یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عبدالرحمن احمد حافظ، قاری اهل جزایر کومور

حوزه/قاری آفریقایی مسابقات بین المللی قرآن گفت: در جزایر کومور نیز روایت رایج در میان قاریان و حفاظ روایت حفص از عاصم است. در جزایر کومور که تمام ساکنان آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، مردم به آموختن و تعلیم قرآن علاقه بسیاری دارند و آموزش قرآن از سنین کودکی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، عبدالرحمن احمد حافظ، قاری اهل جزایر کومور در گفت و گو با خبرنگاران حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را آرزویی دیرینه برای خود توصیف کرد و گفت: نخستین مربی من در علم مقامات و نغمات قرآنی، استاد سعید رحیمی از قاریان ایرانی بوده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی خود گفت: تلاوت قرآن را از کودکی آغاز کردم. در سن ۱۰ سالگی قرآن را آموختم و در جزایر کومور تحصیل خود را آغاز کردم. سپس به کنیا آمدم و و در آنجا نیز قرآن کریم را فرا گرفتم، در کنیا به آموختن روایت حفص از عاصم پرداختم و به دریافت اجازه تلاوت نایل آمدم.

احمد حافظ با بیان اینکه در جزایر کومور روایت رایج در میان قاریان و حفاظ روایت حفص از عاصم است، افزود: در جزایر کومور که تمام ساکنان آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، مردم به آموختن و تعلیم قرآن علاقه بسیاری دارند و آموزش قرآن از سنین کودکی آغاز می‌شود. حافظان بسیاری در این کشور که جمعیت نسبتاً اندکی دارد، حضور دارند.

این قاری آفریقایی ادامه داد: خانواده ما همه قرآنی و پدر و مادرم هر دو حافظ قرآن هستند. ابتدا در خانه و نزد پدر و مادرم حفظ قرآن را آموختم. سپس وارد مکتب‌خانه‌های سنتی شدم و پس از آن به کنیا رفتم تا تعلیم قرآنی خود را تکمیل کنم. در جزایر کومور نیز زنان و دختران بسیاری حافظ قرآن هستند و در بسیاری از مسابقات قرآنی از جمله مسابقات قرآن هند بنت مکتوم دبی زنان و دختران کومور نیز حضور دارند و گاه موفق به کسب مقام‌های متعددی شده‌اند.

وی این دوره مسابقات را با شکوه توصیف و تأکید کرد: من از اینکه فرصت حضور در این رقابت‌ها را یافته‌ام به خود افتخار می‌کنم. در مسابقات بین‌المللی قرآن کویت و مالزی نیز شرکت داشته‌ام اما بدون هرگونه اغراقی سطح این مسابقات از نظر سازماندهی، داوری و امور دیگر بسیار فراتر بوده است.

این قاری و حافظ بین‌المللی قرآن کریم در پاسخ به این پرسش که آیا قبل از سفر به ایران از فعالیت‌های قرآنی در این کشور اطلاعی داشتید؟ گفت: نخستین استاد من در زمینه مقامات و نغمات قرآنی و صوت و لحن از ایران یعنی استاد سعید رحیمی بود که الان در ماداگاسکار ساکن است. او مربی من بود و یک سال نزد او مقامات قرآنی را فرا گرفتم در حال حاضر نیز با او در ارتباط هستم و از دانش استادم بهره می‌برم.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha