شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سعدی؛ رئیس دانشگاه و عضو مجلس خبرگان رهبری

حجت الاسلام والمسلمین سعدی تحول در علوم انسانی اسلامی را اجتهاد راهگشا دانست و به نقش طلاب جوان دانشگاه در تحقق اجتهاد راهگشا و پویا تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، مجمع طلاب و مبلغین دانشگاه امام صادق(ع) با حضور حجت الاسلام والمسلمین سعدی؛ رئیس دانشگاه و عضو مجلس خبرگان رهبری، جمعی از مسئولین و طلاب دانشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سعدی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و تشکر از حضور پرشور طلاب دانشگاه امام صادق علیه السلام، گفت: «تمام فعالیت های ما در دانشگاه و هندسه حرکت از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی و افتخار روحانیت اسلام و تشیع ، مقام معظم رهبری دام ظله ترسیم شده است و ما هم مکررا بیان کرده ایم که باید برای الزامات تحقق راهبردهای ابلاغی فکر بکنیم و در حوزه راهبرد نیازمند تفکر و تأمل نیستیم، راهبردها به ما اعطا شده است بلکه برای تحقق آنها باید فکری انجام داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه نفر « فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ...» بیان کرد: « علما در اصول فقه باتوجه به آیه مبارکه نَفر به سه بحث اشاره میکنند: ۱-در حجیت خبر واحد ۲-وجوب اجتهاد یا وجوب و جواز تقلید ۳- ذیل قاعده ارشاد جاهل.

وی افزود: علما در ذیل آیه نفر از حرمت مقدمی تا رفع وجوب مطالب فرمودند که برای فهم بیشتر لازم است عتاب و خطاب آیه تبیین شود و خداوند متعال در ادامه می فرماید: «فلولا نفر من کل فرقه منهم طائفه» چرا یک گروهی برای تفقه نَفر نمی کنند؟ نتیجه می‌گیریم که اگر در مرحله تزاحم عبارات را لحاظ کنیم، یک واجب اهمی است که با دو راهبرد تفقه در دین و انذار در قرآن کریم بیان شده است.

وی، مزیت دانشگاه امام صادق علیه السلام را تفقه در دین عنوان کرد و گفت: «به تعبیر حضرت امام (ره) اجتهاد ما اجتهاد جواهری است و اینکه کسی در دانشگاه به نام تولیدات علوم انسانی حرفه ایی را بافندگی کند، عارضه جدی است.»

رئیس دانشگاه امام صادق علیه السلام با توجه به این فرمایش حضرت امام (ره) که تفقه ما در دین به معنای غیرحکومتی بودن این وظیفه نیست و اجتهاد مصطلح در حوزه ها کفایت نمی کند، عنوان کرد: «یک ماموریتی برای دانشگاه امام صادق علیه السلام ترسیم می شود که عبارت است از آن اجتهادی که بتواند مبانی و الگوی حکمرانی را تولید کند. سپس حضرت امام (ره) فرمودند: اگر اجتهاد در متن مسائل قرار نگیرد، نمی تواند فقاهت مورد نیاز جامعه امروز را داشته باشد. در متن مسائل یعنی نمی‌توانید در ساختار حکمرانی نباشید و به عبارت دیگر وقتی در متن نباشید، نمی توانید در ماهیت بانک، بورس، بیمه و اقتصاد تفقه کنید. در نتیجه ما باید ضمن حفظ اصالت ها و اجتهاد جواهری در متن مسائل باید تفقه و اجتهاد کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سعدی درباره راهبرد دوم آیه نفر (انذار) بیان کرد: «امروزه انذار نیز متفاوت شده است. انذار مبتنی بر تفقه با سازوکارهای نوین یکی از ظرفیت های نسبی دانشگاه امام صادق علیه السلام است. به لسان قوم صحبت کردن یعنی امروز شما رسانه و پیام و فرایند انتقال پیام را در عصر مدرن بشناسید. یعنی شیوه ابلاغ و تبلیغ امروزه متفاوت شده و باید بشناسیم. مقام معظم رهبری مدظله العالی فرمودند «امروزه جهان پروپاگاندا است و علاج آن جهاد تبیین است.» ما یک ظرفیت خوبی در دانشگاه امام صادق علیه السلام در حوزه تفقه در دین و تحقق انذار داریم و این دو رسالت کلان دانشگاه است.

رئیس دانشگاه امام صادق علیه السلام تحول در علوم انسانی اسلامی را اجتهاد راهگشا دانست و به نقش طلاب جوان دانشگاه در تحقق اجتهاد راهگشا و پویا تاکید کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha