شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست تخصصی مبانی نظری مالکیت خصوصی

حوزه/ نشست تخصصی مبانی نظری مالکیت خصوصی با سخنرانی دکتر محمود حکمت نیا مدیر گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست تخصصی مبانی نظری مالکیت خصوصی با سخنرانی دکتر محمود حکمت نیا مدیر گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

بر اساس این گزارش: در این نشست که از طرف گروه تولیدی و زیربنایی مرکز برگزار شد، دکتر حکمت نیا تلاش کرد مباحث نظری مالکیت و ساختار تمدنی آن را بررسی کند. در همین راستا وی سوالات بنیادین فلسفی را طبقه بندی و ادبیات حقوقی و تمدنی مالکیت را گوشزد کرد.

وی در ابتدا به ساختار قانون مدنی و قانون اساسی و فقه امامی اشاره کرد و در ادامه یه بررسی فلسفی مالکیت پرداخت.

مدیر گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین در بخشی از سخنان خود به نظریه اموال در حقوق مدنی اشاره کرد و یادآورشد: رابطه شخص و شیء در زندگی اجتماعی تحت شرایطی ممکن است از بین برود، یا مالک از بین برود و یا شیء، اگر مالک از بین برود ما سبب ملکیت جدید می خواهیم و سبب آن تشریع قانونگذاری است.

دکتر حکمت نیا یادآورشد: قانونگذار بر حسب مصالح، ارث را سبب قرار داد و تملک بر مبنای ارث مبتنی بر مصالح است نه استحقاق، نظریه ارث نظریه تشریعی است جایی که مالک از بین می رود شما بر اساس نظام مصالح، باز توزیع ثروت می کنید و نظام ارث را طراحی کرد، در این جا ظلم و عدل معنا ندارد.

وی یادآورشد: ممکن است شیء از بین رود و در مقابل کسی که آن را از بین ببرد مسیرهای مختلفی در مقابل ما هست یا او را کیفر می کنیم یا اینکه سببی را می گیریم که بر اساس آن مالکی که ملک او از بین رفته بر ذمه شخص مالک می شود.

دکتر حکمت نیا همچنین اسباب مالکیت در حقوق مدنی شامل احیاء اراضی موات و حیازت اشیاء مباحه، عقود و تعهدات، شفعه و ارث را توضیح داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha