پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ |۲۰ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 24, 2024
کتاب مخاطب شناسی

حوزه/ کتاب «مخاطب شناسی»، هشتمین کتاب از روش شناسی سخنرانی دینی به قلم مسعود سلمه‌ای و از سوی انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «مخاطب شناسی»، هشتمین کتاب از روش شناسی سخنرانی دینی به قلم مسعود سلمه‌ای و از سوی انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه منتشر شد.

بر اساس این گزارش، کلیات و تعاریف، انواع مخاطب، مخاطب شناسی در قرآن، مخاطب شناسی در علوم حوزوی، مخاطب سالاری یا مخاطب محوری؟، وظیفه سخنران نسبت به مخاطب، مخاطب خاص (۱)، مخاطب خاص (۲)، مخاطب عام، شخصیت و جنسیت، ویژگی های مخاطب نوجوان، ویژگی های مخاطب جوان، ویژگی های مخاطب میانسال و کهنسال، مخاطب فهمی (۱)، مخاطب فهمی (۲) و شیوه های مخاطب شناسی، شانزده درس و سرفصل این کتاب می باشد.

آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه نیز در تقریظی برای این کتاب نوشته است:

بسم الله‌الرحمن‌الرحیم

کتاب حاضر که به خامه فاضل گرانمایه جناب مستطاب حجت‌الاسلام آقای مسعود سلمه‌ای سلمه‌الله انتشار می‌یابد، اثری ارزنده و در خور تحسین و ستایش است و باید از پدید آورنده آن تشکر کرد. حقیقت آن است که مخاطب‌شناسی از مهم‌ترین مبادی و عناصر تبلیغ کامیاب بشمار می‌آید و دامنه آن بسیار گسترده و احاطه بر آن بسیار دیریاب است. مخاطب‌شناسی هم علم است و هم فن و هم مهارتی دقیق. این مقوله مهم وابسته به علوم و دانش‌های گوناگون و نیز به شناخت روح زمانه و تحولات اجتماعی و بسی از مسائل روانشناختی و تفاوت‌های فردی است. تبلیغ راهبردی و اثرگذار در گرو بسط دانش مخاطب‌شناسی است و این اثر، گامی در این راستا بشمار می‌آید و باید گسترش و عمق یابد.

والله ولی التوفیق
اعرافی
مدیر حوزه‌های علمیه

کتاب "مخاطب‌شناسی" منتشر شد + تقریظ آیت‌الله اعرافی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زاهدی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    1 0
    مخاطب شناسی بنظرم یه علم و مهارته و مهم ترین چیزی که باید بهش توجه کرد به نظرم جهان بینی فرد شنونده ست.حالا شما تو فهرست تقسیمش کردید به گروه سنی و جنسیت و... درکل مخاطب شناسی اولین و مهم ترین قدم برای تأثیرگذاری تبلیغه و چیزیه که تو مکالمات امام حسین با افراد تو جریان عاشورا خیلی دیدم. میتونم بگم حوزویان الان اهمیتش رو می‌دونن اما در تشخیص اولیه دچار اشتباه میشن واسه همین اون تاثیری که باید رو مخاطب نمیذارن.
  • طلبه IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    0 1
    باتشکر وتقدیر از نویسنده کتاب وهمه کسانی که درتدوین این اثر زحمت کشیده اند انشالله روز به روز توفیقاتشان افزون گردد و آثارجدیدی منتشر کنند
  • حسین فلاح رباطی IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    0 0
    کتاب بسیار مفید وعالی میباشد خداقوت
  • حسن IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 0
    زمانی حسینیه ارشاد پر از جوانان انقلابی خصوصا دانشگاهی بود و استاد مطهری و دکتر شریعتی در ان سخنرانی داشتند یادش بخیر
    • وفور IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      0 2
      الآن هم جوانان حزب الله ي تجمعات فراواني دارند، اگر در گذشته امثال حسینیه ارشاد کم بود اما الآن فراوان هست. شریعتی دارای آثار مغشوش هست لذا مورد انتقاد جدی قرار گرفت.
    • سلام IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      1 0
      فکر کنم حالا درش بسته شده مگر زمان انتخابات که از ان استفاده می شود
  • طلبه IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    0 0
    یا علی مبلغان عزیز آستین بالا بزنید و منبراتون رو مخاطب محور آماده کنید
  • رهبری IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
    0 0
    در کنار فراگیری علم، مسئله‌ی تبلیغ وجود دارد، که بسیار مهم است. تبلیغ، داستان مفصلی است. اگر میخواهید تبلیغِ خوب بکنید، از قبل مخاطب خودتان را انتخاب کنید. میخواهید با جوانها حرف بزنید؛ خیلی خوب، اگر مخاطب خودتان را انتخاب کردید - که جوانها هستند - باید بدانید سؤال او چیست. یک طلبه‌ای بود، مشهد درس ما می‌آمد؛ بعد مدتی بود، نبود؛ او را توی درس نمیدیدم. بعد از مدتی او را دیدم، گفتم کجا بودی؟ گفت فلان جا - یکی از شهرهای دور استان خراسان - مشغول تبلیغ بودم. گفتم خب، بالاخره چی؟ گفت به نتیجه‌ای که رسیدم، این است که من هیچی برای این مردم یاد نگرفتم. گفت من هرچه بلدم، به درد اینها نمیخورد! خب، این مخاطب‌نشناسی است. مخاطب را باید شناخت؛ روستائی، شهری، تحصیلکرده. بیانات در جمع روحانیون شیعه و اهل سنت کرمانشاه‌ ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
  • اسد IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    این کتاب از کجا می شه تهیه کرد؟
  • جدی می فرمایید IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۴
    0 0
    فکر نمی کنید یه کم زود به فکر مخاطب شناسی و توجه به مخاطب در تبلیغ افتادید؟