شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1140298
۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
انتخابات

متأسفانه در عرصه کار فرهنگی و رسانه ای و در یک کلمه جهاد تبیین، دست‌کم در مواجهه با مخاطبان قشر خاکستری، دچار ضعف های مشهودی هستیم که این ضعف در موسم انتخابات و در بحث اقناع مردم و نسل جوان، بیشتر هم به چشم می آید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اخیراً در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری ها به بیان نکته‌ی مهم و جالبی در باب انتخابات و حضور و مشارکت مردم پرداخته است.

"سید مجید امامی" در این مصاحبه بیان داشته بر پایه نتایج تحقیقات صورت گرفته در هفته ها و ماه های اخیر، زمینه ها و ریشه های مربوط به چرایی رأی ندادن افرادی که قصد حضور در انتخابات را ندارند، هنوز فرهنگی و اجتماعی است و این مساله روایتگر دردی است و آن هم این که متأسفانه در عرصه کار فرهنگی و رسانه ای و در یک کلمه جهاد تبیین، دست‌کم در مواجهه با مخاطبان قشر خاکستری، دچار ضعف های مشهودی هستیم.

البته این سخن به معنای نادیده گرفتن زحمات و تلاش های دلسوزانه خاصه از ناحیه جریان های خودجوش مردمی و انقلابی نیست بلکه تأکیدی است بر این که خروجی فعالیت ها هنوز آن چیزی نیست که رهبر معظم انقلاب از ما انتظار دارند.

روی سخن در این یادداشت عمدتاً ناظر به علاقه مندان به جبهه انقلاب است و گرنه افرادی که نه فقط در دهه هفتاد و هشتاد بلکه در زمان حاضر نیز همچنان «تهاجم فرهنگی» را توهم توطئه می دانند، مشخص است که به کار عمیق فرهنگی آن هم مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی اعتقادی نداشته و ندارند.

آنچه مهم است این که در عرصه کارهای فرهنگی ضمن توجه به بُعد مخاطب شناسی و زمان شناسی، هوشمندیِ رسانه ای نیز باید چاشنی کار شود و گرنه صرفاً در مسیر پُر کردن بیلان کاری برای فلان نهاد و بهمان سازمان گام برداشته ایم و دیگر هیچ!

طبعاً برای کارآمدسازی امر تبیین، می‌بایست به مساله روزآمدی توجه داشت، چه آن که نمی‌شود از شیوه‌های قدیمی که کارآمدی خود را از دست داده‌اند، انتظار نتیجه داشت. به دیگر سخن، استفاده از ابزار روز که بُرد مناسب و تأثیر عمیق‌تری داشته باشد یک ضرورت انکارناپذیر به شمار می رود

نکته دیگر در این مجال که باید آن را گلایه مندانه مطرح کرد اینکه برخی از افراد که از ابتدا به کارهای فرهنگی مشغول بوده اند، پس از مطرح شدن جهاد تبیین از سوی حضرت آقا، همان کارهای روزمره و متعارف پیشین را به اسم جهاد تبیین، روانه بازار مصرف کرده اند و به این طریق مدعی بوده و هستند که در حال عمل به فریضه جهاد تبیین می باشند.

نگارنده پیشتر در یادداشتی به این نکته اشاره کرده بود که درصد کمی از سیاهی لشکر امروز رسانه‌ای کشور به معنای واقعی کلمه به دنبال جهاد تبیین و استمرار و ثبات قدم در این طریق آن هم به شکل هوشمندانه است.

البته منکر تلاش‌های مخلصانه برخی فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی نمی‌شویم که به تعبیری به شکل آتش به اختیار امر ولی و رهبرشان را دنبال می‌کنند؛ اما واقعیت‌های موجود رسانه‌ای کشور را نمی‌توان نادیده گرفت، کما این که برای تحول در این عرصه قبل از هر چیز می‌بایست نقص‌ها و ایرادهای خود را بپذیریم تا بعد بشود کاری کرد انشاءالله کارستان.

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha