سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
استاد علی اکبر رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران با تاکید بر این که پای تحول در حوزه محکم ایستاده ایم ، گفت: دخالت دادن مدرسین و اساتید حوزه در تصمیمات اتخاذ شده از سوی مدیران، بسیار مفید و دارای اثرات خوب خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، استاد علی اکبر رشاد، در نشستی با مسئولان معاونت آموزش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، با بیان این که همه ارکان حوزه باید در پیشبرد اهداف حوزه مشارکت کنند، اظهار داشت: اساتید و مدرسین نباید فکر کنند که همه بار پیشبرد امور حوزه و مدارس، به عهده مدیران و یا معاونین است؛ همچنین طلبه نیز نباید فکر کند که برای ایجاد تحول در حوزه، فقط مدیر، مسئولان حوزه و مدرسه و یا مدرسین و اساتید وظیفه دارند، بلکه خود طلبه هم باید احساس کند خودش برای ایجاد تحول در حوزه و پیشرفت آن، سهم ویژه ای دارد.

وی با بیان این که چند ضلعی بودن و در عین حال در هم تنیدگی همراه با انسجام سازمانی و برنامه ای در کارهای حوزه، بسیار مبارک است، گفت: اقدام معاونت آموزش حوزه علمیه امام رضا(ع) در دخالت دادن مدرسین و اساتید در تصمیمات اتخاذ شده، بسیار مفید و دارای آثار خوبی خواهد بود.

*اجرای طرح نظام واره سنجش تحصیلی طلاب

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، با بیان این که در طرح نظام واره سنجش تحصیلی طلاب که امسال و برای اولین بار در حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران اجرا می شود، پیوستگی بحث آموزش با مباحث پژوهشی وجود دارد، گفت: این درست نیست که بگوییم یک جایی باید طلبه را عالم تربیت کنیم و در جای دیگری با تقوا و در جای دیگری با مهارت های طلبگی آشنا شود، بلکه صحیح آن است که اگر در خصوص علم طلبه و سوادآموزی او کار می کنیم، همزمان روی تقوای او و دیگر مسائل مورد نیاز هم کار کنیم که هم جنبه آموزشی و هم جنبه پژوهشی کار مورد توجه قرار گرفته باشد.

استاد رشاد ادامه داد: یکی از محسنات این روش نسبت به روش های سنجش قبل، این است که دست طلبه و استاد را برای چگونگی سنجش باز می گذارد، ممتحن نیاز به حضور به عنوان مراقب ندارد، محوریت سنجش با اُستاد هادی است و ...؛ در این طرح نظام واره سنجش تحصیلی طلاب، طلبه به جای آن که سر امتحان، مراقبی را بالای سر خود ببیند و احساس کند با یک سیستم اداری برای سنجش روبرو شده، باید احساس کند با یک سیستم علمی روبرو است و باید با استفاده از این سیستم، عالم شود. همچنین یکی دیگری از نتایج مطلوب طرح نظام واره سنجش تحصیلی طلاب، اطمینان از درست بودن سنجش است.

وی اضافه کرد: منظور ما در طرح نظام واره سنجش تحصیلی، از امتحان گرفتن و سنجش تحصیلی طلبه، فقط این نیست که بخواهیم او را بیازماییم، بلکه همزمان با سنجش، می خواهیم ببینیم که اصلاً خود برنامه سنجش درست است یا همین برنامه هم اشکال دارد؛ در این نوع سنجش شاید مشخص شود که شاید مدیر مدرسه برنامه مشخص و مطلوبی برای اداره مدرسه ندارد و در این صورت نباید از مدرس و طلبه خیلی توقع داشت؛ از سوی دیگر اگر مدیر خوب و با برنامه ای بود، اما مدرسان خوب و اهل مطالعه ای در اختیار نداشت، این جا هم یک گوشه کار ایراد دارد.

رئیس پژوهشگاهفرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که برای پیشرفت هر چه بیشتر کارهای حوزه، باید مباحث پژوهشی و مباحث آموزشی در کنار هم و در خدمت هم باشند، گفت: مهارت های طلبگی باید در خدمت مباحث آموزشی باشد.

*پای تحول در حوزه ایستاده ایم

وی با تصریح بر این مطلب که در پی تحقق تحول در حوزه تهران هستیم و پای آن هم محکم ایستاده ایم، گفت: الگوی آموزشی "خطیب و مستمعی" در حوزه به هیچ وجه پاسخگو نیست، چرا که طلبه و شاگرد در کلاس های درس حوزه نباید فقط شنونده حرف های استاد باشد، بلکه باید با در پیشبرد درس مشارکت کند؛ اگر وضع به همین منوال پیش برود، کلاس های درس حوزه و حضور طلاب، همانند یک کسبه بازاری می شود که پای منبر یک روحانی مسجد می نشیند و بعد هم جلسه تمام می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان این که باید سیستم آموزش حوزه را با زوایا و اضلاع گوناگون آن ببینیم، گفت: در سیستم آموزشی حوزه، باید روی کارورزی اصرار داشته باشیم، چرا که با این شیوه، روش آموزش صحیح هم خود به خود به دست می آید.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران تأکید کرد: در پیشبرد سیستم آموزشی حوزه، باید به سمتی حرکت کنیم که سنجش طلاب بخشی از شیوه آموزشی حوزه باشد نه شیوه ای مشکل ساز که حوزه و طلاب را دچار مشکل می کند.

*امتحان کتبی طلبه مهمتر است یا دین مردم

استاد رشاد در ادامه افزود: این که مدیر یا یک استاد، در جلسه امتحان، بالای سر طلبه بایستد که مبادا دچار تقلب شده و امتحان خود را بدون تخلف انجام دهد، معانی خوبی ندارد؛ این که ما در جلسه امتحان برای طلاب مراقب بگذاریم یعنی ما به این طلبه اطمینان نداریم؛ اگر اطمینان نداریم، چطور می خواهیم در آینده دین مردم را در اختیار او بگذاریم؟ واقعا طلبه های ما این طور نیستند؛ اگر برخی از طلبه ها هم ایراد دارند، باید با روش های دیگری آنان را اصلاح کرد و اگر اصلاح هم نشدند، باید از حوزه بروند، نه این که دائما برای آنان مراقب بگذاریم. سؤال این است که امتحان کتبی طلبه مهمتر است یا دین مردم؟ این طلبه ها قرار است در آینده نزدیک، دین مردم به دست شان باشد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با بیان این که تجدید نظر در برنامه ها و نگاه مان به طلاب، بسیار ضروری است، گفت: معتقدم اگر دو مبحث مهم آموزش حوزه و سنجش طلاب را حل کنیم، 80 درصد مشکلات حل خواهد شد؛ اگر حتی همین امسال هم این موضوع اجرا شود، آخر امسال، شاهد اثرات آن خواهیم بود.

وی با بیان این که مسئولان و مدیران حوزه و مدارس  باید برآیندی از وضعیت امروز طلاب و وضعیت آینده آنان داشته باشند، گفت: با اجرای برنامه های پیش بینی شده در حوزه، می خواهیم یک نوعی مدل سازی و الگو سازی صورت گیرد و بگوییم این حاصل اجرای برنامه هایی بود که طراحی کردیم؛ به همین منظور طبق برنامه ای که مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور به تمام استان ها ابلاغ کرده، همه 70 مدرسه تهران، آن برنامه را اجرایی می کنند، اما فراتر از برنامه قم، خود ما در 10 مدرسه تهران، طرح های آموزشی و سنجش را اجرایی خواهیم کرد، چرا که معتقدیم نباید به برنامه ارائه شده از سوی قم قانع بود.

*شأن حوزه  تهران، بسیار فراتر از شرایط امروز آن است

استاد رشاد با بیان این که شأن حوزه علمیه تهران، بسیار فراتر از شرایط امروز آن است، تأکید کرد: معتقدم سطح حوزه تهران بسیار بالاتر از شرایط امروزی آن است و قطعاً باید تلاش کرد تا در یک بازه زمانی کوتاه، به جایگاه واقی خود برگردد؛ اگر چه شرایط امروز حوزه تهران از چند سال قبل آن بهتر شده، اما این بهتر شدن نسبت به همین چند سال قبل است و ایده آل حوزه تهران نیست.

انتهای پیام 29/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha