یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
60efea488c1dd-500x323.jpg

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین بیاتی با بیان اینکه ما باید جایگاه غیرت را در منظومه عفاف شناسایی کنیم، گفت: خانمی که فوق هنجارشکن است و بدحجاب غلیظ با موهای پریشان و افشان که اگر گشت ارشاد او را در خیابان ببیند می‌گیرد، ولی در جشنواره چهل سال است که جلوی او فرش قرمز پهن می‌کنیم و به او جایزه هم می‌دهند؛ مردم این تناقض را می‌بینند و می‌گویند شما اگر دنبال حذف کردن بدحجابی هستید چرا به این فرد جایزه می‌دهید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی بیاتی، مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا در ویژه برنامه های «شبهات حجاب» که با موضوع «حجاب؛ ناموس و غیرت» در رادیو پاسخ مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه برگزار شد، اظهار کرد: در نگاه اسلامی همه یک وظیفه‌ای نسبت به خودمان و اطرافیانمان داریم و آن مسئله زیست عفیفانه است؛ یعنی من وظیفه دارم یک زیست عفیفانه داشته باشم و خداوند به عنوان یک مسلمان از من توقع دارد که عفت و خویشتن‌داری جنسی در وجود ما کاملاً محقق شود و تلاش کنیم برای این که عفاف را در محیط پیرامونی خود افزایش دهیم.

وی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که به عفاف ربط دارد را مسئله غیرت دانست و گفت: برخلاف تصور بسیاری از افراد که در تعبیری که به کار می‌برند عفاف و خویشتن‌داری را با صرف حجاب مرتبط می‌کنند؛ ولی من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که مفاهیم متعددی در منظومه مفاهیم مرتبط با عفاف و جود دارند و مهم‌ترین موضوعاتی که به حلقه اولیه عفاف نزدیک است اتفاقاً مسئله غیرت است.

بیاتی با بیان اینکه البته حجاب هم به عفاف خیلی نزدیک است و من اصطلاحاً به حجاب به عنوان قدبلندترین نماد عفاف نگاه می‌کنم، ادامه داد: واضح‌ترین چیزی که از روی آن می‌توانیم به عفاف افراد پی ببریم مسئله حجاب است، ولی مسئله حجاب نه تنها مسئله عفاف است و نه تنها عامل عفاف بلکه اموری که عفاف را در وجود انسان محقق می‌کنند امور دیگری هستند که ضرورت دارد به آنها توجه شود.

وی گفت: ما امری به نام عفاف به معنای خویشتن‌داری داریم و این در مرد و زن دارای دو خاستگاه است؛ یعنی یک ظرفیتی در وجود مرد است که می‌شود از آن استفاده کرد و عفت را در مرد تقویت کرد و یک ظرفیت هم در وجود زن است که اگر آن را تقویت کنیم عفاف در زن تقویت می‌شود.

عفاف در مرد غیرت پایه و در زن حیا پایه است

مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا با بیان اینکه عفاف در مرد غیرت پایه و در زن حیا پایه است، ابراز کرد: این به آن معنا است که اگر بنا شد ما مسئله عفاف را در یک مرد تقویت کنیم باید از منظر غیرت وارد شویم و بهترین منظر همین منظر است و اگر می‌خواهیم در حوزه عفاف یک زن یا جامعه زنان وارد شویم نقطه کلیدی و روزنه ورود به بحث و ظرفیت موجود در فطرت او مسئله حیا است؛ هرچند مسئله حیا در مرد هم هست و مسئله غیرت به یک معنا در زن هم وجود دارد؛ ولی حرف سر اهمیت و ساختار فطری، فیزیولوژی و روانی زن و مرد است که با هم متفاوت است.

وی با تأکید بر اینکه ما ظرفیت‌های متفاوتی داریم که می‌توانیم در حوزه عفت‌ورزی و گرایش دادن و یا محقق کردن مسئله عفاف در یک فرد از آن استفاده کنیم، گفت: ما اگر بخواهیم عفت را در یک مرد تقویت کنیم باید از ظرفیت غیرتش استفاده کنیم؛ امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه در کلمات قصار می‌فرمایند عفت یک مرد به اندازه غیرتش است؛ یعنی به میزانی که یک مرد نسبت به ناموسش احساس مسئولیت و وظیفه می‌کند و دوست ندارد کسی به ناموس او تعرض کند، او هم به دیگران تعرض نمی‌کند؛ یعنی چون یک حسی نسبت به ناموس خودش دارد، به خودش اجازه نمی‌دهد که به ناموس کسی نزدیک شود و تعرض کند.

بیاتی افزود: نکته مهمی اینجا وجود دارد و آن این است که غیرت یک مسئله سازنده در وجود یک مرد است؛ بنابراین در نگاه اسلامی مردی که نسبت به همسر و فرزندان خود حساس است؛ ولی خودش هر غلطی دلش می‌خواهد می‌کند او غیرت ندارد و شاید نامش را بتوان تعصب یا اقتدار مردانه گذاشت، زیرا امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند آبشخور عفت یک مرد از غیرتش است.

وی ادامه داد: البته روایات دیگری هم هست که می‌گوید آبشخور عفت انسان ایمان و حیا است؛ ولی نکته مهم این است که غیرت یکی از این موارد است مخصوصاً برای آقایان؛ ما یک مرد داریم که یک اقتضائات اجتماعی دارد؛ یعنی از یک طرف مدیریت مجموعه‌ای را برعهده دارد، شاغل است و امکانات اقتصادی دارد و در فضای اجتماعی در موقعیت‌های برتر قرار می‌گیرد و از طرف دیگر هم به سرعت تحریک می‌شود و آسیب‌پذیر است و با نگاه کردن به زنی که رعایت نمی‌کند و وضعیت آرایش و پوشش نامناسب داشته باشد با نگاه کردن به او تحریک می‌شود؛ لذا برای کنترل این مرد از اینکه فساد و فحشا نکند و بی‌بندوباری جنسی نداشته باشد خداوند در وجودش غیرت گذاشته است؛ یعنی اگر ما احساس مسئولیت یک پسر را نسبت به خواهر و مادرش افزایش دهیم آن وقت می‌فهمد که آن دختر داخل خیابان هم ناموس یک نفر است و از او نباید سوء استفاده کند.

مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا با بیان اینکه عفاف و خودکنترلی ربطی به زن و مرد بودن ندارد و اتفاقاً برای مردها باید بیشتر تأکید شود، گفت: وقتی شما غیرت یک پسر را رشد دهید می‌توانید از او خروجی عفت بگیرید و این خیلی به درد والدین، مسئولان و مدیران می‌خورد.

وی گفت: مسئله خویشتن‌داری پسرها خیلی مهم است و گاهی اوقات پیشنهادات اغواگرایانه یک پسر است که یک دختر خوب را به یک رابطه می‌کشاند و این فوق‌العاده مسئله مهمی است که ما به آن بی توجه هستیم و از آسیب‌ها است؛ ما باید از ظرفیت غیرت در وجود پسرها نسبت به ناموسشان استفاده کنیم.

غیرت به معنی احساس مسئولیت مهربانانه مرد در قبال ناموسش است

بیاتی با بیان اینکه غیرت به معنی احساس مسئولیت مهربانانه مرد در قبال ناموسش است، ابراز کرد: مردی که در قبال همسر و فرزندش حس وظیفه دارد و بعد از یک روز کاری سخت که شب به منزل برمی‌گردد دخترش می‌گوید من یک وسیله برای مدرسه لازم دارم، نمی‌گوید خودت برو بخر؛ این مرد غیرتمند با اینکه خسته است، ولی از آنجایی که دوست ندارد دختر و خانمش آن ساعت از شب بیرون بروند احساس مسئولیت می‌کند، لذا خودش می‌رود و می‌خرد؛ آن چیزی که این مرد را راه می‌اندازد حسی است که هرچقدر ما به آن بپردازیم و تقویتش کنیم ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: یک مادر وقتی می‌خواهد حس غیرت را در پسر کوچکش تقویت کند وقتی دخترش که از آن پسر بزرگ‌تر هم هست می‌خواهد جایی بیرون برود به پسرش می‌گوید خواهرت را برسان؛ این نوع برخورد بذری را در وجود این پسر می‌کارد و آن این است که تو یک وظیفه‌ای در قبال خواهرت داری؛ حسی که از دوران کودکی در این پسر تقویت می‌شود وقتی به سن ۱۵ سالگی می‌رسد نسبت به خواهر و مادرش احساس مسئولیت می‌کند و وقتی مادر به او می‌گوید همه دخترهای خیابان مثل خواهر خودت هستند و نباید سوء استفاده کنی و رابطه‌ای را برقرار کنی مؤثر واقع می‌شود و در واقع در اینجا غیرت باعث خودکنترلی مرد می‌شود.

استاد حوزه روی دیگر سکه غیرت را دیگر کنترلی دانست و افزود: برخی معتقدند غیرت به معنی غیر زدایی از ناموس با مدل مهربانانه است؛ نمی‌شود ما همسر و دخترمان را در خانه حبس کنیم که کسی او را نبیند، زیرا امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند حبس زن علامت غیرت مرد نیست و این غیرتمندی را اسلام قبول ندارد، زیرا در این غیرت مهربانی نیست، بلکه زورگویی است.

وی با بیان اینکه اسلام می‌گوید مرد وقتی غیرت‌ورزی می‌کند مهربانی خود را نشان می‌دهد و چون عاشق زن است از او مراقبت می‌کند، گفت: مردی که غیرت‌ورزی می‌کند باید حواسش به ملاحظات روانی زن هم باشد؛ گفتمان زورگویی گفتمان اسلامی نیست. زن مؤمن از شوهر غیرتمندش خوشش می‌آید، زیرا غیرت نشان دهنده عشق مرد به زن و علامت عفت مرد است و علامت محبت به آن زن است، لذا این غیرت دوست داشتنی است و اگر عاقلانه و منطقی و از سر محبت و با کلام زیبا و با توضیحات باشد زن‌ها هم غیرت مرد را دوست دارند.

مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا با بیان اینکه مرد باید با ناموس خودش در رابطه با اینکه چرا غیرت‌ورزی می‌کند حرف بزند، گفت: باید مرد به دختر و همسر خود بگویید که من مرد هستم و جنس مردها را بهتر می‌شناسم، وقتی تو به این زیبایی بیرون می‌روی و خودت را آرایش می‌کنی و لباس چسبان می‌پوشی و یک پسر به تو نگاه می‌کند نگاه کریمانه و انسانی ندارد، بلکه نگاه آلوده دارد؛ توجیه کردن خانم توسط آقا یک امر ضروری و فوری است و باید سواد و بیانش را پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه احساس مسئولیت مهربانانه مرد در قبال ناموسش غیرت نام دارد ابراز کرد: ناموس می‌تواند دختر باشد، همسر باشد، وطن باشد یا دین باشد، لذا خیلی از جوانان برای ناموسشان جانشان را دادند و این خیلی مهم است، زیرا غیرت به‌اندازه‌ای ظرفیت دارد که انسان عزیزترین دارایی خود که جانش است را حاضر است در راه ناموسش بدهد.

غیرت باعث خودکنترلی و دیگر کنترلی می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بیاتی با بیان اینکه ما باید جایگاه غیرت را در منظومه عفاف شناسایی کنیم، افزود: غیرت دو کارکرد دارد که یکی خودکنترلی مردها و جلوگیری از فحشا و منکر است و کارکرد دومش دیگر کنترلی است که مراقب باشیم که همسر، دختر، شاگرد و هر کسی که به من نیاز دارد خطا نکند؛ اینکه طرح صیانت این همه در مجلس طول کشیده است ما از نماینده‌ها سؤال می‌کنیم که غیرتتان کجاست؟ بچه‌های ما در فضای مجازی عفتشان پرپر می‌شود و نوجوان ما به سایت‌های آلوده دسترسی دارد و فیلترشکن‌ها در گوشی‌ها کار می‌کند.

بیاتی با تأکید بر اینکه غیرت یک ظرفیت فوق‌العاده برای تربیت انسان است، گفت: در غیرت ظرفیت‌های ایثار، محبت، عشق و ایمان وجود دارد، ولی ما علاوه بر اینکه به آن بی توجه هستیم به آن صدمه هم می‌زنیم؛ در فیلم‌های قبل از انقلاب که نامردی زیاد بود و ما توقعی هم از طاغوت نداشتیم، ولی در جمهوری اسلامی فیلم‌های ما به غیرت کمک می‌کند یا صدمه می‌زند؟ «در یک صحنه از یک سریال تلویزیونی رسانه ملی آقای دکتر کلید می‌اندازد و می‌خواهد وارد خانه خودش شود تا در را باز می‌کند صدای خنده همسرش و یک آقای دیگر می‌آید؛ می‌رود تو می‌بیند برادرش نشسته روی مبل و همسرش هم در آشپزخانه کار می‌کند، بعد لحظه‌ای که این مرد وارد می‌شود هر دو در حال خنده هستند و داخل که می‌رود به برادرش می‌گوید تو اینجا هستی؟ چه می‌گفتید؟ برادرش به خانمش می‌گوید این بی جنبه آمد، دیگر حال نمی‌دهد جوک بگویم و بخندیم و لذت ببریم وقتی این رفت فردا دوباره می آیم؛ زن آقای دکتر هم می‌گوید: من منتظر هستم» این صحنه از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد؛ وقتی این فهم برای مسئول وجود نداشته باشد که نفهمد و موی این خانم را سانسور می‌کند؛ ولی آنچه مفهوم غیرت را نابود می‌کند را سانسور نمی‌نماید، زیرا مفهوم عفاف برایشان مهم نیست و فهم زیست عفیفانه جا نیفتاده است.

مفهوم غیرت در برخی فیلم‌ها نابود شده است

وی افزود: در یک سریال تلویزیونی «زن صاحب ساختمان در یکی از واحدهایی که خالی است با شراکت برادر آقای دکتر باشگاه ورزشی می‌زند؛ شوهرش که خبردار می‌شود می‌گوید چرا این کار را کردی چرا به من چیزی نگفتی؟ جوابی که خانم می‌دهد این است که این غیرت بازی را برای من در نیاور، من با هر کس بخواهم شریک می‌شوم و به تو ربطی ندارد». در یک سریال دیگر یک پدر را نشان می‌دهد که همسرش فوت کرده؛ پدر به دختر دبیرستانی‌اش می‌گوید «حق نداری مدرسه بروی غیرت من اجازه نمی‌دهد که تو حالا که مادرت نیست تا تو را به مدرسه برساند از خانه بیرون بروی». این غیرت اسلامی است؟ ما غیرت را نابود کرده‌ایم.

مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا با بیان اینکه ما نه تنها مفهوم غیرت را تبلیغ نکرده‌ایم، بلکه به آن ضربه زده‌ایم، گفت: باید نسبت به مفهوم غیرت بازنگری کنیم، زیرا مفهوم غیرت ظرفیت‌های بسیاری دارد به ویژه درباره حجاب، یعنی اگر یک خانم در جامعه می‌خواهد حجاب داشته باشد مسئولیت اینکه حجاب داشته باشد با چه کسی است؟ امیرالمؤمنین (ع) وارد بازار شدند و شلاق را به زمین کوبیدند و فرمودند خبردار شدم که زنان شما در بازارها شانه به شانه مردان می‌زنند، آیا شما غیرت ندارید و حیا نمی‌کنید؛ اینجا خطا مال زنان بود، ولی حضرت مردان را توبیخ می‌کنند که هم راه باز کنند برای زن‌ها و هم به زنان و دختران خود بگویند که این ملاحظه را داشته باشند که بدن خود را به بدن مردان نامحرم نزنند و اختلاط صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه اگر بناست اختلاط و بی حجابی صورت نگیرد مسئولیتش با مردها است، افزود: مرد مسئول این است که دختر و همسرش با چه حجابی بیرون می‌آید و با چه کسانی ارتباط دارد؛ اگر مرد در محبت کردن به همسرش کوتاهی کند و همسرش به خاطر ضعف محبت شوهرش به مرد غریبه‌ای علاقه‌مند شود مقصر مرد است؛ معنایش این نیست که آن زن مجوز گناه دارد و حتی اگر مردی در محبت به همسرش کوتاهی کند زن حق ندارد با نامحرم ارتباط برقرار کند و حرام است، ولی حرف سر این است که مردی که محبت نکرده هم گنهکار و مسئول است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند آراستگی مرد در منزل باعث عفت زن می‌شود، گفت: مرد وظیفه دارد برای مراقبت از همسرش اقدام و کاری کند که توجهش را جلب کند و این روایت نسبت به زن هم صادق است و زن این وظیفه را دارد که در خانه چشم همسرش را پر کند؛ روایات فراوانی داریم که زن در خانه عطر بزند، آرایش کند و جذاب باشد؛ تعبیر عفیف غلمه به همین معنا است که زن باید نسبت به مردان نامحرم عفیف و نسبت به شوهرش شهوتران باشد؛ به عبارت دیگر در خانه گرم و در خیابان سرد باشد و عفاف به همین معنی است. بنابراین مسأله غیرت فوق‌العاده مسئله مهمی است و اگر به آن توجه نکنیم همین می‌شود که الان گرفتارش هستیم.

جایزه دادن به هنرمند بدحجاب نشانه بی غیرتی است

بیاتی با بیان اینکه این مقدار محجبه در جامعه ما معجزه است، گفت: این همه تلاش شده که حجاب را از بین ببرند باز هم این همه محجبه داریم؛ یکی از نمونه‌های تلاش ما همین جشنواره سینمایی فجر است که خانمی که فوق هنجارشکن است و بدحجاب غلیظ با موهای پریشان و افشان که اگر گشت ارشاد او را در خیابان ببیند می‌گیرد، ولی در جشنواره چهل سال است که جلوی او فرش قرمز پهن می‌کنیم و به او جایزه هم می‌دهند؛ مردم این تناقض را می‌بینند و می‌گویند شما اگر دنبال حذف کردن بدحجابی هستید چرا به این فرد جایزه می‌دهید. من می‌گویم این به خاطر بی غیرتی مسئول و عوامل آن جشنواره است؛ یعنی نسبت به دختر خانمی که این فرد الگوی او می‌شود احساس مسئولیت نمی‌کنند.

وی گفت: برخی از بازیگرها کشف حجاب نمی‌کنند و یک چیزی روی سر خود نگه می‌دارند و ما را مسخره می‌کنند، چقدر جالب است که بعضی از مسئولین خوب هم مسخره می‌شوند؛ می‌گویند این بازیگر کشف حجاب نکرده و کلاه یا مینی اسکارف روی سر خود گذاشته، درحالی‌که او در واقع سر ما کلاه گذاشته.

مدیر موسسه فرهنگی پژوهشی طهورا گفت: قرآن به صراحت می‌گوید روسری بلند واجب است و مسئول ما از این استاندارد نباید کوتاه بیاید؛ مسئله غیرت به حجاب ربط دارد حتی در سطح مسئولان؛ مسئولان ما نسبت به تصمیماتی که می‌گیرند باید با غیرت رفتار کنند؛ در مجلس قرار است طرح صیانت را تصویب کنیم، ولی بیش از یک سال است که معطل هستیم؛ به چه دلیل شرعی این قضیه را کنترل نمی‌کنیم؟؛ ما نگفتیم که غیرحرفه‌ای کنترل کنیم، به شایعات دامن بزنیم، برنامه‌ریزی نکنیم و اقدامات ما شیب نداشته باشد، ولی باید کاری انجام دهیم؛ وقتی فضای مجازی به این اندازه ولنگ‌وباز است، من به غیرت برخی از مسئولان شک می‌کنم. همچنین به احساس مسئولیت آن ها در قبال ناموس مردم شک می‌کنم.

وی افزود: وقتی پسر من در فضای مجازی همه چیز را می‌تواند ببیند و حرم‌سرا باز است، برنامه مسئولان چیست؟ ما از آدم‌های تندرو نیستیم، ولی باید کاری انجام دهیم، در کشورهای دیگر حتی کشورهایی که اسلامی هم نیستند مانند چین و آلمان فیلترشکن کار نمی‌کند زیرا می‌گویند وقتی شما از فیلترشکن استفاده می‌کنید در حقیقت تونل می‌زنید و من نمی‌فهمم چه اطلاعاتی رد و بدل می‌شود؛ لذا نمی‌گذارند که مردم تونل بزنند، البته امکان دارد فیلترشکن‌هایی را در اختیار مردم بگذارند که خودشان تولید می‌کنند.

برخی مسئولان از عفت جامعه مراقبت نمی‌کنند

بیاتی با بیان اینکه چرا برخی مسئولان از عفت جامعه مراقبت نمی‌کنند، گفت: این احساس مسئولیت یعنی غیرت و مراقبت از حجاب؛ حجاب یعنی یک خانم با پوشش خود تعیین تکلیف می‌کند که آقایی که من را می‌بینی، من حریم دارم؛ اگر خانمی حجاب حداکثری داشته باشد و چادر سر کند حریم بیشتری را تعریف می‌کند؛ در قرآن می‌گوید کسی که چادر سر می‌کند می‌خواهد معروف به عفاف شود تا کسی او را آزار و اذیت نکند.

وی با مخاطب قرار دادن مسئولان با بیان اینکه این حجاب استایل‌ها چه هستند که این روزها سر برآورده‌اند؟ گفت: خدا در آیه ۳۱ سوره نور اول می‌گوید زینت خود را آشکار نکنید، بعد می‌گوید روسری‌های خود را جلوی بدن بیندازید و دوباره می‌گوید زینت خود را آشکار نکنید؛ یعنی حجاب را بین دو تا آرایش نکنید و زینت‌های خود را آشکار نکنید قرار می‌دهد، ولی برای مسئولان مهم نیست.

حجاب، عفاف و غیرت حکم خدا و مطابق فطرت همه انسان‌ها است

وی با بیان اینکه راه‌های زیادی برای حل مشکل حجاب وجود دارد و پشت ما به وحی گرم است، گفت: ما معتقدیم که حجاب، عفاف و غیرت حکم خدا است و مطابق با فطرت همه انسان‌ها است و اگر خداوند حجاب را واجب کرده است در فطرت زن‌هاست و زن‌ها حجاب و عفت را دوست دارند همان‌طور که مردها هم غیرت را دوست دارند به شرطی که مسئولان و افراد تأثیرگذار آن را خراب نکنند؛ بلکه تبیین کنند.

بیاتی با بیان اینکه مسئله غیرت یک خصیصه روحی به شدت کاربردی است، گفت: اجرایی سازی مسئله عفاف در جامعه به غیرت ربط دارد و من در 15 سالی که در حوزه عفاف و حجاب مطالعه دارم نزدیک‌ترین مفهومی که به مفهوم عفاف پیدا کردم مسئله غیرت است؛ شما تقاضای فحشا را از مردها بگیرید حتی اگر عرضه فحشا در جامعه باشد هم بعد از مدتی این عرضه از بین می‌رود و نابود می‌شود، بنابراین باید با تقویت غیرت تقاضای فحشا را در جامعه از بین ببریم.

وی گفت: غیرت امر ذاتی است و همه مردها به صورت طبیعی این حس را دارند که من باید مراقب خانواده خود باشم و اگر چیزی به خانواده من صدمه می‌زند باید مانع شوم.

بی تفاوتی را از مردان دور کنیم

مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا با بیان اینکه اگر بی تفاوتی را از مردان دور کنیم بسیاری از مسائل حل می‌شود، گفت: امیرالمؤمنین (ع) شکایتشان از زن‌ها را به مردها گفتند و فرمودند وظیفه من نیست که خطای خانم و دختر شما را درست کنم؛ مرد وظیفه دارد که نسبت به خانواده خود حساس باشد؛ «قو انفسکم و اهلیکم نارا» یعنی همین که ای مردها خودتان و خانواده‌تان را از آتش گناه دور کنید؛ این مسئولیتی است که بر عهده مردها گذاشته شده و ما این آیات را برای زیبایی در قرآن نداریم؛ بلکه این آیات قواعد زندگی و حکمرانی ما است.

بیاتی با بیان اینکه ما باید به این نقطه برسیم که تقویت پدر و مادر مشکل عفاف و حجاب را برطرف می‌کند، گفت: اگر آگاهی ندارند باید به آنان آموزش داده شود، اگر امکانات ندارند و ضعف دارند باید به آنها کمک شود؛ اگر می‌خواهیم آموزش برای دخترها بگذاریم باید پدر بخواهد، زیرا این مسئولیت پدر است و اگر دولت می‌خواهد کاری کند فقط باید کمک‌کار پدر و خانواده باشد.

وی با اشاره به اینکه روز قیامت پدر باید نسبت به تربیت فرزند پاسخگو باشد، گفت: مسئولیت تربیت بچه به عهده حکومت نیست، بلکه به عهده پدر و مادر است، ولی برخی از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می‌کنند، درحالی‌که این وظیفه پدر و مادر است که بچه را درست تربیت کنند.

مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا مشکلات امروز را نتیجه دولت مدرن دانست و گفت: در دولت‌های مدرن ما شاهد پدردولتی هستیم و دولت‌ها پدر هستند و پدرها فقط حرف‌گوش‌کن و عابربانک هستند؛ در دولت‌های مدرن پدرها برنامه‌ریز نیستند؛ مادرها هیچ‌کاره هستند و همه مسئولیت‌ها به عهده آموزش‌وپرورش، صداوسیما و دولت است.

بیاتی با اشاره به اینکه ما در مسئله تربیت جامعه نیاز به ابزار داریم و غیرت یا همان احساس مسئولیت مهربانانه مرد در قبال ناموسش خیلی مسئله مهمی است، افزود: تقویت غیرت یعنی ایجاد زیرساخت برای بسیاری از مفاهیم دیگر که در منظومه سبک زندگی اسلامی تأکید شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ای وای IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    دقیقا. و این یکی از ... هنر ما بر ناهنجاری ها بنا شده است. با این ابزار دهها سال است بر ارزشها می تازند
  • تبدل IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    اساسا هنر کنونی، غیرت را سیاه و بد و دخالت نابجا معرفی کرده است
  • ! IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    1 0
    صدا و سیما می آید با بی حجاب مصاحبه می کند، بهانه اش هم جذب هست! از جذب های قبلی معلومه!
  • ناشناس IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    صدا و سیما و مدارس از جایگاه بالایی برای ذائقه دینی سازی در جامعه برخوردارند . این حلقه مفقوده در جامعه است