شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ماندگاری

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که مردم مدینه ولایتشان قضا شد تا امام علی علیه‌السلام خانه‌نشین گشت و مردم کوفه نیز با قضا شدن ولایتشان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام شهید شدند، گفت: ولی‌فقیه در دوران غیبت همچون مسلم بن عقیل فرستاده امام‌زمان(عج) است؛ لذا کسی که مسلم امام را یاری نکند، بدون شک امام‌زمان(عج) را هم یاری نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تبریک سالروز ولادت باسعادت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها به مناسبت‌های این ایام اشاره نمود و با تأکید بر این که بصیرت رابطه مستقیمی با مقاومت دارد، اظهار داشت: بر اساس آموزه‌های قرآنی تواصی به حق و صبر برجسته‌ترین راهکار خارج‌شدن از فضای خسران در دنیا و آخرت است. در این ایام همه باید یکدیگر را دعوت به بصیرت کنیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به موضوع بصیرت از نگاه قرآن و روایات، با تأکید بر این که بصیرت همراه با صبر و مقاومت سعادت در دنیا و آخرت را نصیب انسان می‌سازد، غبارآلودسازی فضای تشخیص جامعه را از شگردهای شیطانی در گستره تاریخ دانست و اظهار داشت: شیطان همواره انسان را از توجه به بهشت برین غافل و به جلوه‌های دنیا مشغول می‌سازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری به فرازهایی از آیه ۹ سوره زمر اشاره نمود و با بیان این که بصیرت رابطه نزدیکی با فهم و معرفت دارد، ابراز داشت: حرکت در جاده ظلمت جامعه را از ولی خدا دور می‌سازد و به سمت تباهی می‌کشاند.

تمسک به نور خدا، باطن آدمیان را روشن می‌سازد

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در تبیین انوار بصیرت و تشخیص به فرازهایی از آیه شریفه «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ»، اشاره نمود و با تأکید بر این که تمسک به نور خدا، باطن آدمیان را روشن می سازد، اظهار داشت: هرکسی با خدا و قرآن باشد، به نور بصیرت وصل خواهد شد.

بصیرت حرکت در امتداد ولی خداست

وی در تبیین حدیث نبوی «اِتَّقوا فِراسَةَ المُؤمِنِ فَإِنَّهُ یَنظُرُ بِنُورِ اللّه»، با تأکید بر این که مؤمن با نور خدا نظر می‌کند، راه بهشت را مقاومت توأم با بصیرت دانست و یادآور شد: کسی که به نور خدا نگاه کند راهنما را درست تشخیص می دهد؛ بصیرت حرکت در امتداد ولی خداست و برای عبور سالم از معبر دنیا، باید پشت سر ولایت حرکت کنیم.

جاده ولایت، معبر نجات انسان از ظلمت دنیا

ماندگاری ضمن اشاره به فرازهایی از آیات ۵۹ سوره نساء و ۱۲۴ سوره طاها با تأکید بر این که جاده ولایت معبر نجات انسان برای عبور از ظلمت‌های دنیا است، تصریح کرد: هرکسی از جاده نور ولایت جدا شود، مین‌های ثروت، شهرت، شهوت و ریاست زندگی‌اش را به کلافی سردرگم تبدیل می‌کند.

سه مؤلفه مهم بصیرت آفرین

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت صبر بر انجام واجبات، مقاومت در برابر گناهان و شکیبایی در مشکلات را سه مؤلفه مهم بصیرت آفرین و ارتقاء دهنده مقاومت در زندگی برای بهشتی شدن توصیف نمود و اظهار داشت: اگر با نور بصیرت نگاه کنیم، واجبات در عین سختی، در باطنش مقصدی نورانی و بهشتی دارد. بصیرت در واجبات یعنی با مشاهده آثار و پاداش واجبات، سختی انجام آن را با جان دل پذیرا بوده، در وادی عمل به واجبات «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ» باشیم.

وی به موضوع اسراف در زندگی اشاره نمود و با بیان اینکه متأسفانه فرهنگ پرهیز از اسراف را در جامعه نهادینه نکرده ایم، اظهار داشت: همه باید به اصل مهم اسراف توجه داشته باشیم؛ مخصوصاً در این دوران که دنیا درگیر جنگ اقتصادی است و ایران در سخت‌ترین عرصه این میدان قرار دارد.

ولایت‌پذیری قضا ندارد

ماندگاری در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که اهل بصیرت اهل ترک محرمات هستند، شایعه‌پراکنی را از بالاترین حرام های این روزها دانست و ابراز داشت: هرچیزی قضا شود می توان قضای آن را به‌جای آورد، از جمله مواردی که قضا ندارد، ولایت‌پذیری است. مردم مدینه ولایتشان قضا شد و امام علی علیه السلام خانه نشین شد، مردم کوفه ولایتشان قضا شد و اباعبدالله الحسین علیه السلام را شهید کردند؛ ولی فقیه در دوران غیبت همچون مسلم بن عقیل امام زمان(عج) است؛ لذا کسانی که مسلم امام را یاری نکنند، بدون شک امام زمان(عج) را هم یاری نخواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha