یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دیدار

حوزه/ مدیر جامعه الزهرا(س) گفت: گاهی حضور بانوان در اجتماع ضروری تر از زمان‌های دیگر است و امروز احساس می‌شود که بانوان باید حضور جدی‌تر و فعال‌تری در جامعه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حسن بختیاری، رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی و هیئت همراه ضمن بازدید از بخش‌های مختلف جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با سیده زهره برقعی و مسئولان این مؤسسه علمی حوزوی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار، سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به میهمانان، عنوان کرد: مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با وجود اینکه از سال ۱۳۹۷، فعالیت خود را آغاز کرده، اما فعالیت‌های تأثیرگذاری در این مدرسه صورت گرفته و به صورت تخصصی در امور مختلف ورود پیدا کرده است.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به اهمیت حکمرانی بانوان در عرصه‌های مختلف، تصریح کرد: امروز بانوان می‌توانند در عرصه‌های حکمرانی اجتماعی و یا دانشی حضور فعال داشته باشند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از مهد کودک تا دانشکده پذیرش دارد، ما باید نگاه آینده پژوهی نسبت به این مسئله داشته باشیم و دوره‌هایی با طراحی و برنامه ریزی خاص برای جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان اسلام در نظر گرفته شود.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان کرد: گاهی حضور بانوان در اجتماع ضروری تر از زمان‌های دیگر است و امروز احساس می‌شود که بانوان باید حضور جدی تر و فعال تری در جامعه داشته باشند.

لزوم ورود زنان در عرصه حکمرانی و مدیریت در حوزه زنان و خانواده

لزوم حضور جدی بانوان در عرصه اجتماع

حسن بختیاری، رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، عنوان کرد: با توجه به اینکه زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، باید از ظرفیت بانوان در حوزه‌های مدیریتی و حکمرانی استفاده کنیم، بر همین اساس، برای بانوان دوره‌هایی را در نظر گرفته شده است.

رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با اشاره به لزوم ورود زنان در عرصه حکمرانی و مدیریت در حوزه زنان و خانواده، تصریح کرد: بانوان می‌توانند در همه حوزه‌های زیست اجتماعی حضور داشته باشند که حضور آن‌ها در این عرصه نیازمند این است که استعداد و توانایی مدیریتی داشته باشند و بخش دیگر، دانش و مهارت حکمرانی است.

وی بیان کرد: افرادی که در حوزه حکمرانی قرار می‌گیرند، باید علاوه بر تحصیلاتی که دارند، دانش و مهارت‌های تخصصی حکمرانی را کسب کرده باشند، با نظام مسائل محل خدمت خود آشنا باشند و همچنین توان تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی کشور را داشته باشند.

بختیاری به بیان پیشنهاداتی برای آشنایی بانوان طلبه با واحدهای درسی حکمرانی و دوره‌های عالی حکمرانی ارائه داد و گفت: برای سال تحصیلی آینده در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، ۱۲ رشته جدید در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای و پی اچ دی حکمرانی که مصوب وزارت علوم را دارند، ارائه می‌شود که تعدادی از این رشته‌ها برای بانوان نیز ارائه خواهد شد.

رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی بر لزوم پژوهش در حوزه حکمرانی بانوان، تأکید کرد و یادآور شد: شما به عنوان بانوان نخبه باید نگاه کلان به کشور داشته باشید و امید است که با تعامل دو مجموعه به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

در حوزه زن و خانواده نیاز به پشتوانه‌های علمی و پژوهشی داریم

در این دیدار، خانم اصلانی، مسئول آموزش بانوان در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت حضور بانوان در حکمرانی و مدیریت، عنوان کرد: ما در حوزه زن و خانواده نیاز به پشتوانه‌های علمی و پژوهشی داریم تا شرایط نقش آفرینی بانوان در حکمرانی تعریف شود.

وی با بیان اینکه حکمرانی یک موضوع تعاملی است، گفت: معمولا در حوزه‌های نرم، بانوان بهتر می‌توانند حضور داشته باشند و درخشش زیادی خواهند داشت و ما باید نسخه ای برای حکمرانی بانوان داشته باشیم که بتوانیم به کشورهای دیگر نیز ارائه دهیم.

لزوم نگاه تخصصی و ویژه به موضوع حکمرانی در حوزه زن و خانواده

در ادامه این دیدار، نجمه نجم، مشاور طرح و برنامه مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، ضمن قدردانی از فعالیت‌های مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، به نکاتی درباره دغدغه‌ها و نقشه راه مدیریت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به صورت برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اشاره کرد و گفت: یکی از اهتمام‌های مدیریت این مجموعه، نگاه منظومه‌ای به رشته‌هایی است که می‌توانند در حوزه‌های علمیه مؤثر باشند.

وی همچنین بر لزوم نگاه تخصصی و ویژه به موضوع حکمرانی در حوزه زن و خانواده تأکید کرد و یکی از مصداق‌های حکمرانی را خودآگاهی و تقویت نگاه‌های مدیریت خویشتن در فضاهای فردی، خانوادگی و اجتماعی دانست که می‌تواند به صورت مدل منظومه در سطوح مختلف ارائه شود.

ما باید تعریف جامع و کامل از موضوع حکمرانی در حوزه زنان داشته باشیم

آقای صفری، معاون پژوهشی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی نیز ضمن تبریک هفته پژوهش، با اشاره به اینکه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان حوزه تخصصی زنان و هم حوزه حکمرانی، عنوان کرد: در بحث حکمرانی در حوزه زنان صرفا نباید نگاه حاکمیتی داشته باشیم، همانطور که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها حکمرانی کل تاریخ را انجام می‌دهند، بدون اینکه حسب ظاهر به عنوان حکمران بوده باشند.

وی با تصریح بر اینکه ما باید تعریف جامع و کامل از موضوع حکمرانی در حوزه زنان داشته باشیم، گفت: ما باید با نگاه منظومه ای به زنان سرآمد تاریخ اسلام، پژوهش‌هایی داشته باشیم و آموزش‌های دوره حکمرانی زنان بر اساس پژوهش‌های عمیق به صورت کوتاه مدت و بلندمدت باشد.

آقای عابدینی رییس مرکز تولید محتوا در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی نیز در این جلسه به مأموریت نهادها، لزوم تعامل بخش‌های آموزش و پژوهش در تولید محتوا و لزوم انجام امور تحقیقاتی در حوزه مرزشکنی علمی و تولید علم به ویژه در حوزه زن و خانواده اشاره کرد.

خانم سعیدی نژاد دانشجوی دکترای مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در این جلسه تصریح کرد: حکمرانی مردمی یعنی انجام مسئولیت‌های بزرگ ملی با جمع سپاری ملی که عمده این جمع سپاری توسط بانوان انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: دغدغه حکمرانی صرفا حکمرانی زنان نیست، زنان جامعه می‌توانند با فهم مسائل مهم و عمده تمدن توحیدی را با جمع سپاری‌های بزرگ ملی، کارهای نظام را پیش ببرند.

لزوم حضور جدی بانوان در عرصه اجتماع

در پایان جلسه، تفاهم نامه همکاری بین دو مجموعه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و مدرسه حکمرانی شهید بهشتی شد.

شایان ذکر است؛ ثبت نام آزمون‌های ورودی دانشگاه عالی دفاع ملی برای سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ آغاز شده و تا ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ ادامه دارد.

علاقه مندان می توانند با ورود به سامانه https://azmoon.sndu.ac.ir ثبت نام کرده و در آزمون ورودی این دانشگاه که روز ۲۷ بهمن برگزار می‌شود، شرکت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha