جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام  ملک دار

حوزه/ معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه از اجرای طرح معافیت نخبگان و پژوهشگران و استعدادهای برتر حوزه، فعال کردن خدمات کارت هوشمند و شناسایی، تهیه مجله الکترونیکی دانش آموختگان، طراحی اطلس جامع آماری دانش آموختگان و مراکز جذب طلاب خبرداد.

حجت الاسلام والمسلمین  محمود ملکدار در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره بخشی از فعالیت های معاونت امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه که گزارش کامل آن را چندی پیش در اجلاسیه مدیران استانی به اعضای شورای عالی حوزه های علمیه ارائه کرد  اظهارداشت:بخش های  این معاونت شامل مرکز آموزش های کاربردی دانش آموختگان، شورای امور طلاب و دانش آموختگان در سطح عالی و دارای زیرمجموعه های دفتر امور دانش آموختگان، دفتر امور طلاب و دفتر امور تسهیلاتی برای طلاب  می باشد.

وی افزود: دفتر امور دانش آموختگان شامل اداره شناسایی و نیاز سنجی و اداره پشتیبانی و خدمات است؛ اجلاسیه مسئولین نهاد ونمایندگان ولی فقیه در قم و تصویب سند تعامل حوزه با نهادها، تدوین شناسنامه مشاغل حوزوی و تقسیم مشاغل در 7 عرصه، شناسایی 6116 نفر از دانش آموختگان و مصاحبه با 4513 نفر جهت معرفی به نهادها، ایجاد تسهیلات آموزش غیر حضوری برای شاغلین معرفی شده به نهادها، ارایه بسته های فرهنگی برای این شاغلین و... از جمله فعالیت های صورت گرفته در این بخش است.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه گفت: ساماندهی و اعزام طلاب متقاضی به نمایندگی ولی فقیه در جهاد، جهت نظارت بر ذبح شرعی و... از دیگر فعالیت های این بخش است.

وی افزود: دفتر امور خدماتی طلاب نیز شامل دفتر امور شاهد و ایثارگران، اداره امور شهریه، تغذیه و اسکان و اداره امور مشمولین است؛ نصب دائمی تصاویر شهدا در مدارس بالاخص در مدرسه فیضیه، برگزاری همایش تجلیل از ممتازین شاهد و ایثارگر حوزه، تشکیل شورای عالی هماهنگی بسیج، انتخاب شهیدسال حوزه در سطح ملی و...؛ اعزام 8هزار نفر به راهیان نور جنوب و غرب از جمله فعالیت های این معاونت بوده است.

وی گفت: صدور 72626کارت شناسایی برای طلاب سراسر کشور، تسهیل در امور مشمولین، تجهیز حجرات مدارس، توسعه ظرفیت خوابگاه های مجردی و... از جمله فعالیت های این دفتر است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکدار اظهارکرد: دفتر امور تسهیلاتی طلاب نیز شامل سه اداره تسهیلات عمومی، اداره امور سلامت بدنی و اداره پشتیبانی اردوها، است که در این زمینه اقدام به حمایت از طرح های معنوی، ورزشی و فرهنگی و آموزشی کرده است.

وی گفت: دفتر معاونت نیز فعالیت های گسترده ای را مد نظردارد؛ آموزش کاربران مدیریت استانی و مدارس در خصوص سامانه «نجما» و راه اندازی مرکز آموزش های مهارتی و مدیریتی و برگزاری 7دوره آموزش در 10 سرفصل از جمله فعالیت های این دفتر است.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه افزود: مرکز آموزش های مهارتی و مدیریتی دانش آموختگان نیز از نهادهای فعال در این زمینه است؛ مرکز آموزش ها نیز شامل دفتر مرکزی و شورای برنامه ریزی و شامل ادارات مطالعات و برنامه ریزی، اداره هماهنگی، نظارت و ارزیابی و اداره پشتیبانی و اجر است.

وی اظهارکرد: از جمله فعالیت های صورت گرفته این مرکز می توان به راه اندازی و توسعه مرکز و اتوماسیون اداری، تاسیس گروه های علمی-مهارتی، برگزاری دوره های آموزشی، دوره کارگاهی تعیین مرزهای اخلاق و مشاوره و.... است.

طراحی اطلس جامع آماری دانش آموختگان

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: از برنامه های سال جاری می توان به توسعه مرکز آموزشی های مهارتی – مدیریتی استان ها، تدوین دانش نامه دفاع مقدس و تهیه نظام نامه و مدخل های آن، اجرای آیین نامه جامع بهداشت و سلامت حوزه های علمیه در بخش های مختلف، برگزاری کارگاه آموزشی بهداشت محیط و فرد ویژه مدارس، اجرایی کردن آیین نامه کد خدماتی برای طلاب فاقد پرونده رسمی، اجرای طرح معافیت نخبگان و پژوهشگران و استعدادهای برتر حوزه، فعال کردن خدمات کارت هوشمند و شناسایی، مجله الکترونیکی دانش آموختگان، طراحی اطلس جامع آماری دانش آموختگان و مراکز جذب طلاب، اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکدار اظهارکرد: انتظارات این مرکز از مراکز استانی نیز شامل ارجاع نامه ها و آیین نامه های مربوط به معاونت ها، ارتباط و تعامل با مدیران مرکز خدمات استان ها، اهتمام هرچه بیشتر به دانش آموختگان، ارایه طرح ها و پیشنهادا به معاونت است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha