یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
رأی اولی‌های حماسه ساز

حوزه/ حضور و مشارکت رای اولی‌ها از آن نظر مهم است که این قشر نخستین حضور انتخاباتی خود را در اعتلای کشور تجربه می کنند و می توانند مسوولیت‌پذیری در قبال جامعه و نقش‌آفرینی در تعیین سرنوشت کشور را با حضور در پای صندوق های رای به نمایش بگذارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری امروز جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در سراسر کشورآغاز شد و نامزدهای این انتخابات برای دستیابی به ۲۹۰ کرسی قوه مقننه و ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

حضور و مشارکت مردم در انتخابات مختلف نماد و نشانی از برقراری دموکراسی و احترام به حقوق ملت است که به تبع این امر بهره‌بردن هر یک از افراد دارای شرایط شرکت در انتخابات از این حق، تلاشی در راستای نقش آفرینی در آینده کشور و مشارکت در تصمیم سازی های کلان به شکل غیرمستقیم است.

حضور و مشارکت رای اولی‌ها از آن نظر مهم است که این قشر نخستین حضور انتخاباتی خود را در اعتلای کشور تجربه می کنند و می توانند مسوولیت‌پذیری در قبال جامعه و نقش‌آفرینی در تعیین سرنوشت کشور را با حضور در پای صندوق های رای به نمایش بگذارند، تجربه‌ای که شیرینی و طعم جدیدی به عنوان یک فرد بالغ از نظر سیاسی و اجتماعی برای هر یک از آنان خواهد داشت.

پای صحبت رأی اولی ها

امیرعلی مرادی، دانش آموز رأی اولی که با مادرش پای صندوق رأی آمده بود، از اولین حس حضورش در مهمترین رویداد سیاسی کشور گفت: آینده کشور از آن ما رأی اولی ها است و من وظیفه خودم می دانم که در این سرنوشت سیاسی حضور یابم.

وی با بیان اینکه چشم دشمن به تک تک رای‌های ما است، افزود: من به عنوان یک رأی اولی وعده های انتخاباتی کاندیدای مورد نظرم را یادداشت کرده‌ام تا در صورت موفقیت و حضور در مجلس اگر فراموش کرد آن را مطالبه کنم. نه تنها من بلکه همه همکلاسی‌های من یادداشت کرده اند تا فراموش نکنیم، چون آینده کشور از آن ما است و اگر کوتاهی و خلاف وعده کاندیداها صورت بگیرد آن را مطالبه خواهیم کرد.

فاطمه باقری، دختر رأی اولی که همراه با مادر خود در شعبه اخذ رأی حاضر شده بود، با بیان اینکه دشمن از طریق رسانه های خود تلاش در جهت اثرگذاری منفی در حضور مردم در پای صندوقهای رای دارند، ادامه داد: هر کدام ما به واسطه حقی که برای شرکت در انتخابات داریم، تکلیف حضور در این عرصه و تعیین سرنوشت و آینده کشورمان را داریم.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب، جوانان ایران را توانمند برای رشد و توسعه کشور می دانند، بیان کرد: امروز که برای اولین بار می توانم در انتخابات شرکت مستقیم داشته باشم و رای خودم را به صندوق اخذ رای بیندازم، سنگینی بار این مسئولیت را به خوبی احساس می کنم.

باقری اظهارکرد: این حضورم پای صندوق بسیار شیرین و همراه با ذوق است و این ذوق را به واسطه نقش آفرینی خودم در آینده کشور می دانم.

این دانش آموز بیان کرد: به یقین رسیده ام که امروز می توانم با این حضور پیشرفت کشور را رقم بزنم.

وی گفت: دشمنان اسلام و ایران تا امروز تمام تلاش خود را برای شکست ایران و ایرانی به کار گرفته‌اند اما باید بدانند، جوانان ایران هنوز هم همانند جوانان ایران قدیم، عرق به میهن و کشورشان دارند.

سپیده اسماعیلی، دیگر رأی اولی حاضر در شعبه اخذ نیز در این باره گفت: بسیار خوشحالم که حس مسئولیت پذیری نسبت به کشور و مردمم را تجربه می کنم.

وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار تجربه حضور موثر به عنوان فرد دارای شرایط رای دادن را دارم، اظهار کرد: هم سن و سالهای من و همکلاسی هایم باید بدانند که از امروز می توانند خود را در تصمیم سازی های کلان کشور موثر بدانند.

اسماعیلی افزود: من رای می دهم تا بتوانم مطالبه کنم و همین هدف برایم کافی است تا امروز مرا به پای صندوق رای بکشاند.

این دانش آموز اظهار کرد: در مدرسه با دوستان و همکلاسی هایم بسیار در مورد شرکت در انتخابات گفتگو کرده ام و به خوبی میدانم که حضور امروز ما در پای صندوق رای و انتخاب افرادی که اصلح می دانیم، چقدر به حال خوب کشورمان کمک می کند.

اسماعیلی ادامه داد: حال همه ما خوب می شود اگر به پای صندوق بیاییم و خواسته های خود را در قالب انتخاب افراد بیان و مطرح کنیم.

سیدسجاد پورزند، دیگر دانش آموز رأی اولی با اشاره به حس حضورش در اولین انتخابات سیاسی کشور گفت: مشارکت در انتخابات در اساس و پایه استفاده از حق و مزیت فردی هر کدام از ماست که باید از آن بهره کافی را ببریم.

وی بیان کرد: امسال که برای نخستین بار شرایط سنی لازم برای شرکت در انتخابات را دارم، می خواهم از این حق بهره ببرم.

پروزند ادامه داد: به دوستان خود توصیه کرده ام، باید پای صندوق رای حضور پیدا کنید و بیش از گذشته خود را موثر در عرصه تصمیم گیری کشور بدانید.

این دانش آموز گفت: در زمانی همسن‌های ما به جبهه جنگ می رفتند و امروز این جبهه در عرصه انتخابات و انتخاب اصلح قابل بیان است.

هلنا ابوالحسنی دیگر دانش آموز رأی اولی که با برادر دوقلوی خود در شعبه اخذ رأی حضور یافته بود، ادامه داد: من با رأی دادن حس دیده شدن و موثر بودن در سرنوشت کشور را دارم و رأی دادنم این پیام را می‌رساند که من از نظر اجتماعی در کشورم پذیرفته شده‌ام، شاید کسی که من انتخابش می‌کنم رأی نیاورد اما من مسئولان را از طرز تفکرم از طریق نماینده‌ام آگاه می‌کنم.

وی درباره چرایی شرکت در انتخابات تصریح کرد: بهتر است خودت انتخاب‌کننده باشی، من نماینده‌ای را انتخاب می‌کنم که دارای تحصیلات کافی، تخصص و مهارت لازم باشد و از نماینده مجلسم انتظار دارم که دغدغه پیشرفت کشور را داشته باشد و با تصمیماتش در راستای پیشرفت کشور گام بردارد.

پارسا ابوالحسنی دیگر دانش آموزش رأی اولی گفت: من به عنوان رأی اولی حس عزت نفس و غرور ملی دارم چرا که با رأی دادنم می‌توانم در سرنوشت کشور خود نقش داشته باشم؛ هر رأی می‌تواند معادلات انتخابات را به نفع شخص دیگری عوض کند و سرنوشت کشور را طور دیگری رقم بزند.

وی با در پاسخ به این پرسش که رأی ندادن چه تاثیری بر سرنوشت کشور می‌گذارد، اظهار کرد: رأی ندادن می‌تواند باعث انتخاب نشدن فرد اصلح شود و به عنوان رأی اولی از نماینده‌ام انتظار دارم که توجه بیشتری به قشر جوان کشور داشته باشند چرا که نمایندگان در صحبت‌هایشان به نیازهای جوانان توجه خاصی ندارند.

همچنین احسان اسماعیلی، دانش آموز رأی اولی گفت: به عنوان رأی اولی بسیار خوشحال هستم که می‌توانم در تغییر سرنوشت کشور دخیل باشم و به نظرم رأی من به عنوان یک شهروند تأثیر بسیار زیادی بر سرنوشت کشور دارد چرا که اگر هر کس فکر کند او فقط یک نفر است و این رأی تاثیری در سرنوشت کشور ندارد آنگاه انتخابات بی‌معنا می‌شود.

وی افزود: من انتظار دارم که نمایندگان به وعده‌های خود بیشتر عمل کنند، من در مجلس گذشته عملکرد خوبی ندیدم و طرح شفافیت آرا بر خلاف وعده نمایندگان پیشین اجرا نشد، نمایندگان همیشه باید سعی کنند نور امید را در دل مردم زنده نگه دارند چرا که با توجه به وضع موجود مردم به دنبال امید گرفتن هستند.

اسماعیلی بیان داشت: من به همسن‌های خودم پیشنهاد می‌کنم اگر فکر می‌کنید رأی دادن شما تغییری در کشور ایجاد می‌کند حتما این کار را انجام دهید چرا که رأی ندادن باعث انتخاب نشدن فرد اصلح و خوشحال شدن دشمن می‌شود.

در این باره، علیرضا رحیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم پس از انداختن رأی خود در صندوق اخذ رأی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اجرای ۳۰ عنوان برنامه انتخاباتی در آموزش و پرورش استان به منظور آماده سازی دانش آموزان رأی اولی، گفت: تبیین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف برای نسل جدید بسیار مهم و سرنوشت ساز است و باعث می‌شود تا نسل آینده میل و رغبت بیشتری برای مشارکت در فعالیت‌های مختلف از جمله انتخابات داشته باشند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان با تاکید بر حضور۸۰۰۰ دانش آموز رای اولی در استان قم، تصریح کرد: برنامه‌های متعدد انتخاباتی از جمله ۳۰ عنوان برنامه در قالب تریبون‌های آزاد تا گفت‌وگوی دانش‌آموزی و جشن بلوغ سیاسی، پویش‌های مجازی، جلسات پرسش و پاسخ، تبلیغات محیطی را برگزار کرده ایم.

رحیمی افزود: امروز فضای حاکم بر ارتباطات خانوادگی، ارتباطات فرهنگی و نوع نگاه افراد به مسائل اجتماعی، تاثیرگذاری فرزندان را بر تصمیمات والدین افزایش داده است بر همین مبنا امروز فرزندان تأثیر بسزایی در نحوه و میزان حضور والدین در جریان‌های اجتماعی از جمله انتخابات دارند.

وی اظهار کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار در هویت اسلامی، انقلابی و ایرانی، موقعیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و توان دفاعی کشور در داخل و خارج از کشور، منطقه و بین‌الملل است در همین راستا تبیین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف برای نسل جدید بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است و باعث می‌شود تا نسل آینده میل و رغبت بیشتری برای مشارکت در فعالیت‌های مختلف از جمله انتخابات داشته باشند؛ آموزش و پرورش نیز در این راستا به برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت تاکید زیادی دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم تاکید کرد: نسل آینده‌ساز به ویژه رأی اولی‌ها ان‌شاءالله امروز حماسه ساز خواهند شد و بار دیگر رأی اولی، پیر و جوان، روستایی و شهری، کارگر و کارمند، زن و مرد، همه و همه در انتخابات امروز سنگ تمام خواهند گذاشت.

همچنین حجت‌الاسلام محمد امینیان، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه، اظهار کرد: برنامه‌های آموزش و پرورش استان قم در راستای تشویق و ترغیب دانش آموزان برای مشارکت در عرصه انتخابات تنها محدود به دانش آموزان رأی اولی نبود، بلکه دانش‌آموزان مقاطع متوسطه و ابتدایی را هم شامل می شد، زیرا دانش‌آموزان را کنشگرانی می‌دانیم که می‌توانند در بین اعضای خانواده اثرگذار باشند.

وی ضمن تاکید بر ظرفیت‌ تشکل‌های نخبگانی دانش‌آموزی در عرصه انتخابات، بیان کرد: اولین و مهم‌ترین برنامه آموزش و پرورش در راستای تحقق مشارکت حداکثری برگزاری جشن‌های تکلیف سیاسی است که در مناطق مختلف آموزش و پرورش طبق یک جدول زمان‌بندی در حال برگزاری بود بطوریکه تاکنون بیش از ۱۰ جشن با حضور اساتید و مسئولان استانی برگزار کرده ایم.

حجت الاسلام امینیان با اشاره به برگزاری مناظرات دانش‌آموزی و کرسی‌های آزاداندیشی با هدف بیان مطالبات و دغدغه دانش‌آموزان، تصریح کرد: برگزاری طرح جت از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است، جت مخفف کلمه جهاد تبیین است در این طرح دانش‌آموزان در قالب گروه‌های شش نفره کتاب‌هایی را در حوزه دستاوردهای انقلاب و پاسخ به شبهات می‌خوانند و در قالب روزنامه دیواری و برنامه‌های صبحگاهی به دوستان خود ارائه می‌دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم، بیان کرد: با توجه به این که معلمان در سطح جامعه به عنوان قشر اثرگذار شناخته می شوند جلسات و کارگاه‌های تخصصی را برای ارتقای آگاهی همکاران فرهنگی جهت کنشگری و دعوت از مردم برای حضور موثر در انتخابات برگزار کرده ایم.

وی عنوان کرد: برگزاری پویش‌های مختلف از جمله پویش من و بابای گلم را برنامه‌ریزی کردیم که دانش‌آموزان می‌توانند فیلمی با این موضوع که چرا برای قوی شدن ایران اسلامی همه باید در انتخابات شرکت کنند تهیه و در این پویش شرکت کنند؛ برای این پویش۲۰۰ جایزه نیز در نظر گرفتیم.

حجت الاسلام امینیان اضافه کرد: ما معتقدیم که دانش‌آموزان امروز مدیران فردای کشور هستند و لذا اگر دانش‌آموزان از زمان تحصیل با دستاوردها و ظرفیت‌های کشور آشنا شوند امید در آن‌ها بیشتر می‌شود و به تبع این امیدواری، تلاش و انگیزه بیشتری برای اثرگذار بودن در دانش آموزان ایجاد می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه ارائه دستاوردهای انقلاب دانش‌آموزان ما را در برابر دشمنان و بدخواهان این ملت واکسینه می‌کند، تصریح کرد: آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی سبب می‌شود احساس وطن دوستی، احترام به کشور و انقلاب در دانش‌آموزان دوچندان شود؛ اگر دستاوردهای پیشرفت انقلاب اسلامی را روایت نکنیم دیگران ما را همانطور که می‌خواهند روایت خواهند کرد و فرزندان ما را دچار شبهه می‌کنند.

گزارش از اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha