پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
عکس

حوزه/ نشست تبیینی با موضوع «مسائل اقتصادی کشور و راهکارهای عملیاتی تحقق شعار سال» به همت مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم با سخنرانی علی قاسمی، کارشناس عالی اقتصاد و مشاور وزیر کشاورزی؛ با حضور اساتید، مدیران و نخبگان و همچنین هادیان سیاسی حوزه علمیه قم در سالن جلسات دارالقرآن علامه طباطبائی (ره) قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست تبیینی با موضوع «مسائل اقتصادی کشور و  راهکارهای عملیاتی تحقق شعار سال» به همت مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم با سخنرانی علی قاسمی، کارشناس عالی اقتصاد و مشاور وزیر کشاورزی؛ با حضور اساتید، مدیران و نخبگان و همچنین هادیان سیاسی حوزه علمیه قم در سالن جلسات دارالقرآن علامه طباطبائی (ره) قم برگزار شد.

 قاسمی سخنرانی خود را با تبریک اعیاد پیش رو و دهه کرامت شروع کرد و در ادامه به تبیین و تعیین شعار سال پرداخت و گفت: «امسال سی و دومین سالی است که رهبر معظم انقلاب شعار سال تعیین کردند که سال‌های اول مناسبتی، بعد ترکیبی و در آخر اقتصادی بود که مجموع اقتصادی با ترکیبی‌ ۲۰سال می‌رسد که رهبر معظم انقلاب شعار اقتصادی برای سال تعیین کردند. این ۷۱درصد تعیین شعارهای اقتصادی، نشان از اهمیت این موضوع در منظومه فکری حضرت آقا دارد».

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه حضرت آقا در ۹سال اخیر بحث تولید را در شعار سال آوردند، افزود: «قاعده اقتصادی می‌گوید: "اگر دو برابر مقدار بودجه، تولید صورت گیرد، تورم از ۴-۵ درصد فراتر نمی‌رود"؛ یکی از دلائل تورم بالا در ایران، نقش پایین تولیدی مردم و تورم منفی در ژاپن نقش تولیدی بالای مردم در ژاپن است که نقش تولید در شعار سال نشان از درک دقیق رهبری از اقتصاد کشور است».

سخنران جلسه یکی از مصداق‌های حضور مردم در اقتصاد را در بخش بهره‌وری دانست و گفت: «۵۰درصد رشد اقتصادی تمام دنیا در بهره‌وری است، یعنی از امکانات خود به خوبی استفاده می‌کنند. در ایران حتی اگر ۳۵درصد بهره‌وری اتفاق بیافتد هم پاسخگوی ما هست. به عبارتی در بخش تولید هر میزان انرژی کم‌تری مصرف کند، بهره‌وری معنا پیدا ‌می‌کند. پس اگر قرار است خانه‌ای ساخته شود، باید به گونه‌ای باشد که تخمین عمر آن به ۸۰سال برسد».

وی یکی از مشکلات تولیدی کشور را مصرف‌گرایی به جای تولیدمحور بودن روستاها دانست و گفت: «روستاهای ما نان، غلات، گوشت، نهاده و... را از شهر و دولت می‌خرد که این روند، اشتباه فاحشی است که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد».

وی ادامه داد: «روستاها باید تولید محور باشند چه در نهاده و چه در دام، که برای اصلاح این موارد هم برنامه‌ریزی شده است. اگر ۲۶ میلیون نفر از جمعیت کشور را روستاها تأمین غذایی کنند، وضع اقتصادی مردم و دولت خیلی بهتر از این که الان هست می‌شود».

قاسمی در خصوص اصلاح مصرف برخی اقلام در امنیت غذایی کشور گفت: «مثلاً استفاده روغن در سبد خانوار یکی از مواردی است که در دنیا به سمت کم مصرفی آن حتی به‌صورت اسپری یا تعویض ظروف آشپزی رفتند تا سلامتی مردم خود را تضمین کنند اما در کشور ما در تبلیغات برندها، بر مصرف روغن‌های خوراکی جایزه می‌گذارند، که این مورد هم در برنامه‌ریزی جدید مدیریت شده است تا علاوه بر سلامت خانواده‌ها، از مصرف داروهای متأثر از بیماری‌های قلبی عروقی، از مصرف بی‌رویه روغن خوراکی هم جلوگیری شود تا ارز کمتری به واردات این اقلام صورت گیرد».

این کارشناس عالی اقتصاد در ادامه با ذکر تجربه خود در همکاری و مشاوره اقتصادی به دولت‌های گذشته گفت: «یکی از نکات مثبت دولت سیزدهم برخلاف دولت‌های گذشته این است که به پیشنهادها و انتقادات عملی مشاوران اقتصادی به خوبی گوش داده و عمل می‌کند؛ مثلاً پیشنهاد شد که رشته‌های تحصیلی فنی و حرفه‌ای ۶ماه کسر خدمت سربازی داشته باشند».

قاسمی یکی از بخش‌های تحقق شعار را در شرکت‌های ۱۰۰درصد دولتی و بزرگ دانست و گفت: «باید مشارکت بخش خصوصی در این شرکت‌های دولتی رخ دهد تا هم بهره‌وری افزایش پیدا کند و هم از هزینه‌های زیاد دولتی کم شود».

وی مجموع شرکت‌های دولتی با خصوصی‌ها را حدود ۷۰درصد دانست و گفت: «در کشورهای دنیا ۳۰درصد شرکت‌ها دولتی است و بقیه خصوصی و مردمی است که باید این هم به طُرُق مختلف در اقتصاد کشور اصلاح شود».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha