شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محمد حاج ابوالقاسم دولابی

حوزه سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به فرازهایی از آیات الهی اطاعت از طاغوت و اهل معاصی را نوعی شرک خواند و گفت: اطاعت بی‌قیدوشرط از سنت‌ها و آداب نادرست که در سنت الهی مردود و مذموم شمرده می‌شوند، مصداق اطاعت از غیر خدا و اهل معصیت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، در بیان نکات تفسیری جزء دهم قرآن کریم در محفل جزء خوانی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن تسلیت وفات حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها به کتاب ارزشمند طرح کلی اندیشه اسلامی اشاره و فرازهایی از آیه ۳۱ سوره مبارکه توبه را موردتوجه قرارداد و اظهار داشت: این آیه شریفه می‌فرماید؛ اهل کتاب دانشمندان و راهبان خود و مسیح پسر مریم را به جای خدا به الوهیّت گرفتند، با آنکه مأمور نبودند جز اینکه خدایی یگانه را بپرستند؛ هیچ معبودی جز او نیست و منزه است او از آنچه که شریک او قرار می‌دهند.

وی با بیان این که آیه ۳۱ سوره توبه تصریحی بر این موضوع است که اهل کتاب عبادت‌کنندگان و علمای خود را به‌عنوان خدا بر می‌گزینند، اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در تشریح این آیه شریفه و در دیدار یکی از پیروان اهل کتاب می‌فرمایند؛ این که شما از علما و راهبانی پیروی می‌کنید که حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال می‌کنند، همین عبادت و پرستش آنهاست.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که اطاعت بی‌قیدوشرط عبادت است و حق نداریم از هیچ‌کس بی‌قیدوشرط اطاعت کنیم، اظهار داشت: اگر از کسی غیر از خدا به‌صورت مطلق و بی‌قیدوشرط اطاعت کردیم، در اصل او را عبادت نموده‌ایم. خداوند متعال بارها در قرآن تصریح نموده که جز او کسی سزاوار اطاعت بی‌قیدوشرط نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم به فرازهایی از منویات مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی اشاره نمود و با بیان این که همه انبیای الهی مبعوث شدند تا زنجیر اطاعت خیر خدا را از دست و گردن مردم باز کنند، اظهار داشت: درس امروز توحیدی ما که برگرفته از آیات الهی است؛ تصریحی بر این موضوع است که هیچ‌کس جز خدا شایستگی اطاعت بی‌قیدوشرط را ندارد.

وی در ادامه به داستانی از حضرت عیسی(ع) و عبور ایشان از سرزمینی که دچار عذاب الهی شده، اشاره کرد و ابراز داشت: این قوم به‌خاطر این که از گناهکاران پیروی می‌کردند و همه مطیع فرهنگ اهل معصیت بودند، مشمول عذاب الهی شدند؛ چرا که اطاعت بی‌قیدوشرط از کسانی که معاصی و گناهان را در جامعه ترویج می‌کنند، مصداق پرستش است و کسی که غیر خدا را پرستش کند، مستحق عقوبت الهی است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که اطاعت از طاغوت، اطاعت از اهل معاصی است و متأسفانه بسیاری از ما بی‌قیدوشرط از برخی اشخاص اطاعت می‌کنیم، اظهار داشت: اطاعت بی‌قیدوشرط از سنت‌ها و آداب نادرست که در سنت الهی مردود و مذموم شمرده می‌شوند، مصداق اطاعت از غیر خدا و اهل معصیت است.

وی در تشریح این بحث ضمن ارائه مصادیقی به سنت‌های غلط در باب ازدواج اشاره نمود و اظهار داشت: مهریه زیاد، جهیزیه‌های سنگین، تجملات فراوان، اسراف و تبذیر و به‌رخ‌کشیدن ثروت‌ها و نیز برگزاری مراسم‌های پرخرج در هتل‌ها و سالن‌های آن‌چنانی مصادیقی از پیروی از سنت‌های غیرالهی و به‌نوعی اطاعت و پیروی از غیر خدا است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم در بخش پایانی سخنان خود به سالروز وفات اسوه و الگوی توحید، خداپرستی، ایثار و فداکاری خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها اشاره نمود و ابراز داشت: آداب‌ورسوم جاهلی هیچگاه نتوانست مانع انجام وظایف بندگی حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها شود؛ ایشان که ثروتمندترین بانوی جزیره العرب بودند و به نقلی حدود ۸۰ هزار شتر اموال تجاری ایشان را حمل می‌کردند، به‌جای تکاثر و تفاخر تمام ثروتش را برای نشر و ترویج اسلام در اختیار نبی خدا قرار دادند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha