دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست عضو هیأت علمی گروه قرآن و حدیث مرکز جهانی علوم اسلامی

حوزه/ در زمان پیامبر تبلیغ با جهاز اشتران بود اما امروز تبلیغ با ابزارهای مختلفی انجام می شود که همان کاری که در زمان پیامبر انجام می شد امروز هم رقم میخورد، امروزه با ابزار راحت تر انجام می‌شود و مصادیق نوین انجام وظیفه میکند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام فاکر میبدی عضو هیأت علمی گروه قرآن و حدیث مرکز جهانی علوم اسلامی در نشست رابطه قرآن و فناوری نوین که شامگاه امروز شنبه چهارم فروردین ماه در بخش نوآوری های قرآنی دانش بنیان در نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد،گفت: خداوند میفرمایند ما شما را در زمین قرار دادیم تا هرچه بیشتر و بهتر بتوانید از نعمات استفاده کنید تا در روزگار با بهترین ابزار بهترین اکتشافات را انجام دهید و در هر عرصه ای که میخواهد باشد.

وی ادامه داد:دشمن مردم به معنای آباد کردن و بد کردن زندگی انسانهاست . آیات قرآن در زمان نزول از واژگانی که در همان عصر کاربرد داشته است استفاده کرده است اما سجایای قرآنی به دلیل قضیه حقیقیه است.

حجت الاسلام فاکر میبدی ادامه داد: قرآن کریم زمانی فرمود:« لا تخسروا المیزان» این کتاب الهی آمده است در خرید و فروش و معامله کم نباید بفروشیم ترازو و میزان باید درست باشد. ترازو در آن زمان کفه های طناب دار بود. علامت صلیبی داشتند و با سه بند اضافه می شدند. در مرحله بعد فناوری جدید آمد قپان را درست کرد و بعد در فناوری بعد ترازوی های دیجیتال روی کار آمد کسی چه میداند فردا روزی چه ترازویی به وجود بیایید شاید وسیله ای درست شد که تنها با حرف میزان و ترازو را مشخص کند.

وی ادامه داد: قرآن می‌گوید ترازوهایتان درست باشد. ترازو در هر زمان یعنی وسیله سنجش.در هر زمان هم این وسیله مربوط به خودش است.اگر این زمان گفت لاتخسروا المیزان مصداق نوین و جدید را بیان کردند. یا اگر در جایی فرمود نون و القلم آن زمان قلم مانند خودکار و خود نویس امروزی نبود وسیله ای برای نوشتن بود و امروزه قلم که گفته میشود قلمی که با خودکار بنویسد نیست.بلکه صفحه کلید من هم خودکار محسوب میشود .

عضو هیات علمی مرکز علوم جهان اسلام اظهار کرد: مفهوم قلم مشخص است و مصداق قلم در طول فناوری های نوین تغییر کرده است. طبق راحت سازی و معیشت تلاش کنید زمینها را آباد کنید و طبق آن قلم های امروزی اختراع شد. هرآنچه که کار قلم را انجام دهد مصداق بارز این امر است.

وی با اشاره به دیگر مصداق فناوری های نوین افزود:در زمان پیامبر تبلیغ با جهاز اشتران بود اما امروز تبلیغ با ابزارهای مختلفی انجام میشود که همان کاری که در زمان پیامبر انجام میشد امروز هم رقم میخورد. امروزه با ابزار راحت تر انجام می‌شود و مصادیق نوین انجام وظیفه میکند.

وی در خصوص فناوری های دیگری در زمینه سلاح جنگی گفت: در زمانی که آیه مرتبط با سلاح جنگی در قرآن نازل شد حیوان زمان جنگ اسب و ادوات جنگی نیزه و شمشیر بود . این ابزار دشمن را می‌ترساند اما امروزه اگر انباری از شمشیر و نیزه داشته باشیم دشمن نمی‌ترسد در حالیکه در قرآن می‌گوید ابزاری را فراهم کنید که دشمن از شما بترسد .امروزه با تانک و توپ نمیتوان دشمن را ترساند بلکه حتی شاید لازم باشد سلاح هسته ای داشته باشیم تا دشمن را بترسانیم.باید از ابزار و سلاح های نوین مجهز شویم.

وی در پایان گفت: رعایت اخلاق الهی و انسانی و کمک به مردم دو جنبه ای است که باید در زمینه استفاده از ابزار های نوین مورد توجه قرار بگیرد. اگر مجهز به ابزار نوین نشویم نابودی ما حتمی است و قرآن نه تنها به ابزار نوین موضعی مثبت دارد بلکه مارا مامور کرده است پایه پای آن و اقتضای زمان پیش برویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha