یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت:ما باید ایمان را از قرآن فرا بگیریم، هم‌چنین باید مصادیق عمل صالح را از قرآن بشناسیم، مرکز اعمال صالحه ولایت اهل بیت عصمت و طهارت است، هم‌چنان که مرکزشان نماز است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در محفل انس با قرآن کریم اظهار کرد: امام باقر (ع) فرمودند ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، امیرالمؤمنین (ع) نیز در نهج‌البلاغه فرمودند قرآن بهار دل‌هاست؛ بنابراین ماه رمضان بهار قرآن و قرآن بهار دل‌هاست.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدای متعال در آیه ۱۰ سوره انبیاء می‌فرماید «لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ»، یعنی (در حقیقت ما کتابی به سوی شما نازل کردیم که یاد شما در آن است آیا نمی‌اندیشید).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید ما برای شما کتاب فرستادیم، این کتاب درباره شماست، از شما صحبت می‌کند، حقایق وجودی شما را بیان می‌کند، آینده جهان و مسیر آینده شما را ترسیم می‌کند، اسرار شما در این کتاب تبیین می‌شود، آیا نباید در این کتاب تعقل کنید؟

وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۲۴ سوره انفال می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ»، یعنی (ای اهل ایمان! هنگامی که خدا و پیامبرش شما را به حقایقی که به شما حیات معنوی و زندگی واقعی می‌بخشد، دعوت می‌کنند اجابت کنید، و بدانید که خدا میان آدمی و دلش حایل و مانع می‌شود تا حق را باطل و باطل را حق مپندارد و مسلماً همه شما به‌سوی او گردآوری خواهید شد).

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده‌اید خدا و رسولش را اجابت کنید، وقتی که شما را دعوت به چیزی می‌کنند که حیات و زندگی انسانی شما به آن بستگی دارد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: این آیه کاملاً نشان می‌دهد که ما یک زندگی حیوانی شامل خوردن، خوابیدن و آشامیدن داریم، البته این زندگی حیوانی لوازمی دارد، خدا درباره این لوازم می‌فرماید ما باران نازل می‌کنیم، خوراکی‌ها و دانه‌های گیاهی را می‌رویانیم، از این‌ها بخورید و به چهارپایانتان هم بدهید، چون این سفره مشترک زندگی حیوانات و انسان‌هاست.

وی یادآور شد: خداوند در آیه ۲۴ سوره انفال می‌فرماید وقتی خدا و پیامبرش شما را دعوت می‌کنند آن‌ها را اجابت کنید، پیامبر (ص) نیز در خطبه شعبانیه مردم را دعوت به اعمال صالحه می‌کند، برای مثال مردم را دعوت به مهمانی خدا و روزه می‌کند؛ معلوم می‌شود انسان با روزه زنده می‌شود، ما دعوت به نماز شده‌ایم، معلوم می‌شود با نماز زنده می‌شویم، دعوت به صله‌رحم، احسان، انفاق، زکات، حج و همه کارهای خوب شده‌ایم، معلوم می‌شود این‌ها انسان را زنده می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، یعنی (هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد قطعاً او را با زندگی پاکیزه‌ای حیات حقیقی بخشیم و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام می‌دادند پاداش خواهیم داد).

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید هر کس کارهای شایسته انجام دهد، یعنی دعوت‌های خدا و رسولش را اجابت کند، به شرط آن که مؤمن باشد، خواه زن باشد یا مرد باشد، ما به او حیات طیبه می‌بخشیم، هر کاری کرده باشد اجر و پاداشی که ما به او می‌دهیم بسیار بالاتر و برجسته‌تر است از آنچه او انجام داده است.

وی بیان کرد: ما باید ایمان را از قرآن فرا بگیریم، هم‌چنین باید مصادیق عمل صالح را از قرآن بشناسیم، مرکز اعمال صالحه ولایت اهل بیت عصمت و طهارت است، هم‌چنان که مرکزشان نماز است، اگر اعمال ما با ولایت اهل بیت (ع) همراه نشد هر چه عمل کنیم پذیرفته نمی‌شود.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امام باقر (ع) فرمود اگر کسی همه روزها روزه بگیرد، همه شب‌ها نماز اقامه کند، همه ساله به حج مشرف شود و همه مال خود را در راه خدا انفاق کند اما نداند امام و پیشوایش کیست، در قیامت ذره‌ای ثواب نخواهد داشت و از اهل ایمان هم به حساب نمی‌آید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خدای متعال در آیات ۲۸ و ۲۹ سوره رعد می‌فرماید «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَی لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ»، یعنی (همان کسانی که ایمان آورده‌اند و دلهایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد، کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند خوشا به حالشان و خوش سرانجامی دارند).

وی تصریح کرد: مطابق آیه ۲۸ سوره رعد، طمأنینه قلبی، بروز و ظهور حیات طیبه است، کلمه طوبی در آیه ۲۹ سوره رعد از ریشه طیبه است، یعنی آن‌هایی که ایمان دارند و عمل صالح انجام می‌دهند سرانجام خوشی دارند، باید بدانیم که همه اعمال صالح با انطباق به قرآن تبدیل به ایمان می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: هر عملی بخواهد وزن و قیمت پیدا کند، باید با ثقلین همراه باشد، یعنی باید با قرآن و اهل بیت (ع) انطباق داشته باشد و دستورالعملش را از آنجا گرفته باشد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: ان‌شاءالله خداوند برکات زندگی شما را افزون کند و هر روز به همت شما در جامعه بر تعداد حافظان قرآن و تدبر کنندگان در قرآن افزوده شود و محافل تفسیری قرآن و آموزش قرآن کریم و در نتیجه انس با قرآن و عمل به قرآن در جامعه ما ارتقاء یابد.

انتهای پیام /

مرکز اعمال صالحه ولایت اهل بیت عصمت و طهارت است

مرکز اعمال صالحه ولایت اهل بیت عصمت و طهارت است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha