شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1146041
۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
کودک

حوزه/ عضو ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه علمیه به بیان نکاتی پیرامون ال‌جی‌بی‌تی‌ها و چگونگی پاسخ به پرسش‌های کودکان در این رابطه پرداخت.

خانم فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: در دو دهه اخیر در جهان به مساله ال‌جی‌بی‌تی (LGBT) با قوت رو به جلو می‌رود و به طور طبیعی کشورهایی که از آثار فرهنگی، شبکه های اجتماعی و محصولات کشورهای دیگر استفاده می کنند متاثر از این موضوع هستند.

وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام مروج این موضوع هستند همچنین قوانین و اسناد بین‌المللی نیز وجود دارد که کشورها رو ملزم می کند که این افراد را به عنوان یک گرایش مقبول که در جامعه به آن‌ها ظلم می‌شود قبول کنند و قوانین و سیاست‌ها باید از آن‌ها حمایت کند.

عضو ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه علمیه با اشاره به محصولات رسانه ای، شبکه های اجتماعی، فیلم ها و انیمیشن هایی که به دنبال ترویج و حمایت از (LGBT) ال جی بی تی‌ها هستند، اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته از میانه دهه نود که کتاب‌های ترجمه‌ای اوج گرفتند با کتاب هایی در ایران حتی برای سن حتی کودک و نوجوان مواجه شدیم که این مفاهیم را ترویج می‌دهند.

وی افزود: به طور مثال یکی از کتاب هایی که در دهه نود در ایران ترجمه شده و تاییدیه سازمان‌ها و نهادهای مربوطه را هم دارد با همین نگاه که این ها یک گرایشی هستند که اول در جامعه مورد پذیرش نیست ولی کم کم جامعه به سمت این می‌رود که این ها را پذیرد و شما هم باید به سمت پذیرش این گرایش بروید.

فعال حوزه حجاب افزود: در این کتاب شخصیتی به نام شنگال وجود دارد که نه قاشق است و نه چنگال است ولی در این فرآیند اجتماعی خودش در آشپزخانه مسیری را طی می‌کند که وسایل آشپزخانه به عنوان یک جامعه، این شخصیت را که نه چنگال و نه قاشق است او را می‌پذیرند که این می‌تواند چیزی متفاوت از این دو گروه باشد. گذاره‌های دیگری در داستان وجود دارد که نشان می‌دهد این قاشق و چنگال نماد، دو جنس هستند.

وی با اشاره به اینکه این داستان این فرهنگ را رواج می‌دهد که گرایش های متفاوت رو بپذیریم، بیان کرد: این داستان برای تشابه با ال‌جی‌بی‌تی ها گزاره های متعددی را می آورد و این امر نیز محدود و به این کتاب نیست بلکه انتشارات های متعددی این مفاهیم را ترویج می‌دهند.

فاطمی اضافه کرد: این محصولات به دنبال این هستند که بیان کنند که این گرایش ها مانند تفاوت های فردی و رنگ پوست است و جامعه باید این ها را بپذیرد.

وی افزود: مساله دیگری که در این زمینه وجود دارد ترویج والدین بی جنس هستند، یعنی من وقتی این کتاب را می خوانم متوجه نمی شوم این والد چه جنسیتی دارد، زیرا کلیشه های جنسیتی را حذف کردند.

عضو ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه علمیه با بیان اینکه حذف کلیشه جنسیتی، سابقه دارد، گفت: حذف کلیشه‌های جنسیتی در کتاب‌ها از گذشته سابقه دارد اما این امر به جایی رسیده است که دیگر جنسیت ها مشخص نیست.

وی بیان کرد: علاوه بر مفاهیمی که ترویج می شود نمادهای گروه ال‌جی‌بی‌تی (LGBT) نیز در کتاب های کودک و نوجوان ترویج می شود مثلا اسب تک شاخ یکی از نمادهای مشهور یکی از گرایش های ال جی بی تی ها است که در بازار وجود دارد و به یک نماد محبوب بین دخترها تبدیل شده است و از این نماد به عنوان یک شخصیت قوی یاد می‌شود.

این فعال حوزه عفاف و حجاب ادامه داد: گاهی این نمادها با همین مفاهیم پیوند می‌خورد، یعنی مورد پذیرش نبوده و بعد جامعه آن را پذیرفته است. بیشتر مفاهیم در کتاب ها فعلا در سطح تغییر جنسیت است.

با پرسش‌های کودکان چگونه برخورد کنیم؟

وی در رابطه چگونگی برخورد خانواده اظهار کرد: اصول تربیتی خانواده ها بسیار مهم است که بتواند چارچوب دختر بودن و پسر بودن را بدون کلیشه های بی ضابطه تعریف کند و بر اساس آن تربیت کند و در کنار آن اقناع فکری کند.

فاطمی عنوان کرد: خانواده باید ایجاد جذابیت برای جنسیت رو داشته باشد یعنی آن جنسیت را ارزشمند نشان بدهد و توانمندی‌های هر کدام از جنسیت ها را متناسب با نقش هایی که دارند ارزشمند معرفی بکند تا از شبهات جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه از جمله شبهاتی که مطرح می‌شود این است که تفاوتی بین دو جنس هست یا نه، بیان کرد: باید تبیین کنیم بین این دو فرق هست و هر کدام از این تفاوت ها ارزشمند است. شبهه دیگر این است که گرایش جنسیتی ذاتی نیست و یک انتخاب است. باید به طور غیر مستقیم به این ها پرداخت که تکوین و فیزیولوژی دو جنس متفاوت است.

عضو ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه علمیه با تاکید بر اینکه خانواده باید بتواند از لحاظ بینشی به این شبهات پاسخ دهد، عنوان کرد: باید علاقه‌مندی ها و گرایش هایی که چارچوب شکن هستند و باعث می‌شود به این چارچوب شکنی‌ها عادت کند و علاقه مندی او به جنس دیگر بودن افزایش دهد را باید کنترل کرد.

وی با بیان اینکه در کشورهای غربی آموزش گرایش‌های ال جی بی تی از سنین مهدکودک شروع شده است تا این انحراف را طبیعی نشان بدهند، گفت: خانواده باید متناسب با سن فرزندشان چارچوب ذهنی او را شکل بدهند. اگر ما نتوانیم طبیعت ذاتی و فطری کودک را به صورت ضابطه مند توضیح بدهیم به طور طبیعی در مواجهات نمی‌تواند محکم بایستد و با هر وزش و هر اتفاقی که به سمتی می‌رود.

فاطمی افزود: فرزندان باید متناسب با سنی که دارند با هویت جنسی خودشان آشنا بشوند و در مرحله بعد فضا رو به گونه‌ای باز بگذاریم تا اگر سوال و شبهه‌ای دارند در خانواده مطرح کنند و پاسخ بگیرند و نگذاریم از طریق سایت‌ها و افراد دیگر کسب علم کند و تصور کند خودش می‌داند و خانواده نمی‌داند.

وی با تاکید بر اینکه کار ایجابی بهتر از کار سلبی است، تصریح کرد: باید اقدامات مناسب و ایجابی از همان کودکی و به خصوص بعد از سه سالگی که سن تمایز جنسیتی است را شروع کنیم.

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه برای روشن کردن تفاوت دو جنس نباید در چاله تربیت جنسی که غرب ایجاد کرده است بیفتیم، یادآور شد: به جای تعریف جنسیت صرفا با برخی ویژگی های ظاهری (که کارکرد جنسی دارد) با کارکردها و ویژگی های مبتنی بر فیزیولوژی و ویژگی های تکوینی این تفاوت را بیان کنیم به طوری که خللی به تربیت جنسی کودک وارد نشود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ن IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 1
    گرایشهای جنسی در تمامی موجودات از همان ابتدا بوده و خواهد بود منتها این روزا هرکه به زعم وبنفع خودش میخاد بهره برداری کنه
    • ؟ IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      1 0
      از ابتداء یعنی چه؟ تا غریزه فعال نشه طبعا ... امروزه با وضعیت کنونی تعمدی به جلوانداختن بلوغ و تبعات آن هست