید همه این‌ها را لحاظ کنیم و از کسانی که واجبات مال خود اعم از خمس و زکات را نداده‌اند کمک نگیریم و یاری نخواهیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خداوند در آیه ۱۱۳ سوره هود می‌فرماید «وَلَا تَرْکَنُوا إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ»، یعنی (و به کسانی که ستم کرده‌اند متمایل مشوید که آتش دوزخ به شما می‌رسد و در برابر خدا برای شما دوستانی نخواهد بود و سرانجام یاری نخواهید شد).

وی تصریح کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید دار و ندار، تجربه‌ها و سرمایه‌های شما به آتش کشیده می‌شود اگر برای پیشرفت کارهایتان به ستمگران تکیه کنید، باید پول‌های درست را برای ترویج قرآن خرج کنیم، ان‌شاءالله عزممان را جزم کنیم و خودمان را خادم حقیقی قرآن کنیم، در خلوص خادم بودن هر چه می‌توانید فکر کنید و آمادگی‌تان را افزایش دهید، ان‌شاءالله خدای متعال به برکت قرآن کارهایتان را هم برکت بدهد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ۴ IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 0
    توجه توجه توجه چه دردی دوا شد هیچی۵