دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ درس اخلاق حجت الاسلام و المسلمین طبسی ویژه طلاب مدارس علمیه اهواز

حجت الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی در جمع طلاب مدارس علمیه اهواز تصریح کرد: الحمدلله به برکت انقلاب اسلامی حوزه های علمیه متحول شده اند و باید به این نکته توجه داشت که خروجی حوزه ها متناسب با امکانات موجود باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، درس اخلاق حجت الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی ویژه طلاب مدارس علمیه اهواز، امروز به همت معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان با همکاری مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز در مسجد اعظم این شهرستان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایت امام صادق(ع)«سُئِلَ فِیمَا اَلنَّجَاةُ غَداً فَقَالَ إِنَّمَا اَلنَّجَاةُ فِی أَلاَّ تُخَادِعُوا اَللَّهَ فَیَخْدَعَکُمْ فَإِنَّهُ مَنْ یُخَادِعِ اَللَّهَ یَخْدَعْهُ وَ یَخْلَعْ مِنْهُ اَلْإِیمَانَ وَ نَفْسَهُ یَخْدَعُ لَوْ یَشْعُرُ فَقِیلَ لَهُ فَکَیْفَ یُخَادِعُ اَللَّهَ فَقَالَ یَعْمَلُ بِمَا أَمَرَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ ثُمَّ یُرِیدُ بِهِ غَیْرَهُ فَاتَّقُوا اَلرِّیَاءَ فَإِنَّهُ شِرْکٌ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اَلْمُرَائِیَ یُدْعَی یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ بِأَرْبَعَةِ أَسْمَاءٍ یَا کَافِرُ یَا فَاجِرُ یَا غَادِرُ یَا خَاسِرُ حَبِطَ عَمَلُکَ وَ بَطَلَ أَجْرُکَ وَ لاَ خَلاَقَ لَکَ اَلْیَوْمَ فَالْتَمِسْ أَجْرَکَ مِمَّنْ کُنْتَ تَعْمَلُ لَهُ .» بیان داشت: این دنیا محل گذر و عبور است و دارالقرار نیست از این رو باید امروز تا دیر نشده برای فردای خود، عمل صالح انجام دهیم (الیوم عمل بلاحساب و غداً حساب بلا عمل).

وی افزود: از پیامبر مکرم اسلام(ص) سئوال شد که فردای قیامت نجات در چیست؟ ایشان جواب دادند که مسلما نجات در این است که خدا را فریب ندهیم ( از در مکر و حیله با خداوند وارد نشوید) تا او نیز شما را نفریبد. خداوند از آشکار و پنهان ما آگاه است و هرگز نمی توانیم او را فریب دهیم و هرکس بخواهد از در حیله و فریب با خداوند وارد شود خداوند او را فریب داده و رشته ایمان را از قلب او جدا کرده و نفسش او را می فریبد البته اگر بفهمد چرا که بعضی بخاطر قاعده ی استدراج متوجه نمی شوند که خداوند ایمان را از قلب آنها گرفته و فکر می کنند که مشکلی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: دوباره از پیامبر سئوال شد که چگونه شخص خداوند را فریب می دهد؟ اصلا مگر می شود خداوند را فریب داد؟ ایشان در پاسخ فرموده اند که فریب خداوند به این است که شخص فرمان خدا را انجام می دهد ولی با آن عمل دیگری را (جز خدا) در نظر دارد. به عنوان مثال نماز می خواند ولی برای اینکه دیگران او را ببینند، درس می خواند و مراتب علمی را پشت سر می گذارد تا به او بگویند دکتر فلانی و یا کار خیر انجام می دهد ولی برای ریا و اینکه دیگران او را ببینند و از او تعریف کنند.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی بیان داشت: باید از ریاکاری و جلب توجه دیگران بپرهیزید چرا که ریا، شرک به خداوند است و در روز قیامت ریاکاران را به چهار نام کافر، فاجر (فریبنده)، غادر(بی وفای عهد شکن) و خاسر(زیانکار) صدا زده و به آنها می گویند اعمالت هدر رفته و مزدت فاسد و ناچیز بوده و امروز نصیبی از خیز برای شما نیست و مزدت را از همان کسی که عملت را برای خوش آمد او انجام دادی بگیر.

وی تصریح کرد: کارهای خود را برای رضای خداوند انجام دهید چرا که برای غیرخدا کار کردن ارزشی ندارد مگر غیرخدا چه چیزی می تواند به شما دهد؟ نهایت خانه، ماشین یا اصلا یک شهر به شما بدهد مگر می توانید آنها را با خود به آن دنیا ببرید؟ مگر آنها می توانند جلوی عذاب الهی را بگیرند؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه خوزستان بیان داشت: اگر کار برای رضای خداوند باشد خداوند می داند آن کار را چگونه بزرگ کند. به عنوان مثال شیخ عباس ادعیه موجود در مفاتیح الجنان را برای خود نوشته بود تا طریقه ی ارتباط و مناجات با خدا را یاد بگیرد و چون عملش برای رضای خداوند و ارتباط برقرار کردن با خدا بود خداوند عملش را بزرگ کرد و امروز می‌بینید کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس در سراسرجهان و هرمکانی که شیعه ای در آنجا باشد وجود دارد.

وی با اشاره به روایت «لایجوز الصراط الا من بیده صک من علی» از پیامبر اکرم(ص) ادامه داد: در روایت داریم که در روز قیامت ۵۰ ایست و بازرسی وجود دارد که هرکدام هزار سال طول می کشد و هیچ کسی از این ایست و بازرسی ها عبور نمی کند مگر کسی که جواز عبوری از امیرالمومنین علی(ع) داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی با اشاره به دعای «أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیْرِی»، از امام صادق(ع) خطاب به طلاب حاضر در جلسه بیان داشت: شما انتخاب شده اید که در مسیر یاری رساندن و خدمت به دین گام بردارید و باید قدر این نعمت را بدانید و روزی هزار بار خداوند را بابت این نعمت شکر کنید که افتخار طلبگی را نصیب شما کرد.بنده ۵۵ سال است که رسما وارد حوزه علمیه شدم در این مدت حتی یک دقیقه هم نشده که از حوزه آمدنم پشیمان شده باشم و همیشه خداوند را بابت این نعمت شاکر بودم.

وی عنوان داشت: الحمدلله به برکت انقلاب اسلامی حوزه های علمیه متحول شده اند و باید به این نکته توجه داشت که خروجی حوزه ها باید متناسب با امکانات موجود باشد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha