دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در دیدار ۲۰۰ نفر از اعضای تشکل‌های دانشجویی درباره حادثه ۸ مهر زاهدان، گفت: قبل از حضور در جلسه شورای عالی امنیت ملی دوستان از دفتر مقام معظم رهبری با بنده تماس گرفته و ما را جهت انتقال پیام رهبر معظم انقلاب به دفتر فرا خواندند که ایشان اعلام کرده بودند «نماینده من باید مدافع حق مردم باشد و در این جهت با هیچکس تعارف نداشته باشد».

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از دفتر امام جمعه زاهدان، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی در دیدار ۲۰۰ نفر از اعضای تشکل‌های دانشجویی سیستان و بلوچستان گفت: دانشجویان از شور و نشاط جوانی برخوردار و جویای علم و دانش و آزاد اندیش هستند که اگر هر کدام از این‌ها با ایمان، باور دینی، عقلانیت، فکر درست و دانش و بینش همراه شود غوغا خواهد کرد و می‌تواند وجودی تاثیرگذار و موتور پیشران جامعه باشد.

امام جمعه زاهدان افزود: وقتی کار به صورت جمعی و تشکیلاتی باشد این تاثیرگذاری بیشتر هم خواهد شد و لذا از تشکل‌های دانشجویی انتظارات بیشتری داریم و پیشنهاد این است که هر تشکل گزارشی از فعالیت‌های تاثیرگذار خود داشته و به ارزیابی عملکرد بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی با اشاره به حدیث "حاسِبوا أنْفُسَکُم قَبلَ أنْ تُحاسَبوا" عنوان کرد: باید به حساب خود برسید قبل اینکه به حساب شما رسیدگی شود و این کار در کنار حیث فردی در جنبه سازمانی هم صدق می‌کند و معیار ارزیابی ما باید خروجی کار باشد و طبیعتا در این ارزیابی ثمره‌ی کار معیارخواهد بود نه اینکه تنها طرح بحث کرده و پیگیر آن نباشیم.

چرا جلسات دانشجویی سالی یک بار برگزار می شود؟

وی ادامه داد: چرا جلسات دانشجویی باید سالی یک‌بار برگزار شود و سال‌های گذشته که در جلسه روز دانشجو در محل دانشگاه سیستان و بلوچستان حضور پیدا کردیم گروهی از دانشجویان درخواست برگزاری جلسه جهت بیان مطالبات خود را داشتند و بنده نیز اعلام آمادگی نمودم اما با گذشت چند سال هنوز برای برگزاری این جلسه اقدام نکرده‌اند.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: بنده همواره تاکید داشته‌ام که در سه محور حوزه‌های علمیه، آموزش‌ و پرورش و دانشگاه اهتمام ویژه دارم و همواره در این جهت وقت خواهم گذاشت اما متاسفانه علیرغم تاکیدات مکرر متاسفانه اقدامات متولیان کار در این جهت چندان چشمگیر نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: برای افزایش تعداد جلسات با جمع‌های دانشجویی هر مجموعه دانشگاهی باید یک رابط معرفی کرده تا بتوانیم پس از هماهنگی‌ها در برنامه‌های مختلف دانشگاه حضور پیدا کنیم و مطمئن باشید اگر کار انجام نشد کم کاری از سوی رابطین بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در ادامه جلسه و در پاسخ به نکات بیان شده توسط یکی از دانشجویان مبنی بر علت عدم شرکت نماینده ولی‌فقیه در برخی از برنامه‌های دانشجویی به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: برگزاری جلسات و نشست‌های دانشجویی باید با هماهنگی و به صورت منظم برگزار و متولی کار مشخص باشد.

امام جمعه زاهدان در پاسخ به مطالبه یکی از دانشجویان مبنی بر سخت‌گیری در پذیرش ضامن جهت دریافت تسهیلات بانکی، مشکلات مسکن و طلاق توافقی اذعان کرد: برای حل مشکلات باید راهکار ارائه دهید و ملاحظات درست مسئولین مربوطه را در نظر بگیرید.

وی افزود: مشکل مسکن و طلاق توافقی نشأت گرفته از مشکلات اقتصادی در جامعه است و وقتی مشکلات معیشتی وجود دارد فرد برای نجات خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و برای جلوگیری از این مسائل باید مشکلات اقتصادی در جامعه مرتفع گردد.

امام جمعه زاهدان در پاسخ به اظهارات یک دانشجو مبنی بر میزان در اختیار قرار دادن تریبون نماز جمعه جهت بیان مطالبات دانشجویان، گفت: استفاده از تریبون نماز جمعه جهت بیان مطالبات دانشجویان جز درخواست‌های دانشجویان در دیدارهای سال گذشته هم بود که بنده در پاسخ به آن‌ها عنوان کردم ما حاضر به در اختیار قرار دادن تریبون نماز جمعه به دانشجویان هستیم اما مشروط بر اینکه کار کارشناسی صورت گیرد و بعد به طور منطقی و منصفانه به بیان مطالبات بپردازید و متاسفانه با گذشت یکسال از این مطالبه دانشجویان هنوز کسی برای انجام این کار مراجعه نکرده است.

در واقعه ۸ مهر بر لزوم بررسی جامع، دقیق و منصفانه تاکید کردم

حجت الاسلام والمسلمین محامی در تبیین اظهارات یکی از دانشجویان مبنی بر پیگیری‌های عدالت‌خواهانه نماینده ولی‌فقیه در استان در خصوص واقعه هشتم مهر زاهدان، مطالبه‌گری‌های صورت گرفته، عدم همکاری مسئولان استان جهت اجرای تصمیمات شورای راهبردی و نیز ایجاد فضای دو قطبی در سطح استان عنوان کرد: بنده هفتم مهرماه سال گذشته جهت شرکت در افتتاحیه همایش دانشجویان استان عازم مشهد مقدس بودم و ظهر جمعه هشتم مهر مسئولان تماس گرفتند و بنده روز شنبه با تولیت آستان قدس جلسه داشتم و بلافاصله پس از جلسه عازم زاهدان شد.

وی گفت: بنده بر اساس فهم مبانی دینی و انقلابی و مبانی امامین انقلاب کار احقاق حق مردم و برخورد با متخلف را دنبال و بر بررسی جامع دقیق و منصفانه و احقاق حق از همه اطراف قضایا و برخورد با متخلف از هر طرف را مورد تاکید قرار دادم.

امام جمعه زاهدان افزود: بنده تاکید داشتم که هر کس به ناحق کشته شده باید شهید اعلام شود و زمانی که وزیر کشور برای پیگیری ماجرا به استان آمده بود عنوان کرد شهید اعلام کردن افراد در حوزه اختیارات ما نیست و بنده در پاسخ اظهار کردم که کار باید از مسیر قانونی خود دنبال شود.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: در نهایت قبل از حضور در جلسه شورای عالی امنیت ملی دوستان از دفتر مقام معظم رهبری با بنده تماس گرفته و ما را جهت انتقال پیام رهبر معظم انقلاب به دفتر فرا خواندند که ایشان اعلام کرده بودند «نماینده من باید مدافع حق مردم باشد و در این جهت با هیچکس تعارف نداشته باشد».

امام جمعه زاهدان افزود: در ادامه مقام معظم رهبری هیئتی را برای دلجویی و شنیدن مطالبات مردم به استان فرستادند و عنوان شد که مسیر حق باید دنبال شود.

وی گفت: مطالبه‌گری باید در فضای جمعی صورت گیرد چرا که در این صورت دیگر قادر نیستند شما را تحت فشار قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: حکم ارائه شده از سوی مقام معظم رهبری به بنده دارای یک پیوست ویژه بود که یکی از بندهای آن تشکیل شورای راهبردی است و البته این گونه نیست که هیچ یک از مسئولین در این راستا همراهی نداشته باشند بلکه برخی مسئولین همراهی دارند و البته میزان همراهی‌ها متفاوت است و بنده معتقدم میزان همکاری و تعامل مسئولان استان در دوره‌های کنونی با اوایل دهه هفتاد که بنده در استان بودم قابل مقایسه نیست و اگر این وفاق در مدیریت بحران نبود وضعیت استان اینگونه نبود.

وی ادامه داد: در دوره دولت قبل پیشنهاد شد مشکلات استان را دسته بندی و به اتفاق جمعی از مسئولان ارشد استان نزد مسئولان مختلف کشور برویم که دارای برکاتی بود به گونه‌ای که وزیر وقت کشور با مشاهده این جمع گفت بخش عمده ای از مشکلات ما در استان‌ها با همین جمع است که با هم نمی سازند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: در جلسه اخیر با رئیس جمهور نیز به همین شکل عمل کردیم و بین مسئولان ارشد استانی همراهی صورت می‌گیرد اما برخی مسئولان هم واقعا همکاری نمی کنند.

برخی حکمت تصمیم مقام معظم رهبری در اعزام هیئت به استان را متوجه نشدند

وی گفت: در حوادث سال گذشته اتفاقاتی رخ داد و آسیب‌هایی به اقشار مختلف وارد شد اما بدتر از همه ایجاد نگاه کینه و بد بینی بین جامعه و ایجاد فضای دو قطبی بود و اتفاقا تصمیم مقام معظم رهبری جهت اعزام هیئت به استان برای ترمیم همین شکاف و جلوگیری از ایجاد دو قطبی بود که متاسفانه خیلی ها از میان شیعه و اهل سنت، مسئولان و غیر مسئولان حکمت این کار را متوجه نشدند.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند نماینده من باید از مردم حمایت و در این جهت با هیچکس تعارف نداشته باشد و ما نیز کار را دنبال و به نتیجه آن امیدواریم هر چند که در این خصوص کم کاری و کُند کاری‌هایی صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان مبنی بر تبیین جایگاه دانشجو معلم و نیز مشکلات دانشگاه فرهنگیان استان گفت: بنده در سخنرانی‌های مختلف در خصوص جایگاه معلم و تاثیر کار آن تاکید کرده‌ام و از مشکلات دانشگاه فرهنگیان مطلع هستم و در این جهت توصیه‌هایی هم داشته‌ام از جمله هم افزایی و استفاده از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها به گونه‌ای که دانشجویان از فضای آموزشی سایر دانشگاه‌ها استفاده کنند و دانشگاه فرهنگیان نیز تنها به تامین اساتید جهت دروس تخصصی بپردازد که متاسفانه کمتر مورد قبول قرار گرفته است.

امام جمعه زاهدان در ادامه اظهارات یک دانشجو مبنی بر افزایش بودجه‌های فرهنگی دانشگاه ها گفت: در حوزه فعالیت های فرهنگی هم باید جهت جذب اعتبار بیشتر و استفاده بهینه از امکانات و بودجه‌های در اختیار تلاش شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha