شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شانزدهمین شماره دوفصلنامه مطالعات تفسیر تطبیقی

حوزه/ شانزدهمین شماره دوفصلنامه مطالعات تفسیر تطبیقی به صاحب امتیازی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شانزدهمین شماره دوفصلنامه مطالعات تفسیر تطبیقی به صاحب امتیازی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم منتشر شد.

«مطالعه تطبیقی رابطه «رؤیت برهان رب» با «مخلصین» در آیه ۲۴ سوره یوسف از منظر تفسیری فریقین»، «بررسی جنبه‌های نمایشی داستان گاو بنی‌اسراییل در منابع تفسیری»، «بررسی اختلافات تفسیری فریقین درباره آیات تشریعی حوزه نکاح»، «بررسی تطبیقی ارتباط الفاظ با معانی در قرآن کریم با تأکید بر تفاسیر؛ مجمع‌البیان، المیزان و تسنیم»، «واکاوی تطبیقی تفسیر واژه «رابطوا» از منظر علامه طباطبایی و مفسران معاصر اهل سنت» از جمله مقالاتی است که در این شماره انتشار یافته است.

در چکیده مقاله «مطالعه تطبیقی رابطه «رؤیت برهان رب» با «مخلصین» در آیه ۲۴ سوره یوسف از منظر تفسیری فریقین» آمده است: «تفاوت در روش‌های تفسیری از موضوعاتی است که در تفاوت پاسخ‌های مفسران به سؤالات پیرامون آیات قرآن کریم تأثیرگذار است. از این جهت تطبیق تفاسیر در فهم بهتر از مراد برخی آیات قرآن مورد توجه است. یکی از سؤالاتی که در آیه‌ی ۲۴ سوره یوسف مورد توجه قرار می‌گیرد، چیستی «برهان رب» است که حضرت یوسف با رؤیت آن از گناه به دور ماند و ارتباط آن با عبارت «مخلَصین» است که در انتهای آیه آمده است. مقاله حاضر در تلاش است تا با استفاده از تطبیق چند تفسیر از فریقین که از نظر روش تفسیر با یکدیگر تفاوت دارند، به ارزیابی پاسخ هر یک از تفاسیر به سؤال مذکور با در نظر گرفتن روش تفسیری بپردازد.

در این مقاله از تفاسیر شیعه مجمع‌البیان، نورالثقلین، الکاشف و المیزان و از تفاسیر اهل سنت درالمنثور، کشّاف، المنیر و التحریر و التنویر انتخاب شده است. یکی از نتایج مقاله حاضر ویژگی‌ تفسیر المیزان در پاسخی است که به رابطه‌ی «برهان رب» و «مخلَصین» نسبت به دیگر تفاسیر داده است و ارتباط این دو را بیان می‌نماید در حالی که در برخی دیگر از تفاسیر ارتباطی میان این دو عبارت برقرار نکرده‌اند و یا ارتباط آن به خوبی بیان نشده است.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha