شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
مصطفی امینی خواه، استاد حوزه علمیه

حوزه/استاد حوزه و دانشگاه گفت: در ادامه ۲۹ سال تلاش پژوهشی منظم در حوزه فرهنگ مهدوی، هم‌اکنون بیش از ۴۰ هزار مقاله تخصصی در حوزه مهدویت و فرهنگ مهدوی موجود است و بیش از ۱۰ هزار مدخل در فاز نخست در ویکی موعود بارگذاری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، حجت الاسلام مصطفی امینی خواه، استاد حوزه علمیه در نشست صد و شصت و یکم موسسه فرهنگی موعود عصر(عج) همزمان با شب میلاد امام عصر(عج) با حضور صاحب نظران حوزه فرهنگ مهدوی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، با بیان اینکه شرط نیل به مقام امامت نداشتن هیچ گونه ظلمی است، اظهار کرد: وقتی حضرت ابراهیم (ع) به مقام امامت رسید، ابتلائات بسیار سنگینی را از سر گذراند، پس از آن به آستان خداوندی رو کرد و عرضه داشت که نعمت بی همتای امامت را به فرزندانم اعطا می‌کنی؟ خداوند رحمان در پاسخ به این سؤال می‌فرماید، این امر به ظالمان نمی‌رسد.

وی افزود: یعنی اگر فرزندان پس از تو ظالم باشند، از مقام امامت بی بهره خواهند ماند. تا این لحظه حضرت ابراهیم(ع) تنها پیامبر بود، تا آنکه اسماعیل را به قربانگاه برد، تا آنکه یک سر سوزن ظلم در آن نباشد. در سوره سجده خداوند رحمان می‌فرمایند: ما تعدادی از پیامبران را به مقام امامت رساندیم که ایشان مردم را به امر ما دعوت می‌کنند. هدایت به امر کار امام است. من خوب محک می‌ زنم، باید ببینم که وی در اوج مراتب صبر و یقین قرار دارد، و از این جا به بعد پس از طی این مراتب به مقام امامت می‌رسد. امر چیست؟ امر یعنی دستور؟ این امر معنی‌اش شریعت نیست، این امر دستور نیست.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دو نوع امر داریم، یک وقت امر تکوینی است یک وقت امر تشریعی است، امر تشریعی آن است که خداوند دستور می‌دهد ولی انجام بشود یا نشود مانند آنکه خداوند دستور داده است به عدل و احسان، خداوند رحمان دستور داد ولی شد؟ امر تشریعی خداوند ممکن است بشود ممکن است نه! برای صدور حکم منع شراب، فرآیند صدور حکم تدریجی است، بسیار امر تکوینی هر دو سوی آن در دستان خداست، آنجا تخلف ندارد، فیقول کن فیکون، بیان امر تکوینی از جانب خداوند و اجرای آن نیز با خداوند رحمان است. امام نیز هدایت به امر است، هدایت امام تکوینی است، کار امام گفتن نیست، کار امام بردن است. امام نه تنها ارائه طریق می‌کند بلکه به مقصد می‌رساند.

هم خلق دست خداست هم امر دست خداست

وی بیان کرد: خلق فقط دست خداست، آنی که خلق کرده می‌تواند دستور بدهد، اندازه‌ها دست اوست، دستور را کسی باید بدهد که اندازه ها دست اوست. هر که می‌گوید ما امام زنده نداریم با سوره قدر با آن‌ها احتجاج کنید. فرشتگان بر که نازل می‌شوند؟ بر کسی نازل می‌شوند که تمام ظرائف و اندازه‌ها را می‌داند و کائنات در تسخیر اوست. راز رسیدن ظهور اضطرار به امام است، کسی که همه تکوین در دست اوست، عالم امر، عالم غیب است، روح در عالم امر است، مسائل روحی را کسی می‌تواند گفت‌وگو کند که از عالم امر، عالم غیب و عالم روح خبر دارد.

استدلال قرآن برای اینکه نباید حرف شیطان را شنید؟

استاد حوزه علمیه گفت: نسبت به امر خداوند، فسق به خرج داد، مشخص می‌شود که امری که خداوند به فرشتگان صادر فرمودند، تشریعی بوده است که امکان تخلف وجود داشته است. بر اساس آیه بین است که بین ملائک شریعت وجود دارد، بین ملائک نیز تخلف وجود دارد، حالا آدمی از کسی حرف‌شنوی دارد که حرف خداوند رحمان را نمی‌شنود؟ استدلال خداوند برای اینکه چرا نباید حرف او را شنید؟ چرا که من خلقت آسمان و زمین را زیر و زبرش را به او نشان ندادم، حرف کسی را باید گوش داد که تمام ظرائف خلقت را بداند، شیطان که قدرت خلق ندارد! و از کیفیت خلقت آگاه نیست، کسی که از خلقت خبر ندارد، در مقام امر نیست. شیطان کسی است که از خلقت خود آگاه نیست، بنابراین نباید از شیطان تبعیت کرد.

آغاز به کار ویکی موعود

گفتنی است، همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی مؤسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.

همچنین مزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت المنتظر(عج) و در ادامه ۲۹ سال تلاش پژوهشی منظم در حوزه فرهنگ مهدوی، هم‌اکنون بیش از ۴۰ هزار مقاله تخصصی در حوزه مهدویت و فرهنگ مهدوی موجود است و بیش از ۱۰ هزار مدخل در فاز نخست در ویکی موعود بارگذاری خواهد شد.

یادآور می شود، در حاشیه نشست ۱۶۱ فرهنگ مهدوی از تلاش‌های علمی استاد ابراهیم شفیعی سروستانی تقدیر بعمل آمد. ابراهیم شفیعی سروستانی عضو هیئت مؤسس مؤسسه فرهنگی موعود بوده است و تاکنون مقالات و کتب متعددی را در حوزه فرهنگ مهدوی به رشته تحریر درآورده است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha