یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر / دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با آیت الله العظمی جوادی آملی

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کردند: جریان فاطمه زهرا(س) و حقیقت آن بانو بیش از آن مقداری است که در سطح یک جشن و مراسم و سخنرانی بتوان خلاصه کرد، بلکه حقیقت قرآن کریم در حضرت فاطمه(س) ظهور کرده و او سیده نساء عالمین است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها، سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی با جمعی از جوانان و علاقه مند به معارف الهی خارج از کشور با موضوع «مقام و شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها» به صورت آنلاین برگزار گردید.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این سخنرانی خود که در بستر برنامه زوم برگزار و همزمان ترجمه می گردید، درباره شخصیت و مقام حضرت زهرا سلام الله علیها مطالب خود را بیان کردند.

معظم له در این جلسه، ضمن تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، ابراز داشتند: جریان فاطمه زهرا(س) و حقیقت آن بانو، بیش از آن مقداری است که در سطح یک جشن و مراسم و سخنرانی بتوان خلاصه کرد، بلکه حقیقت قرآن کریم در فاطمه زهرا ظهور کرده و او سیده نساء عالمین است.

ایشان بیان داشتند: پیامبر گرامی اسلام، جهان، جغرافیای جهان و جوامع بشری را زنده کرد، جاهلیت کهن و جدید را از بین برد، مردم را به حقوق خود آشنا کرد و دنیا را معرفی کرد و بیان داشت که انسان از بین رفتنی نیست گر چه به جهان دیگری منتقل می شود.

معظم له اظهار کردند: پیام رسمی پیامبر گرامی اسلام و قرآن کریم این است که: همه شما فرزندان ابراهیم خلیل اید، مِلَّةَ إِبْرَاهِیمَ حَنِیفًا ؛ شما خلیل زاده اید، ابراهیم زاده اید، چه مسلمانان، چه مسیحیان، چه یهودیان همه فرزندان ابراهیم هستند، گر چه پدران معنوی مسلمانان و مسیحیان و یهودیان مختلف است، ولی جدشان یکی است که خلیل الهی باشد، لذا باید با هم باشند و کنار هم زندگی کنند

ایشان بیان داشتند: در حوزه اسلامی نیز بیان قرآن کریم این است که همسران پیامبر، مادران شمایند، اگر آنها مادران امت جامعه اسلامی هستند خود پیامبر پدر ما مسلمانان است، اگر پیغمبر پدر مسلمان هاست و اگر همسران پیامبر مادران جامعه اسلامی اند، پس مسلمانان نسبت به یکدیگر برادر هستند، همه فرزندان پیغمبر اند و نوه ابراهیم خلیل اند، لذا بهترین عیدی در این ایام، این است که انسان شناسنامه خود را بشناسد و از رهبری شناسنامه پیروی کند.

معظم له افزودند: قرآن کریم جریان زن و مرد را به اینگونه معرفی کرد که فرمود هر چند خدا از جهت رحمان بودن، رحمة للعالمین است و از جهت رحیم بودن، دارای رحمت های ویژه است، و رحمت مطلقه و رحمت رحیمیه، آیت اوست اما در قرآن از رحمت به آیت یاد نشده است، اما در جریان زن و مرد فرمود: ومن ءایته أن خلق لکم من أنفسکم أزوجا لتسکنوا إلیها؛ زن و مرد از آیات الهی هستند و زن از حقیقت مرد و از جنس مرد است و بیگانه نیست، مرد حق ندارد بگوید من برتر از زن هستم، بلکه مسکن را مرد و سکینت را زن بر عهده دارد، و تهیه مسکن یک کار عادی است اما سکینت و آرامش، با طمانینه روحی حاصل میشود و این مقدور مرد نیست.

ایشان بیان داشتند: یک سلسله کارها، ابزاری است که ساکت می کند اما ساکن نه! سکوت مشکلی را حل نمی کند بلکه سکون است که مشکلات را حل می کند، تخدیر و بی حسی مشکلی را حل نمی کند آن سکینت است که مشکل جامعه را حل می کند، مرد هر چند می تواند بخشی وسیعی از کارها را به عهده بگیرد، اما مظهر سکینت نیست، اسلام با جاهلیتی که دختران را زنده به گور می کردند، مبارزه کرد و تمدنی را پایه ریز کرد و فرمود انسان، صبغه ملکوتی دارد و بعد از مرگ هم باقی است، تأمین ارزاق در دختر و پسر هر دو به عهده خداست، زن و مرد هر دو یک جنس هستند، اما سکنیت و آرامش را زن به عهده دارد، و نمونه کامل آن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست. انسان کاملی که نه تنها معلم زنان که معلم مردها و افتخاری برای جامعه بشریت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha