یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام حق‌جو

حوزه/ در ایران طیف های مختلفی از مذاهب می باشند، ولی با این حال می بینیم که در این مدت، همه این طیف ها در کنار هم به صورت مسالمت آمیزی زندگی کرده اند و اختلافی بین آنها نبوده است و این نمونه ای از همان نقاط مشترک است..

حجت الاسلام و المسلمین حق جو در گفت و گوبا خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به آغاز هفته وحدت گفت: وحدت از مسائل مهم است که قرآن و دین بر آن تاکید داشته و تلاش همه انبیاء الهی هم بر ایجاد وحدت بین مسلمین بوده و برای همین به مسلمانان توصیه و سفارش می کرده اند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه وحدت به معنای برگشتن از عقاید نیست و اساسا هیچ عالمی چنین حرف و سخنی نمی گوید و معتقد نیست، اظهار داشت: وحدت به معنای توسعه دادن نقاط مشترک است.

 وی عنوان کرد: در دین برای تحقق وحدت عواملی را برشمرده اند که یکی از مهمترین آن، تاکید بر مشترکات بین مذاهب اسلامی است؛ اگر در بین مذاهب بگردیم می بینیم مشترکاتی که بخواهند به آن تکیه کنند زیاد است؛ بنابراین بر توسعه دادن به مشترکات مانند پیامبر واحد، دین واحد، معاد و اصول دین، می توان گام موفقی درتحقق وحدت در جامعه اسلامی برداشت.

حجت الاسلام و المسلمین حق جو گفت: در ایران طیف های مختلفی از مذاهب می باشند، ولی با این حال می بینیم که در این مدت، همه این طیف ها در کنار هم به صورت مسالمت آمیزی زندگی کرده اند و اختلافی بین آنها نبوده است و این نمونه ای از همان نقاط مشترک است.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: عامل دوم  در وحدت، دنبال کردن اصل انسانیت است که همه مکاتب دراین مسئله اشتراکاتی دارند و با توسعه دادن این موضوع می توان شاهد برکات زیادی دراین عرصه بود.

وی اظهار داشت: عامل سوم مشترکات بین الادیانی، مانند قبول داشتن اصل مسئله امامت و نبوت و حقوق انسانها است؛ در دنیا مسلمانان زیادی  هستند و همه در ادیان ابراهیمی مشترک هستند و حضرت ابراهیم را به عنوان پدر توحیدی قبول دارند، تمرکز در این مسئله می تواند گام مؤثری در توسعه وحدت بردارد.

حجت الاسلام و المسلمین حق جو با بیان اینکه دیگر از سخن گفتن در مورد وحدت گذشته و لازم است درعمل هم اجرا کرد اظهار داشت: برای رسیدن به وحدت، لازم است از تعصب گرایی دست برداشت و به فکر امت واحده ای بود.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha