یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
علی مصباح

حوزه/ اینکه می گوییم علوم انسانی باید اسلامی شود چون معتقدیم که اسلام برای سعادت بشر برنامه دارد و چون این برنامه از سوی خالق بشر آمده است بهتر می تواند سعادت دنیا و آخرت انسان را تامین کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه؛ حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی در نشستی با جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد که در سالن اندیشه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد, در سخنانی گفت: علوم انسانی یک دسته بندی است که خیلی سابقه طولانی در علم بشر ندارد.

وی افزود: امروز جریان مسلط علوم انسانی در جهان در ابعاد کاربردی مختلف وجود دارد و یکی از اهداف این علوم این بود که ناهنجاری هایی را اصلاح کند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: علوم انسانی توصیفی در صورتی اسلامی خواهند بود که مبانی دینی را در ابعاد و سطوح مختلف خود در نظر بگیرند و نتایج آنها با آموزه‌های اسلامی سازگار باشد یا حداقل ناسازگار نباشد.

وی گفت: برای سازگاری این علوم با تعالیم اسلامی و دینی نیاز به یک فعالیت بزرگ بود که می بایست در جامعه علمی ایران اسلامی شکل می گرفت تا به تدریج ثمرات خود را به جامعه جهانی عرضه کند لذا مساله علوم انسانی اسلامی در مجامع علمی به یک مساله روز تبدیل و تلاش‌های زیادی برای تبیین معنا و لوازم این کار انجام شد.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی ابراز داشت: ریشه همه تحولات و اختلاف نظرها در این بود که انسان را چگونه می دیدند؛ اگر انسان را یک موجود صرفاً فیزیکی و مادی و طبیعی درنظر بگیریم در این صورت راه شناختش تنها تجربه است، اما اگر انسان ابعاد بی نهایتی زیادی دارد که در دنیا محدود نمی شود و مقدمه ای است برای زندگی ابدی او، دیگر نمی توان بدون توجه به ابعاد ابدی به انسان توجه کنیم.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: اینکه می گوییم علوم انسانی باید اسلامی شود چون معتقدیم که اسلام برای سعادت بشر برنامه دارد و چون این برنامه از سوی خالق بشر آمده است بهتر می تواند سعادت دنیا و آخرت انسان را تامین کند.

وی در پایان گفت: اگر می خواهیم علوم انسانی واقع نما داشته باشیم که برنامه ای برای سعادت بشر داشته باشد باید به سراغ زاویه نگاه اسلام باشیم و در کنار توجه به آیات و روایات اهل بیت(ع) به عقل هم توجه کنیم چرا که در بسیاری از جاها از جمله شناخت اصول دین ما تنها از عقل کمک می گیریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha