جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

آيين رونمايی از مجموعه 8 جلدی«امام صادق(ع) و مذاهب اهل سنت» كه ترجمه كتاب «الامام الصادق و المذاهب الاربعه» تأليف مرحوم علامه اسد حيدر است، در دانشگاه اديان و مذاهب قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مجموعه کتاب 8 جلدی «امام صادق(ع) و مذاهب اهل سنت»، ترجمه كتاب «الامام الصادق(ع) و المذاهب الاربعه» اثر مورخ فقيد استاد اسد حيدرU صبح امروز با حضور حضرت آیت الله سبحانی و جمعی از طلاب و فرهیختگان حوزوی، در دانشگاه ادیان ومذاهب قم رونمایی شد

مجموعه نفيس «امام صادق (ع) و مذاهب چهارگانه» در هشت جلد، يكی از مهم‌ترين و اثرگذارترين آثار در حوزه تاريخ تحليلی اسلام و حيات علمی سياسی امام صادق (ع) است كه به قلم توانای مرحوم اسد حيدر نگاشته و در دهه‌های اخير بارها تجديد چاپ شده است.

 اين اثر سی سال پيش به زبان اردو ترجمه شده بود، اما خلأ برگردان آن به فارسی كاملا احساس می‌شد. در اين سال‌ها تلاش‌های نافرجامی برای ترجمه اين مجموعه صورت گرفته بود. در نهايت با توصيه و تشويق علمای گرانقدر اسلام و به همت حلقه ترجمه مرآت طی پنج سال، كار ترجمه، ويراستاری و تحقيق آن به سرانجام رسيد

اين اثر ارزشمند هم‌اكنون توانسته به عنوان يك منبع مورد اعتماد برای پژوهشگران تاريخ اسلام به شمار‌آيد از اين رو توسط حلقه ترجمه مرآت برای ترجمه انتخاب شد و با مقدمه علامه بزرگوار سيد جعفر مرتضی عاملی در هشت جلد و سه هزار و 500 صفحه توسط انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب منتشر شده است

برپایه این گزارش، این مجموعه کتاب، حاصل تلاش گروهی مترجمان حوزوی «حلقه ترجمه مرآت» است؛ اين حلقه با حضور و همكاری شماری از طلاب جوان و دانشور و زباندان حوزه بر آن است تا با ترجمه مستمر و هدفمند آثاری ارزشمند و قابل توجه از نويسندگان و متفكران مطرح جهان عرب، گامی در راه تبادل فرهنگی با ملت‌های مسلمان نهد و برای افزايش ارتباط فكری و فرهنگی ميان انديشمندان امت اسلام تلاش كند.

«حلقه ترجمه مرآت» حاصل همدلی و همراهی اين گروه است و بنا دارد پس از مشورت با اساتيد فن، آثاری را با موضوعات اسلامی و يا در حوزه علوم انسانی كه از ارزش علمی و فرهنگی برخوردار است، انتخاب نمايد و به دست مترجمين جوان و خوش‌ ذوق بسپارد. اين آثار پس از ترجمه زير نظر اساتيد و مترجمان با سابقه و ويرايش و آماده‌سازی روانه بازار چاپ و نشر می‌شود.

گفتنی است، استاد اسد حيدر دانشمند فرهيخته و مورخ توانمندی بود كه محضر شماری از عالمان برجسته حوزه نجف چون آيت الله محمد حسين كاشف الغطاء، آيت الله سيد محسن حكيم و نيز آيت الله خوئی را درك كرد و در كسب علوم دينی به مرتبه‌ای والا دست يافت و اگر چه در كسوت روحانيت نبود، اما به دليل موقعيت علمی و قدرت تحقيقی فراوانش همواره مورد احترام بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha