پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: زنان دارای درک عمیقی از فرهنگ ایثار شهادت و مکتب عاشورا هستند تا جایی که در دفاع مقدس برخی از زنان به شهادت رسیدند و این سند افتخارآنان در جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید امروز در دیدار با بانوان طلبه مدرسه علمیه فاطمه زهرا(س) تهران گفتند: مهمترین موضوع در اسلام، انسان سازی است و خداوند این کار را برعهده انبیا و معصومین(علیهم السلام) گذاشته؛ زیرا این عالم، عالم کمال و ترقی است.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزودند: انسان برای رسیدن به کمال به مربیانی نیاز دارد و خداوند برای تحقق این امر، 124هزار مربی در کنار انسان  قرارداده تا از این مربیان استفاده نموده، استعداد های خود را شکوفا کند و به مرحله انسان سازی برسد.

معظم له افزوند: علم و اعتقاد به ارزش های دینی از اصول انسان سازی است؛ اعمال انسان تابع قلب بوده و در قلب انسان، ایمان به خدا، ولایت، معاد و اعتقاد به ارزش‌های دینی شکل می گیرد و خداوند 750 آیه در قرآن را این به موضوع اختصاص داده است.

این مرجع تقلید گفتند: وجود انسان بهترین کتاب و منبع برای معرفت به خدا است. اگر انسان در اعماق وجود خود تحقیق و تفحص کند که چگونه جزء به جزء اعضای او ساخته شده و در کنار هم قرار گرفته، قطعاً به خدا معرفت پیدا خواهد کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی، عقل را عنصر سوم انسان سازی برشمردند و اظهار داشتند: عقل غیر از علم است؛ زیرا انسان با عقل حق را از باطل تشخیص می دهد و با علم، حقایق عالم را درک می کند. بنابراین باید علم و عقل را با هم داشته باشد تا گرفتار و گمراه نگردد.

این مرجع تقلید افزودند: اخلاق، محور دیگر انسان می‌باشد و انسان باید روح خود را با اخلاق اسلامی سازگارکند، در همین راستا کتاب «معراج السعادة» از کتاب های اخلاقی مناسب در این مسیر است که باید جز کتاب های بالینی باشد.

ایشان در ادامه به جایگاه زنان در اسلام اشاره کردند و افزودند: زنان از موثرترین افراد برای تربیت جامعه و خانواده می باشند و خانواده است با زن معنا پیدا می‌کند و اسلام هم اهمیت خاصی برای زنان قائل شده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: زنان دارای درک عمیقی از فرهنگ ایثار، شهادت و مکتب عاشورا هستند و به همین دلیل در همه عرصه‌ها مانند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تاثیر گذر می باشند تا جایی که در دفاع مقدس برخی از زنان به شهادت رسیدند و این سند افتخار زنان در جامعه اسلامی می باشد.

در فرهنگ اسلام فرقی بین زن و مرد نیست

معظم له افزودند: در فرهنگ اسلامی فرقی بین زن و مرد نمی باشد و تقوا، ایمان و عمل صالح است که انسان را در پیشگاه خدا ممتاز می‌کند، بنابراین زنان با ایمان و با عفت در پیشگاه خدا بسیار عزیز می باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشتند: زنان با اخلاق و با ایمان می‌توانند خدمت‌های بزرگی برای جامعه اسلامی انجام دهند و این حقیقتی است که پیامبر(ص) فرموده که بهشت زیر پای مادران است و به همین دلیل زن موجودی بسیار با ارزش در اسلام می باشد.

این مرجع تقلید در پایان اظهار داشتند: مادر با سواد، عاقل، متخلق به اخلاق اسلامی و با عفت، نقش موثری در پرورش انسان ها دارد، بنابراین شما زنان و مادران می توانید جامعه اسلامی را بسازید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha