دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مستندسازان جوان

حوزه/ هنر و رسانه انقلابی ، بی گمان زمانی می تواند به تحقق مطالبات سکاندار حکیم انقلاب کمک کند که در درجه اول شکل و حالت جهادی به خود بگیرد و ثانیاً هم این که از حیث راهبردی در مسیر اُمید بخشی به جامعه باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پیام مقام معظم رهبری به مستندسازان انقلابی را باید در نگاهی کلان و البته ادراکی عمیق تر، پیامی به همه علاقه مندان به انقلاب دانست به خصوص آنانی که در سنگر رسانه و فعالیت در این حیطه ، در حقیقت عیار وفاداری خود به انقلاب را نشان داده و این مهم را به اثبات می رسانند.

به جای اطاله کلام در این خصوص آنچه به ذهن نگارنده می رسد توجه دادن مخاطبان به چند نکته مهم در پیام رهبر معظم انقلاب است.

ایشان با تاکید بر این مساله که بازی های تکنیکی و شهرت حرفه ای نباید بر صفا و درست کاری انقلابی غلبه کند، به یکی از راهبردهای مهم دشمن مبنی بر پمپاژ یأس و ناامیدی در جامعه ما اشاره کرده و فرمودند: "هنر انقلابی با سند می تواند کار دشمن در ناامید کردن مردم را بی اثر کند و هنرمندان و مستندسازان با استناد به واقعیت ها سرچشمه امید و شوق و حرکت در جامعه باشند"

این که دشمنان به دنبال القای فضای نااُمیدی در جامعه ما هستند بر کسی پوشیده نیست اما روی سخن اینجاست که آیا ما به راستی چه در مقام یک شهروند عادی جامعه اسلامی و چه به خصوص در مقام یک هنرمند، طلبه، استاد دانشگاه، روزنامه نگار، کاسب ، کارمند و ... وظیفه نداریم که به سهم خود – ولو اندک- برای مقابله با چنین هدف شومی تلاش کنیم.

تلاش ها البته که متفاوت خواهد بود چه آن که خدای متعال نیز ما را مکلف کرده به سهم وُسع و توان خود بکوشیم اما لاجرم قشر نخبگانی به خصوص کسانی که دارای تریبون ها و ابزارهای رسانه ای و هنری هستند در این میان رسالت مضاعف و تکلیف پررنگ تری دارند.

از یک سو باید توجه داشت که ‌تاکید بر داشته ها به هیچ وجه مترادف با نادیده انگاشتن ضعف ها و نقصان ها در جامعه نیست چه آن که خود رهبر فرزانه انقلاب به عنوان سکاندار بیدار و حکیم این کشتی عظیم بارها بر لزوم نقد سازنده و اصلاح گرایانه تاکید کرده و این مساله را از نخبگان و هنرمندان و مسئولان و حتی مردم عادی مطالبه کرده و می کنند.

از این حیث اشاره به این مطلب بدین خاطر است که بدانیم با مشاهده نیمه پر لیوان و امیدواری به آینده در رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت هر چه بیشتر و بهتر بکوشیم؛ در این بین آنچه اهمیت دارد این است که اولاً روحیه و مجاهدت انقلابی در ما کمرنگ و تضعیف نشده و ثانیاً هم این که به تعبیر معظم له با انبوه اسناد معتبری که در اختیار داریم به مقابله با راهبردهای هوشمندان و در عین حال شیطانی دشمن بپردازیم.

نکته واپسین هم این که ما باید شعار مجاهدت در مسیر ترویج فرهنگ و هنر انقلابی را به شعور همگانی و نه صرفاً نخبگانی تبدیل کنیم و این را به خصوص برای جامعه هدف خود به درستی تبیین کنیم که دیانت ما همچنان عین سیاست ماست و اگر این قضیه را به خوبی جا نینداخته و فرهنگ سازی نکنیم نخواهیم توانست از ابزار هنر و رسانه در خدمت اهداف والای انقلاب اسلامی بهره گیری کرده و به تحقق منویات مقام معظم رهبری کمک نماییم.

در این باره اشاره به این حقیقت نیز ضروری است که روحیه انقلابی و تلاش و مجاهدت هنری و رسانه ای درباره مباحثی که عرض شد، با راحت طلبی و روحیه و تفکر خنثی بودن برای در امان ماندن از هجمه ها و نقدهای گزنده، منافات دارد و این تنافی چیزی نیست که بشود آن را منکر شد.

سید محمد مهدی موسوی

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha