یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله دری نجف آبادی

حوزه/ آیت‌الله دری نجف آبادی با ارائه پیشنهاداتی بررسی شده درباره کاشت کلزا و زیتون در سطح کشور گفت: درختکاری می‌تواند ما را در اصلاح آلودگی هوا یاری کند.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اراک، با اشاره به تعهد کشوری مبنی بر کاهش یک میلیارد درخت و سهم سالانه ۲۵۰ هزار درخت در استان اراک گفت: با کشت زیتون، کلزا و درختان دیگر می‌توانیم به تعهد بسیار حساس، ارزشمند و حیاتی خود جامه عمل بپوشانیم.

امام جمعه اراک با توضیح و استناد به روایات درباره تأثیر منابع طبیعی، جنگل‌ها، مراتع و دریا بر حیات انسانی اظهار داشت: ما نمی‌توانیم بدون طبیعت سالم، زنده و پویا، منشأ خیر و سازنده حیات طیبه باشیم.

وی به مد نظر قرار دادن آلودگی‌های آب و هوایی استان‌های مرکزی کشور مانند تهران، اراک، اصفهان و کرج ابراز داشت: گاز کربنیک، سوخت مازوت و سوخت ماشین‌ها، موتورها و کارخانجات باعث آلوده شدن هوای این استان‌ها شده است؛ در حالی که در زمینه احیای طبیعت، جنگل‌ها و مراتع هیچ فعالیت مثبتی و یا نسبت به فیلتراسیون کارخانجات و تکمیل فرآیند تولید تا به حداقل رساندن مواد آلاینده، اقداات اساسی انجام نداده‌ایم.

آیت‌الله دری نجف آبادی با اشاره با استناد به آیاتی از قرآن کریم گفت: خداوند به طبیعت عنایت ویژه دارد و یکی از نشانه‌های قدرت و عظمت خدا را زمینی توصیف می‌کند که در فصل زمستان مرده است و در فصل بهار زنده می‌شود؛ به دست آمدن غذا و تامین معاش و پوشاک انسان از زمین، از آیات قدرت، حکمت، عظمت و ربوبیت و تدبیر الهی است.

امام جمعه اراک با استناد مؤکد به آیات و روایات نتیجه گرفت: احیا و عمران زمین، درختکاری، جنگلداری، مرتع داری و کاشت درخت‌های مثمر یا غیر مثمر جزو واجب‌ترین کارهایی است که باید در مقابل آلودگی‌های زیست محیطی انجام دهیم؛ برای استفاده درست از آب و خاک، باید تلاش کنیم که از همه این سرمایه‌ها به نحو احسن و مطلوب استفاده کنیم.

وی گفت: اصل پنجاه قانون اساسی، برنامه ششم توسعه و حتی برنامه هفتم توسعه به این مهم توجه دارد؛ در این اسناد مواد فراوانی برای احیای جنگل‌ها، مراتع و محیط زیست و آبخیزداری وجود دارد؛ آبخیزداری می‌توانست مانع سیل سیستان و بلوچستان و مانع خسارت هشتصد میلیارد تومانی این سیل شود؛ با آبخیزداری و برنامه‌ریزی حکیمانه حتی یک قطره آب هدر نمی‌رفت؛ این کار می‌توانست با آبخیزداری، آبخان‌داری، درختکاری، جنگل‌کاری و احداث سیل بند و توسعه رویشگاه‌های مرتعی و توسعه فن‌آوری گیاهان دارویی و ده‌ها امر حیاتی دیگر انجام شود.

آیت‌الله دری نجف آبادی از پیشنهادات خود در زمان ریاست کمیسیون اقتصادی شورای عالی امنیت ملی خبر داد و اظهار داشت: کاشت نهال و نهادهای کشاورزی مانند کلزا می‌تواند علاوه بر حفظ خاک، وابستگی نود درصدی کشور را از واردات روغن برطرف سازد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی درباره شروع کاشت کلزا در استان مرکزی ابراز آمادگی و تصریح کرد: پیگیری‌های بنده در گلستان، شوشتر، دزفول و بعضی مناطق دیگر نشان داد که حدود ششصد هزار هکتار از این مناطق هم قابلیت کاشت بی‌درد سر کلزا را دارند.

وی مناطق قم، ساوه، کاشان، گلستان، جنوب استان مرکزی و دیگر مناطق را قابل و آماده کاشت زیتون توصیف کرد و گفت: با درختکاری کلزا و زیتون که بدون ذره‌ای دور ریز است هم بازدهی اقتصادی خواهیم داشت و هم فضای سبز کشور تأمین می‌شود.

آیت‌الله دری نجف آبادی علت آلودگی هوای استان مرکزی و شهر اراک را وجود کارخانجات، نیروگاه، پالایشگاه و پتروشیمی دانست و اظهار داشت: درمان این مشکل کاشت همان ۲۵۰ هزار درخت در سال و احیای مراتع و جنگل‌ها و رویش‌گاه‌های زیستی و مصرف بهینه فراورده‌های نفتی و تدابیر ضروری دیگر است که امیدست به صورت جهادی اقدام شود. البته غیر مثمر بودن درختان نیز غیر از استفاده از چوب آثار زیست محیطی مثبت خود را به همراه خواهد داشت؛ انجام این کار بسیار لازم، حساس، ارزشمند و با برکت از نظر اسلامی و ملی و هم یک عبادت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha