سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت الله مقتدایی

حوزه دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه در جامعه شاهد شایعاتی در مورد تنزل اخلاق و علم در حوزه هستیم گفت: این شایعات واقعا بی انصافی و نادیده گرفتن رشد علمی و اخلاقی حوزه های علمیه است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله مقتدایی امروز در مراسم تقدیر از برگزیدگان چهارمین جشنواره علامه حلی استان قم که صبح امروز در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در قم برگزار شد، به شخصیت علامه حلی اشاره کرد، ضمن تشکر از برگزار کنندگان جشنواره گفت: برگزاری این جشنواره، باعث رشدعلمی حوزه ها و طلاب شده است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه شایعه ای مطرح شده مبنی برعدم رشد علمی حوزه گفت: این مسئله در شورای عالی مطرح شد و تحقیقاتی هم صورت گرفت، آیا رشد علمی حوزه متوقف شده است یا نه؟ بعد ازتحقیقات به این نتیجه رسیدیم، نه تنها رشد علمی متوقف نشده، بلکه ارتقاء هم داشته است؛ دلیل مهم آن همین برگزاری جشنواره و استقبال طلاب از آن است.

وی با بیان اینکه هر سال شاهد رشد جشنواره علمی و ارسال آثار هستیم افزود: وقتی اولین دوره جشنواره در موضوعات  مختلف فراخوان شد، آثار خوبی به دبیرخانه ارسال گردید و همین مسئله سال به سال رشد پیدا کرد و مقاله ،کتاب و تحقیقاتی مختلفی نوشته شد.

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه عملیه خواهران با بیان اینکه واقعا نوشتن کتاب و مقاله در موضوعات مختلف وقت زیادی از محقق می گیرد اظهار داشت: این همه شرکت کننده در جشنواره علامه حلی،  نشان دهنده عمق رشد علمی طلاب است. 

آیت الله مقتدایی بابیان اینکه طلبه ای که کتابی و مقاله ای  می نویسد تنها به فکر کتاب نوشتن نیست، بلکه در کنار تحصیل، کتاب و مقاله می نویسد اظهار داشت: در حوزه، همایشی  به نام کتاب سال برگزار می شود و در این همایش بین 900 تا 1000 اثر به دبیر خانه ارسال می شود، وقتی این را با گذشته حوزه مقایسه می کنیم، می بینیم  که چه قدر حوزه فعلی توانسته از لحاظ علمی به رشد و بالندگی برسد.

وی با بیان اینکه در موضوع نشریه علمی در بخش حوزه دین در مسائل مختلف هم شاهد رشد علمی حوزه هستیم و هرسال شاهد تولید علم می باشیم اظهارداشت: درحوزه بیش از 170 مرکز پژوهشی فعال می باشند و  انجمن های علمی زیادی فعال هستند که هر کدام اعضائی دارند و همه نشان دهنده پیشرفت علمی حوزه است و نباید به حرف بعضی ها که شایعه پراکندگی می کنند توجه کرد.

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه عملیه خواهران با بیان اینکه بعضی در مورد تنزل اخلاق در حوزه هم شایعاتی کرده اند گفت: با وجود همه شبهات درجامعه اما می بینیم که طلاب حوزه علمیه از نظر اخلاقی تنزل نداشته اند و با وجود بد اخلاقی در جامعه، خودشان راحفظ کرده اند و نمونه مسئله حضور طلاب در دفاع از حرم اهل بیت(ع) است.

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه این شایعات واقعا بی انصافی و نادیده گرفتن رشد علمی و اخلاقی حوزه است، گفت: این مباحثی که گفته شده تازه یک دلیل بود و دلایلی دیگری هم است؛ به هر حال حوزه نباید به این اندازه بسنده کند و برای پیشرفت و تحول خود تلاش بیشتر کند.

عضو خبرگان رهبری درتوصیه به برگزیدگان جشنواره گفت: این حرکت شما باعث رشد چشمگیر طلاب در ارسال آثار است و از این طریق برکات آن به جامعه خواهد رسید و باعث رشد علمی جامعه خواهدشد.

وی افزود: این جشنواره اثر دیگر آن باعث رشد خود طلبه می شود و همین طلبه وقتی به تبلیغ می رود با دست پر می رود و باعث هدایت مردم می شود و بهتر می تواند شبهات را پاسخ دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha