دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
درک سه‌بعدی نجوم و جهان آفرینش در آسمان‌نمای نمایشگاه قرآن

حوزه/ نمایش بخش نجوم برای بچه‌ها تا حدی طبیعی است که وقتی بچه‌ها به داخل چادر آمده و سیاره زحل را برایشان نمایش می‌دهیم، موقع بارش سنگ، بچه‌ها سرشان را می‌گیرند تا اجسام مجازی فضایی به سرشان برخورد نکند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، «باغ آیات» سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هم مثل سال‌های گذشته پر از سروصدا و انرژی مثبت بچه‌ها است؛ با این تفاوت که گنبدی نیلی به گوشه آن اضافه شده و روی آن نوشته: «آسمان‌نما» امیرفرهنگ امیدوند مدیر بخش آسمان نما خود را مدیر و مؤسس شرکت شباهنگ معرفی کرده و توضیح می‌دهد: برای اولین بار در ایران دستگاه شبیه‌ساز آسمان را ساختیم و ثبت اختراعش را گرفتیم. آسمان‌نما در رسته شبیه‌سازهای نمایشی قرار می‌گیرد. مخاطبین به داخل چادر یا گنبد آسمان‌نما آمده و تصاویری را از محیط‌هایی مثل فضا، درون بدن انسان، اعماق اقیانوس‌ها و ... به صورت ۳۶۰ درجه می‌بینند.

وی با بیان اینکه این برنامه هم علمی است هم هیجان‌انگیز، می‌افزاید: این برنامه در ۲ حوزه انجام می‌شود، یکی حوزه نجوم و فیزیک و دیگری حوزه زیست شناسی. نمایش بخش نجوم تا حدی طبیعی است که وقتی بچه‌ها به داخل چادر آمده و سیاره زحل را برایشان نمایش می‌دهیم، موقع بارش سنگ، بچه‌ها سرشان را می‌گیرند تا اجسام مجازی فضایی به سرشان برخورد نکند.

امیدوند با ذکر اینکه استفاده از آسمان‌نما در نمایشگاه قرآن رایگان است، ادامه می‌دهد: در بخش زیست‌شناسی هم بچه‌ها اندازه یک سلول می‌شوند و داخل رگ می‌روند و در کنار گلبول‌های قرمز، داخل بدن را به آن‌ها نشان می‌دهیم.

مدیر بخش آسمان نما مدت زمان استفاده از گنبد آسمان‌نما برای هر گروه را نیم ساعت دانسته و توضیح می‌دهد: ما می‌خواهیم به مخاطبین نشان دهیم که شما ستاره‌ها، سیارات و کهکشان‌ها را می‌بینید که ما انسان‌ها در برابرشان اندازه یک اتم کوچک هستیم. سپس می‌رویم داخل بدن خودمان را نشان می‌دهیم تا بگوییم ما در برابر سلول‌های بدنمان اندازه یک کهکشان عظمت داریم. اینجا عظمت خلقت را به مخاطبین نشان می‌دهیم.

وی در پایان بیان می‌کند: در ابتدا فقط می‌خواستیم بچه‌های خردسال و کودکان از گنبد آسمان‌نما استفاده کنند، اما انقدر والدینشان از خود علاقه نشان دادند که آن‌ها را هم همراه با بچه‌ها می‌فرستیم داخل چادر تا بتوانند از برنامه لذت ببرند.

لیلا شویدی مسئول گروه نمایشی باغ آیات نیز درباره آسمان‌نما می‌گوید: آسمان و کهکشان برای بچه‌ همیشه چیزی سؤال برانگیز، مبهم، عمیق و دست نیافتنی است. بچه‌ها از طریق این آسمان نما با ماه و ستاره و آسمان بیشتر آشنا می‌شوند و به قدرت آفرینش بیشتر پی می‌برند.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از اول فروردین در شبستان مصلی امام خمینی(ره) آغاز شده و تا ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha