شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / جلسه هم اندیشی رؤسای دانشگاههای قم با آیت الله اراکی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه تأکید کرد: پاسخ به شبهه باید به صورت تبیینی گویا و کامل باشد. اما برای اینکه مخاطب پاسخ را به خوبی دریافت کند باید این قدرت باشد که آن محور اصلی یا بزنگاه شبهه در بیانی کوتاه به مخاطب و جامعه هدف ارائه شود. برای هر مخاطبی هم باید به یک شیوه شبهه زدایی نمود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن اراکی، عضو شورای عالی حوزه در دیدار مسئولین مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه ضمن تقدیر از فعالیت های این مرکز در عرصه پاسخ به شبهات روز گفت: یکی از مأموریت های اساسی حوزه های علمیه پاسخ به شبهات است؛ فقیه سنگربان آن مرزی است که شیطان از آنجا به اسلام، دین و رسالت انبیا حمله می کند. پاسخ به شبهاتی که این مرکز برعهده دارد یکی از مهمترین مصادیق این مرزبانی است.

وی افزود: باید دید که نتایج کار پاسخگویی به شبهات در لایه های آسیب پذیر جامعه از نظر فکری همچون دانشگاه ها و سایر آموزشگاه ها نفوذ و اثرگذاری دارد. تولیدات مرکز پاسخ گویی به شبهات می بایست در قالب نمایشگاه هایی در دانشگاه های کشور به منصه ظهور و معرفی به دانشگاهیان برسد.

آیت الله اراکی حضور مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات در رسانه ملی را امری مهم و مبارک برشمرد و اظهار کرد: گاهی برخی افراد شبهه را به خوبی بیان می کنند اما در پاسخ به آن یا مبهم جواب می دهند و یا به طور کلی از جواب دادن به شبهه عاجز می مانند. نیاز است روی این موضوع اندیشید و از تجربه مراکزی همچون مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات استفاده شود. این مرکز نیز شایسته است روش پاسخ گویی به شبهه و شبهه زدایی را به خوبی مورد تفقد قرار داده و آن را به سایر دغدغه مندان این عرصه ارائه دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: پاسخ به شبهه باید به صورت تبیینی گویا و کامل باشد، اما برای اینکه مخاطب پاسخ را به خوبی دریافت کند باید این قدرت باشد که آن محور اصلی یا بزنگاه شبهه در بیانی کوتاه به مخاطب و جامعه هدف ارائه شود. برای هر مخاطبی هم باید به یک شیوه شبهه زدایی نمود.

آیت الله اراکی فراهم بودن بستر روانی برای پذیرش جواب را یکی از شاخص ها در عرصه پاسخ گویی به شبهات برشمرد و خاطرنشان کرد: لازم است برای پاسخ گویی به شبهات بستر روانی مناسب را از قبل آماده کرد تا مخاطب با پیش زمینه روحی و فکری خوبی بتواند پذیرای جواب ارائه شده از سوی پاسخ دهنده باشد.

وی تفکیک و دسته بندی شبهات را یکی دیگر از عوامل موفقیت در عرصه پاسخ گویی به شبهات دانست و بیان داشت: برای پاسخ موفق دادن به شبهات لازم است آن ها را در حوزه های تخصصی مختلف دسته بندی کرده و به جواب دهی تخصصی آن ها پرداخت. باید دانست که بدون وجود پرسش علم پیشرفت نخواهد کرد و پرسش خاستگاه علم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: شبهات یا در جامعه مطرح است و یا به صورت بالقوه وجود دارد. شبهات بالقوه را نباید بالفعل نمود، اما می توان آن ها را در ضمن پاسخ به شبهات مطرح در جامعه، جواب داد. در حوزه های علمیه پاسخ گویی به شبهات بالقوه را اصل دفع دخل مقدّر می گویند.

وی در پایان این دیدار یادآور شد: یکی از روش های خوب پاسخ به شبهه این است که از پاسخ های خود دشمن به آن استفاده ببریم. گاهی افرادی که مورد قبول دشمن هستند و یا در جبهه دشمن حضور دارند، سخنانی را مطرح می کنند که پاسخ به شبهات مطرح شده از سوی دشمن است. مثلاً برخی از متفکرین آمریکایی که نقدهایی بر تمدن غربی، سیاست های غرب و آمریکا دارند، گاهی نقدهای سنگین و مؤثری را مطرح می کنند. از این نقدها می توان به خوبی در جهت پاسخ به شبهات مطرح شده از سوی دشمنان اسلام بهره برد و این خودش نوعی از فنون جدل است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha