یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجۃ الاسلام و المسلمین سید محمد محسن دعائی

حوزه /حجت الاسلام و المسلمین دعایی گفت: واجب عینی و تعیینی در حوزه های علمیه است؛ استفاده از فضلای مستعد برای پژوهش های تمدنی است، زیرا مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی است حوزویان آن را دست کم نگیرند و تمام تلاش خود را در توسعه رویکرد علمی و پژوهشی در تولید نظام های اسلامی قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین محسن دعایی، مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، درباره فعالیت های این مؤسسه و همچنین درباره اهمیت مطالعه و تحقیق پیرامون تمدن اسلامی گفت: بزرگترین سند مشروعیت نظام اسلامی در عصر غیبت امام زمان (عج) ولی فقیه هستند، امام خامنه ای در بیانیه گام دوم که منشور چله دوم انقلاب اسلامی است بزرگترین آرمان انقلاب را استقرار تمدن اسلامی که زمینه ساز ظهور است بیان کرده اند.

وی ادامه داد: لذا در دیدگاه یک فقیه عالم و سیاست ورز حکیم راهبردی، اگر بخواهیم دنیا را به سمت حقانیت نظام اسلامی سوق دهیم باید توانمندی اسلام را در پردازش سیستم های مدیریتی و کلان در معرض دید دیگران قرار دهیم.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: با شعار چیزی حل نمی شود، باید به صورت آشکارا نشان داد که اگر فرآیندهای اسلامی در نظام اسلامی مستقر شود و به اجرا در بیاید جامعه اسلامی می‌تواند به عالی ترین سطوح علمی دست پیدا کند.

وی تصریح کرد: این علوم وقتی در معرض رؤیت جهان قرار گرفت قلب های متفکرین، جامعه بشری به سمت حقانیت و عظمت اسلام هدایت می شود و خواهان آمدن امام زمان (عج) می شوند.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام یادآور شد: بنابراین واجب عینی و تعیینی در حوزه های علمیه است؛ استفاده از فضلای مستعد برای پژوهش های تمدنی است زیرا مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی است حوزویان آن را دست کم نگیرند و تمام تلاش خود را در توسعه رویکرد علمی و پژوهشی در تولید نظام های اسلامی قرار دهند.

حجت الاسلام و المسلمین دعایی اذعان کرد: آنچه به نظر می رسد در عصر حاضر در ایران جمهوری اسلامی برای حوزه ها از نان شب واجب تر است؛ دین را به گونه ای پردازش کنند که برای جامعه فعلی ما قابل عمل و مطلوب جلوه کند.

وی تأکید کرد: حوزه ها باید مرجعیت علمی معنوی، اخلاقی و اجرایی کشور را از آن خودشان قرار دهند این مرجعیت در حال تزلزل است و آنچنان که رهبری فرمودند؛ اگر یک اقدام قوی و موثری انجام ند هیم برای همیشه حوزه ها از مرجعیت جامعه منزوی خواهند شد.

استاد حوزه در این باره اضافه کرد: حوزه های علمیه با آن سطح از خدمات هزار ساله که شامل تألیف ها، کتابها، وجود مبلغ ها چنانچه با یک رویکرد نوین برای کاربردی سازی علوم و معارف و تولید برنامه های زندگی و مهارت های زندگی و سبک زندگی در رقابت با تهاجم پرقدرت رقیب از نو ندرخشند و صحنه را پرنکنند امکان اینکه از سکه بیفتند و از مرجعیت حذف بشوند وجود دارد لذا باید فعالیت های حوزه علمیه در این زمینه ارتقا یابد.

وی در این باره اضافه کرد: موسسه مطالعات راهبردی نیز مانند خیلی از مراکز حوزوی در این زمینه فعال هستند این مجموعه بالغ بر دو هزار عنوان پژوهشی تا الان فعال کرده است، ۲۰۰ جلد کتاب چاپ شده داریم بسیاری براساس مبانی فکری موسسه است، در نمایشگاه پژوهشی این موسسه ۴۰ پروژه رونمایی شد، که در آینده تمام آثار پژوهشی چاپ و عرضه خواهدشد.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در ادامه به معرفی برخی از پروژه های پژوهشی این مجموعه پرداخت و افزود: طیف وسیعی از موضوعات را شامل می شود؛ یکی از آنها مدل پایلوت پایدار سازی ترک اعتیاد بر اساس نظر اسلام است، مدل راهبردی نسل تربیت نوجوان طراز انقلاب اسلامی است، مدل روابط زن و شو هر براساس نظر اسلام و حکمت کودکانه که امام خامنه ای تأکید کردند که فلسفه را از کودکی به آنها آموزش دهیم کتاب بسیار زیبایی تألیف شده است.

حجت الاسلام والمسلمین دعایی ادامه داد: برای مسئله اسراف، مسئله نان، وسواس، تضامن های اجتماعی در بانک ها طیف وسیعی دیگر از موضوعات پروژه های پژوهشی در آینده انجام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha