شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر جلسه اخلاق آیت الله هاشمی علیا، موسس مدرسه علمیه قائم عج چیذر که هر هفته روزهای های سه شنبه در مدرسه علمیه قائم (عج) بصورت جلسه عمومی برگزار می شود.

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه قائم چیذر با بیان راه های خلاصی انسان از تمایلات نفسانی، اظهار داشت: برای اینکه انسان بتواند به آزادگی برسد باید هرچه خدا می‌خواهد، بخواهد و هرچه خدا نمی‌خواهد، نخواهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه آیت الله هاشمی علیا مؤسس مدرسه علمیه قائم چیذر تهران، در جلسه هفتگی اخلاق عمومی، با عنوان «شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه» و شرح فراز «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ... اِلحَاحِ الشَّهوَةِ» که بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد این مدرسه مبارکه برگزار شد، با تفسیر عبارت مذکور اظهار داشت: معنی «الحاح» یعنی روی آوردن و محبت به چیزی و تداوم آن است و «شهوت» یعنی طلب کردن آنچه که ملائم با هواهای نفسانی انسان باشد. مانند شهوت فرزند، مال، مقام، خوردن و آشامیدن.

وی افزود: اگر «شهوت» از میزان عقل و شرع خارج شود و به جانب افراط و تفریط گراید، می‌شود «الحاح شهوت» که مضرّ انسان است. تمام افعالی که از خداوند متعال صادر می‌شود، از روی حکمت است. حتی شهوت نیز از نعمت‌های الهی و از اموری است که وجود آن در نظام آفرینش لازم است.

این استاد اخلاق با بیان هدف ایجاد تمایلات انسانی در وجود انسان ها ابراز داشت: همه تمایلات انسان برای این است که او را به اهداف عالی آفرینش برساند و سبب کمال و حیات دائمی او شود. اگر انسان بتواند در مقام جهاد با نفس برآید و ریاضت‌ها بکشد و هوای نفسش را تسلیم و مغلوب و مقهور خود کند و هدفی جز حضرت حق و لقای الهی و کمالات انسانی نداشته باشد به قرب الهی خواهد رسید.

تولیت مدرسه علمیه قائم چیذر با بیان راه هایی که انسان با استفاده از آن ها می تواند از تمایلات نفسانی آزاد شود، گفت: برای اینکه انسان بتواند به آزادگی برسد باید هرچه خدا می‌خواهد، بخواهد و هرچه خدا نمی‌خواهد، نخواهد. با این نسخه کوتاه اما عالی می توان به مقامات عالی ‌برسد و الهی و ربّانی و حرّ ‌شود.

وی افزود: اگر انسان بتواند به این نسخه عمل کند و برسد دیگر از مرحله اسیر نفس و هواهای نفسانی بیرون می آید. تمام امورش اصلاح شده و مرضیّ خداست. شر و فساد و گناه در او راه ندارد.

آیت الله هاشمی علیا با بیان علت نزاع و دشمنی ها در جامعه بشری، گفت: تمام جنگ‌ها، نزاع‌ها، دشمنی‌ها، گناهان از جمله غیبت‌ها و تهمت‌ها، برمی‌گردد به هوای نفس؛ نزاع بر سر قدرت، منصب، اموال، و حتی در مسائل خانوادگی نیز این هوای نفس است که علت بدبختی های جامعه بشری شده است.

این استاد اخلاق با بیان آیه‌ای از قرآن کریم در رابطه با هوای نفس انسان خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن می فرماید «زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِکَ مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ؛ یعنی محبت و عشق به خواستنی‌ها اعم از زنان و فرزندان و اموال فراوان از طلا و نقره و اسبان نشاندار و چهارپایان و کشت و زراعت، برای مردم آراسته شده است؛ این‌ها کالای زندگیِ زودگذرِ دنیاست؛ و خداست که بازگشت نیکو نزد اوست و این موارد فریبنده انسان است که باید از این امتحان سر بلند شود.

آیت الله هاشمی علیا در پایان تاکید کرد: تمام شهواتی که انسان را به سوی خود جلب می‌کند، بهره چند روزه دنیا است. دنیا نزد خداوند بسیار پست و بی ارزش است. مرجع عالی آدمی باید خدا باشد. ماه‌های رجب و شعبان و رمضان و شب‌های جمعه، زمان‌های خاصی است که خداوند برای خودسازی انسان قرار داده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha