جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
4

آیین سنتی طشت گذاری با مداحی حاج داوود علیزاده اردبیلی و با حضور بی‌نظیر اقشار مختلف مردم از اقصی نقاط کشور در مسجد انصارالحسین (ع) تهران برگزار شد.

حاج داوود علیزاده، ازمداحان و پیرغلامان شهیر، درباره برگزاری این آیین پرشکوه به خبرنگارحوزه گفت: آیین طشت گذاری به نوعی اعلان عزای حسینی است، هر سال در آخرین جمعه ماه ذی الحجه، عاشقان اهل بیت از همه جای کشور بویژه آذربایجانی‌ها که از دیربازارادتی خالصانه به سالار شهیدان و یاران باوفای او دارند، گرد هم می‌آیند و ندای یا حسین (ع)، را به گوش جهانیان می‌رسانند.

وی با اشاره به اینکه امسال همچون سال‌های گذشته جمعیت زیادی از تبریز، اردبیل، ارومیه، ساری، کرمان و بسیاری از شهرهای ایران برای شرکت در این مراسم حضور یافته بودند، افزود: «آنان رنج سفر صد‌ها کیلومتر را بر خود هموار می‌کنند و با شور و حال عجیبی در آیین طشت گذاری مسجد انصار شرکت می‌کنند و ما هم تلاش می‌کنیم با روایت حماسه شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و مظلومیت ۷۲ یار باوفای ایشان، میزبانان شایسته‌ای برای عاشقان اهل بیت (ع) باشیم.»

همزمان با این مراسم با شکوه، خیابان عباسی جنوبی و کوچه‌های اطرافش لبریز از علاقه مندان اهل بیت علیهم السلام بود که با چشمان اشکبار، پارچه‌های عزاداری و پرچم‌های سیاه، با شور و حال خاصی در آیین طشت گذاری شرکت کردند. این آیین با برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا پایان یافت.

آیین طشت گذاری از آیین‌های سنتی عزاداری است که در بخشی از آن، طشت بر دوش ریش سفیدان و عاشقان حسین (ع) به مسجد وارد شده در جلو آن‌ها دسته سینه زنی با شور و شوق خاصی با شعار «الدخیل یا ابوالفضل» سینه می‌زنند و بعد از دور زدن مسجد، طشت در جای مخصوص که با شمع‌های روشن و تمثال ائمه اطهار (ع) مزین گشته قرار داده و بلافاصله از آب پر می‌شود. در این مراسم طشت، نماد مشک علمدار و سقای کربلا حضرت ابوالفضل و نماد رود فرات است که به روی امام حسین (ع) و یارانش بسته شد.

پس از پایان مراسم طشت گذاری دعای مخصوص خوانده می‌شود و از آب طشت به عنوان تبرک بیشتر حاضران و عزاداران استفاده می‌کنند.

 313/34

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بابک IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    0 0
    سلام این روضه محشره خدا سلامتی بده به استاد حاج داوددعلیزاده