شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قران

حوزه/ طاغوتیان می‌‏خواهند با علو و برتری جامعه را به ذلت برسانند، اما انبیاء و ائمه اطهار علیهم السلام تلاش می‏‌کنند جامعه را به کمالی که خودشان طی کرده‏‌اند، برسانند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «آیات و نکات»، پرونده رمضانی رسانه رسمی حوزه برای ماه مبارک رمضان است که حجت‌الاسلام امین اسدپور از پژوهشگران قرآنی در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

آیات منتخب از جزء شانزدهم قرآن کریم مربوط به آیات سوره مبارکه «طه» است.

حضرت حق در این آیه می‌فرماید: «اذْهَبْ إِلَی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَی ﴿٢٤﴾ قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی ﴿٢٥﴾وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی ﴿٢٦﴾ وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی ﴿٢٧﴾ یَفْقَهُوا قَوْلِی ﴿٢٨﴾ وَاجْعَل لِّی وَزِیرًا مِّنْ أَهْلِی ﴿٢٩﴾ هَارُونَ أَخِی ﴿٣٠﴾/ بروید به سوی فرعون که او سخت به راه طغیان شتافته است، گفت پروردگارا سینه‏ ام را گشاده گردان، و کارم را برای من آسان ساز، و از زبانم گره بگشای، [تا] سخنم را بفهمند، و برای من دستیاری از کسانم قرار ده، هارون برادرم را».

خداوند متعال در این آیات به حضرت موسی کلیم الله دستور می دهد که برای مبارزه ی با فرعون، به سمت فرعون حرکت کن که او طغیان کرده است. حضرت موسی در پاسخ این امر پروردگار می‌فرمایند: پروردگارا، شرح صدر به من عنایت فرما و امر مرا آسان قرار بده، از زبانم عقده گشایی کن تا سخنم را نیکو فهم بکنند و از اهل بیت و خانواده من یک نفر را وزیر و معاون من قرار بده که در ادامه معرفی می کنند «هَارُونَ أَخِی ﴿٣٠﴾ اشْدُدْ بِهِ أَزْرِی ﴿٣١﴾وَأَشْرِکْهُ فِی أَمْرِی(٣٢)».

نکته ای که از این آیات به دست می‌آید، آن است که انبیاء الهی مامور به مبارزه با طغیانگران بودند حتی اگر طغیانگری مانند فرعون در مقابل انبیاء الهی قرار بگیرد، همچنان دستور به مبارزه با طاغوت عملکرد انبیاء را متعین می‌کند.

نکته جالب توجه این است که چرا حضرت حق با طغیان‏گران و نظام‏های طاغوتی، امر به مبارزه و جهاد صادر کرد؟ علت این است که طاغیان تلاش می‏کنند جامعه را دچار استخفاف کنند. این استخفاف و استضعافی که طاغیان نسبت به جامعه به خرج می دهند، باعث می‌شود که جامعه و آحاد عموم انسان‏ها نتوانند رشد و استکمالی را که فلسفه خلقت و آفرینش آنهاست طی کنند.

قرآن کریم در آیات متعددی به این حقیقت اشاره کرده که طاغوتیان با استضعاف و استخفاف می‏خواهند علو و برتری خودشان را در جامعه حفظ کنند و به جهت همین جامعه را سبک و پایین نگه می‏دارند؛ اما انبیاء و ائمه اطهار علیهم السلام تلاش می‏کنند جامعه را رشد بدهند و جامعه را به همان استکمال و مراتبی از کمال که خودشان طی کرده‏‌اند، برسانند.

در ادبیات قرآنی، در برابر استخفاف طاغوتیان، استخلاف ائمه حق مطرح شده است. «استخلاف» یعنی تلاش می کنیم همه آحاد و افراد جامعه بلکه حتی خود جامعه به شکل هویت جمعی خود، وارد خلیفه اللهی شوند و این خلیفه الهی به رشد، کمال و سعادت بشریت منتهی می‌شود.

لذا در این آیه شریفه حضرت موسی (ع) که فقط با یک تکه عصا مامور می‏‌شود به جنگ فرعون برود و او را از تخت پایین بکشد و موفق می‌شود.

حضرت موسی (ع) که طبیعتا وادی «فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًی» طور را تجربه کرده و مراحل رشد انسانی را طی کرده، می‌تواند حتی با یک تکه چوب و یک تکه عصا، فرعون و فرعونیان را از تخت به زیر بکشد.

ان‌شاءالله که ما هم عامل به این دستور و وظیفه‌ قرآنی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha