شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: در هر موقعیت به خود یادآوری کنید که دانشجو فرزند شماست، عائله شماست. تلاش کنید در هر حوزه، حداقل فشار به دانشجو وارد شود، حداقل وجه از دانشجو دریافت شود اما حداکثر امکانات در خدمت دانشجو قرار بگیرد و حداکثر رفاه و آرامش برای دانشجو فراهم باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، در دیدار با محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری که با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهور به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، اظهار کرد: تأمین آرامش مدیریتی در فضای دانشگاه‌ها یک ضرورت است. استاد و دانشجو نباید دغدغه‌ای داشته باشد و فقط آن زمان است که می‌توان انتظار رشد علمی داشت و آن هنگام است که اهداف تعیین‌شده در ارتباط دانشگاه و صنعت، تحقق پیشرفت فناورانه کشور و مسائلی از این قبیل در دسترس خواهد بود.

وی افزود: امروزه با وجود پیشرفت در بسیاری از زمینه‌ها، هنوز هم دانشگاه‌های کشور و به‌ خصوص استان با مشکلات مختلفی دست به گریبان هستند. یک نمونه همین موضوع تأمین خوابگاه‌های دانشجویی به‌خصوص در حوزه خوابگاه متأهلین است که اگر دانشجو تأمین باشد، به‌ویژه در سطوح ارشد و دکتری با آسودگی و تمرکز بیشتری به کار علمی خود خواهد پرداخت.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر رسیدگی به مشکلات دانشگاه‌های غیرانتفاعی خاطرنشان کرد: به وضع دانشگاه‌های غیرانتفاعی رسیدگی کنید. هم از نظر علمی، هم فرهنگی و هم معنوی. ارتقای سطح علمی اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌های غیرانتفاعی یک ضرورت است و به‌ موازات این، باید تبیین پایه‌های معنویت و اخلاق را هم به این حوزه تسری دهید تا بسیاری از مشکلاتی که امروزه وجود دارد، برطرف شود. بنده این را از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم خواسته‌ام و می‌خواهم، زیرا تلاقی علم با معنویت و دانش با اخلاق است که گره از کار مردم باز می‌کند و قشر نخبگانی را به پیشتازان اصلاح و تحول جامعه تبدیل می‌کند.

وی تصریح کرد: این را سرلوحه امور خود قرار دهید و در هر موقعیت به خود یادآوری کنید که دانشجو فرزند شماست، عائله شماست. تلاش کنید در هر حوزه، حداقل فشار به دانشجو وارد شود، حداقل وجه از دانشجو دریافت شود اما حداکثر امکانات در خدمت دانشجو قرار بگیرد و حداکثر رفاه و آرامش برای دانشجو فراهم باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در دو سال اخیر، در پاسخ به مطالبه امام جمعه مشهد در حوزه رسیدگی به مشکلات دانشگاه‌های غیرانتفاعی بیان کرد: این یک حقیقت است که استانداردهای آموزش و پرورش در دانشگاه‌های غیرانتفاعی باید ارتقا پیدا کند. به همین دلیل، کمیته‌های علمی فرعی ذیل نظارت مستقیم وزیر علوم تشکیل شده است و نمایندگان وزیر در هیئت‌امنای این دانشگاه بر عملکرد آن‌ها نظارت جدی‌تری دارند. اصلاح اساسنامه آن‌ها در برنامه وزارت و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است. انحلال مؤسسات بی‌کیفیت در دستور کار کمیسیون ماده ۹ است. تعیین کمیته‌های ویژه برای بازنگری و تأیید صلاحیت علمی رؤسا و جذب اساتید این دانشگاه‌ها، دو اقدام ویژه در این باره است که تا حصول اهداف موردنظر ادامه خواهد داشت.

وی درخصوص تکمیل پروژه‌های عمرانی ایجاد خوابگاه‌های دانشجویی به‌ویژه در بخش دانشجویان متأهل نیز گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم، یک الزام قانونی برای ایجاد خوابگاه‌های دانشجویی با محوریت متأهلین ایجاد شده و به تازگی، بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به همراه درآمدهای محل مولدسازی در خدمت این پروژه‌ها قرار گرفته است. حتی به‌طور خاص، دقیقاً مشخص شده که از محل مولدسازی کدام ملک یا دارایی، قرار است خوابگاه‌های دانشجویی ایجاد شود و امیدواریم تا دو سال آینده، تحول محسوسی در حوزه رفاهیات دانشجویان صورت بگیرد.

زلفی گل تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ موسسه آموزش عالی در استان خراسان رضوی فعالیت دارند که در حال تلاش برای ایجاد ظرفیت جذب هیئت‌علمی در آن‌ها هستیم تا زیرساخت‌های علمی در حوزه نیروی انسانی تکمیل شود. انتصاب رئیس دانشگاه فردوسی از جمعیت دانشمندان یک درصد برتر جهان انجام گرفته و ایجاد ظرفیت جذب هیئت‌علمی جدید به میزان ۱۳۶ نفر در این دانشگاه، بخشی از این تغییرات است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha