شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر /گفت‌وگوی خبرنگار حوزه با مسئولین غرفه‌های نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی در روز سوم

حوزه/ «فقه نظام» مکتب و مدرسه فقهی ویژه‌ای است بر پایه اندیشه و نهضت امام خمینی رحمة الله علیه بیش از یک دهه پیش با ابتکار و همت آیت الله محسن اراکی و گروهی از اندیشمندان و شخصیت‌های انقلابی و مکتبی پایه‌گذاری شد.

حجت‌الاسلام مهدی مجیدی، معاون ارتباطات و رسانه مجتمع عالی حوزوی ولی امر علیه السلام و دبیر گروه علمی فقه نظام فرهنگ مؤسسه پژوهشی فقه نظام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در حاشیه نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی در مجتمع امام خمینی(ره) قم گفت: «فقه نظام»، مکتب و مدرسه فقهی ویژه‌ای است بر پایه اندیشه و نهضت امام خمینی(ره) که بیش از یک دهه پیش با ابتکار و همت آیت الله محسن اراکی و گروهی از اندیشمندان و شخصیت‌های انقلابی و مکتبی پایه‌گذاری شد و اینک در چارچوب مجتمع عالی حوزوی ولی امر علیه السلام فعالیت دارد و مؤسسه پژوهشی فقه نظام، واحد پژوهشی این مجتمع می‌باشد.

وی افزود: این شیوهٔ فقهی و اجتهادی بر دو شناخت رکنی و دو مهارت علمی و تخصصی استوار است. فقیه فقه نظام، عناصر اصلی روح دین و مکتب را به خوبی و ژرف می‌شناسد که این شناخت، حاصل نوع حیات علمی، اجتماعی و انقلابی اوست و در سوی دیگر شناخت و نگاه ویژه‌ای از جامعه و ساحت عمل به احکام الهی دارد و موضوع‌ها و پدیده‌ها در نگاه او، به صورت کلان و نظام‌مند جلوه می‌کند و شناخته می‌شود و به دیگرسخن، موضوع در این فقه، مکلف کلان است. این شناخت نیز تنها با کار علمی مدرسی حاصل نمی‌شود و برآمده از میدان‌داری اجتماعی و پویش انقلابی و جهادی در طول زمان و با صرف هزینه‌ است و در بخش مهارت‌ها، دو مهارت: نظریه‌پردازی و اجتهاد مصطلح را به‌صورت جامع داراست.

حجت‌الاسلام مجیدی خاطرنشان کرد: آثار و دستاوردهای مؤسسه پژوهشی فقه نظام حاصل کار گروه‌های تخصصی در شش حوزهٔ فقه نظام سیاسی، حقوقی، اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و گروه مبانی است که در سه بخش کلی دسته‌بندی می‌شود؛ پژوهش‌های بنیادی، پژوهش‌های کاربردی و فعالیت‌های گفتمانی؛ رویکرد ما در این دوره از نمایشگاه مشکات،‌ارائهٔ آثار نهایی‌شده است و از ارائه پژوهش‌ها و طرح‌های در دست‌ اقدام و آتی پرهیز شده است.

معاون ارتباطات و رسانه مجتمع عالی حوزوی ولی امر علیه السلام گفت: حاصل کار در این دوره ارائه ۹ عنوان کتاب بدین شرح است ۱.مدل مطلوب بانکداری بر اساس مبانی اسلامی و روش فقه نظام به همراه مجلد مقالات پشتیبان ۲.فلسفهٔ فقه الاجتماع ۳.رابطهٔ فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی ۴.آسیب شنایی تقنین و قوهٔ مقنّنه در ایران ۵. فقه کارگزاران حکومت اسلامی ۶. فقه پیشرفت ۷. دروس تمهیدیّة فی فقه التربیة ٨. درآمدی بر فقه تربیت و ۹. گفتارهایی پیرامون فقه نظام.

دبیر گروه علمی فقه نظام فرهنگ مؤسسه پژوهشی فقه نظام افزود: دوفصلنامهٔ فقه نظام که شماره سوم آن در این نمایشگاه رونمایی شد که مجموعه این آثار در انتشارات مؤسسه پژوهشی فقه نظام به انجام رسیده است.

وی گفت: در بخش گفتمانی، عملکرد مؤسسه درخور توجه است، برگزاری ۵ مدرسهٔ فصلی و بیش از ۸۰ نشست و کرسی علمی و ترویجی و کسب امتیاز برگزاری کرسی از سوی کمیتهٔ دستگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه‌های پرشمار تبلیغ تخصصی در حوزه، دانشگاه، صدا و سیما و... که بخشی از آن در قاب گفتمانی غرفه به نمایش درآمده است.

حجت‌الاسلام مجیدی در پایان خاطرنشان کرد: از جمله طرح‌های بنیادی که با هدف راهبری دانش پیگیری می‌شود، موسوعهٔ آیات و روایات فقه نظامات اجتماعی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha