یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
فرزندآوری

استاد دانشگاه گفت: در راستای ترغیب خانواده ها برای فرزندآوری صرفاً نباید به حل مشکلات اقتصادی همت گماشت بلکه در این راستا نیازمند فعالیت های مستمر رسانه ای به منظور اقناع افکار عمومی هستیم.

دکتر مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که در حال حاضر نرخ جایگزینی جمعیت در کشور ما ۱/۶ درصد است، اظهار داشت: این نرخ دست کم باید ۲/۵ درصد باشد و لذا اگر وضعیت نگران کننده فعلی تداوم پیدا کند در سال هایی نه چندان دور ما به جهت دچار شدن به پیری جمعیت با معضلات جدی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: اردیبهشت ماه سال ۹۳ بود که سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب به قوای سه‌گانه و مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد و از آن پس سیاست گذاری ها در این زمینه با رویکرد اتخاذ تدبیر برای حفظ جوانی جمعیت بود، هر چند که در اجرا بعضاً نواقص و مشکلاتی رخ داد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: هر چند که در کاهش نرخ رشد جمعیت نمی توان از عنصر اقتصادی، مشکلاتی همچون کار و معیشت و مسکن غافل بود اما این طور هم نیست که دلیل کاهش فرزندآوری صرفاً ناظر به مشکلات اقتصادی باشد بلکه در این زمینه ما باید روی مؤلفه های فرهنگی و اجتماعی نیزکار می کردیم که به نظر می رسد یک سری کم توجهی هایی در این باره صورت گرفته که نتیجه فعلی رقم خورده است.

وی گفت: در واقع مسأله جمعیت در کشور ما یک موضوع چندوجهی و چند بُعدی است و باید نگاه و رویکرد همه جانبه در این خصوص داشت تا سیاست گذاری ها و بسته های تشویقی ناظر به همه مؤلفه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و درمان و ... باشد و نه صرفاً یکی از ابعاد.

اسلامی خاطرنشان کرد: ما نباید از اهمیت فعالیت های مؤثر رسانه ای در این خصوص غافل شویم چرا که بی شک تشویق و ترغیب مردم برای فرزندآوری نیازمند فعالیت های مستمر رسانه ای است.

وی در خاتمه با تاکید بر اینکه برای افزایش فرزندآوری مهم‌ترین نکته این است که زمینه ازدواج آسان و به موقع را فراهم کنیم، بیان داشت: چند میلیون‌ جوان مجرد که در حال حاضر هنوز ازدواج نکرده‌اند، بهترین ظرفیت برای جوانی جمعیت به شمار می روند که با کار فرهنگی و همراهی مسئولان و معرفی و تبلیغ الگوهای برتر در جهت ترویج ازدواج ساده و کم هزینه می توان تا حدود زیادی به حل مشکل کشور در زمینه جمعیت کمک کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha