شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حسینی قمی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت قناعت، عزت‌نفس و دوری از دنیا را رمز پیروزی پیامبران الهی توصیف نمود و اذعان داشت: عالمان ربانی که وارثان پیامبران هستند، نفوذشان در میان مردم باید با کلام، معنویت و اراده پولادین باشد، نه با تظاهر به قدرت، ثروت و جبروت ظاهری؛ بزرگان ما در طول تاریخ این‌گونه دل‌های مؤمنین را به سمت خدا هدایت نمودند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی در محفل معارفی که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، در ادامه تبیین درس‌هایی از نهج‌البلاغه به خطبه قاصعه امام علی علیه‌السلام دررابطه‌ با موضوع تکبر و استکبار اشاره نمود و اظهار داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در ادامه این خطبه در اشاره به داستان حضرت موسی و فرعون به پایان بد انسان‌های مستکبر اشاره می‌کنند.

وی افزود: زمانی که حضرت موسی(ع) بر فرعون وارد شدند، با او شرط کردند؛ اگر می‌خواهی ملک و عزتت دوام داشته باشد، باید به خدا ایمان بیاوری و فرعون در پاسخ با تمسخر به اطرافیانش گفت اینان برای من شرط می‌گذارند؛ فرعون باتوجه‌به تکبر، غرور، ثروت و قدرتی که در اختیار داشت، وضع فقیرانه حضرت موسی را مسخره می‌کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی با بیان این که مستکبران و طاغوت‌های عالم همواره طبقات پایین را کوچک، ذلیل و حقیر می‌بینند، اظهار داشت: یکی از بهانه‌های فرعون و طاغوتیان در مواجهه با انبیای الهی، همین فقدان ثروت و شوکت و نبود طلا و جواهرت بود؛ چرا که اینان طلا، جواهرات، ثروت و قدرت را از همه چیز باعظمت‌تر می‌بینند.

قدرت و ثروت؛ عزت و برتری نمی‌آورد

وی ضمن تأکید بر این که قدرت و ثروت هیچ عزت و برتری برای انسان نمی‌آورد، در ادامه تبیین فرازهایی از خطبه قاصعه تصریح کرد: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ خداوند متعال اگر می‌خواست می‌توانست زمانی که پیامبری را به رسالت مبعوث می‌کند، طلاها و گنج‌های ناب زمین و باغ‌های بزرگ را در اختیار او قرار دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: امام علی علیه‌السلام در ادامه خطبه قاصعه بر این نکته تأکید می‌کنند که ایمان به پیامبری که گنج‌ها و طلاهای ناب و حیوانات زمین در اختیارش باشد، ارزشی ندارد؛ چرا که این ایمان؛ ایمان به طلا، نقره و ثروت‌های دنیا و جبروت‌های ساختگی است.

ساختن شوکت و جبروت ظاهری رویکرد تمام طواغیت عالم

وی با بیان این که طاغوت‌ها در گستره تاریخ همواره به دنبال ساختن شوکت و جبروت ظاهری بودند، خاطرنشان کرد: طاغوت‌های عالم هیچ‌گاه نفوذ معنوی در دل مردم نداشتند و همواره با ثروت و قدرت خود را در دل عده‌ای دنیازده و دنیاپرست جای دادند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی یادآور شد: وقتی حضرت موسی(ع) و هارون برای دعوت فرعون به یکتاپرستی رفتند، کسی او را به کاخ فرعون راه نمی‌داد؛ تا این که فرعون از احوالات حضرت موسی(ع) باخبر شد و برای خنده، سرگرمی و دست‌انداختن حضرت موسی(ع) اذن ورود داد. والا فرعون کسی نبود موسی و هارون را بپذیرد.

وی تمسخر مستضعفین و فقرا را رویکرد تمام طواغیت و فرعونیان تاریخ دانست و تصریح کرد: اگر پیامبری مبتنی بر شوکت و عظمت‌های ظاهری دنیا و مال و ثروت‌های زمینی به رسالت مبعوث می‌شد، ایمان‌آوردن به او ارزشی نداشت؛ آزمون الهی محقق نمی‌شد، پاداش‌دادن به خوبان معنا نمی‌یافت و وعده‌های الهی فایده‌ای نداشت؛ هنر این است که انسان به کلام انبیا ایمان بیاورد نه قدرت و شوکت ظاهری ایشان.

چرا کعبه در سرزمین سخت و خشک بنا شد؟

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به روایتی دررابطه‌با دلایل بناشدن کعبه در سرزمین سخت و خشک اشاره نمود و با تأکید بر این که گرمای طاقت‌فرسا و سخت سرزمینی که کعبه در آن قرار دارد، خود آزمونی الهی است تا انسان فقط و فقط بیت‌الله و خدا را ببیند.

نهج‌البلاغه دریایی از نورانیت معارف الهی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی نهج‌البلاغه را دریایی از نورانیت معارف دانست و با بیان این که خداوند متعال به‌جای قدرت، ثروت و جبروت ظاهری چهار موهبت به انبیای الهی داده است، یادآور شد: انبیای الهی صاحبان قدرت در اراده هستند و با اراده‌ای پولادین در مقابل دشمنانشان که از نزدیک‌ترین افراد به ایشان بودند، ایستادند.

مهم‌ترین نکته‌ای که وارثان انبیا باید بدان توجه کنند

وی قناعت و عزت‌نفس و دوری از دنیا را رمز پیروزی پیامبران الهی توصیف نمود و اذعان داشت: عالمان ربانی که وارثان پیامبران الهی هستند، نفوذشان در میان مردم باید با کلام و معنویت و اراده پولادینشان باشد نه با تظاهر به قدرت، ثروت و جبروت ظاهری؛ بزرگان ما در طول تاریخ این‌گونه دل‌های مؤمنین را به سمت خدا هدایت نمودند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه به سیره علما در گذرگاه‌های مختلف تاریخی اشاره نمود و با تأکید بر این که زندگی عالمان بزرگ‌ترین تبلیغ برای ایشان است، ابراز داشت: اگر انبیای الهی قدرت‌های استثنایی و نیروهای فوق‌العاده و ملک وسیعی داشتند؛ ایمان به ایشان کاری نداشتند و فوری همه به ایشان ایمان می‌آوردند.

چهل حدیث امام خمینی(ره) درمان بیماری‌های روحی و اخلاقی

وی در بخش پایانی سخنان خود به جایگاه ارزشمند چهل حدیث امام خمینی(ره) اشاره نمود و آن را نه‌تنها نسخه بلکه داروی بیماری‌های روحی انسان دانست و افزود: عمل به چهل حدیث اخلاقی مسیری روشن برای ساختن زندگی ایمانی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی به حدیثی نبوی مرقوم در چهل حدیث امام خمینی(ره) اشاره نمود و با بیان این که کسی که به دیگران بگوید نابود و جهنمی هستید، خودش از دیگران به هلاکت نزدیک‌تر است، خاطرنشان ساخت: امام صادق علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند؛ اگر کسی خودش را از دیگران بهتر بداند، جزو مستکبرین است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha