جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ کنفرانس بین المللی اسلام در اروپا

حوزه/ همایش «اسلام در اروپا؛ چشم اندازها و چالشها» توسط موسسه آموزش های کوتاه مدت الحکمه با حضور اساتید برجسته در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همایشی تحت عنوان «اسلام در اروپا؛ چشم اندازها و چالشها» توسط موسسه آموزش های کوتاه مدت الحکمه وابسته به جامعه المصطفی العالمیه روز چهارشنبه در قم برگزار شد.

این همایش در چهار محور اصلی ۱٫ ظرفیتهای اسلام در تعامل با اروپا؛ ۲٫ چشم اندازها و چالشهای روبرو در روابط اسلام و اروپا؛ ۳٫ ظرفیت اروپا در تعامل با اسلام و مسلمانان؛ ۴٫ تاریخ تعامل اسلام و اروپا و با هدف گردهم آمدن اساتید و پژوهشگران این حوزه و بحث و گفتگوی علمی درباره ابعاد مختلف برگزار شد

در این همایش اساتیدی از کشورهای انگلستان، کرواسی، جمهوروی چک، کانادا، ایتالیا و هلند و چندین تن از پژوهشگران ایرانی شرکت کردند .

از بین حدود ۱۵ چکیده خارجی رسیده به دبیرخانه همایش حدود ۱۲ مقاله انتخاب و پذیرفته شدند و از سوی موسسه دعوت شدند.

در بین شرکت کنندگان اساتید مشهوری مانند: دکتر رابرت گلیو استاد اسلام شناسی دانشگاه اگستر و دکتر اندرو نیومن استاد اسلام شناسی دانشگاه ادینبورگ از کشور انگلیس، دکتر جوزف ایلول استاد دانشگاه رم، دکتر ودران ابوچینا استاد دانشگاه کرواسی، و آقایان دکتر دانیل کرژیک، دکتر جاروسلاو فرانک و پیتر پلیکان از کشور جمهوری چک بعلاوه چندین تن از اساتید از دانشگاههای مختلف جمهوری چک و هلند به ارائه مقالات پرداختند.

نحوه برگزاری این همایش به دو بخش صبح و بعد از ظهر برنامه ریزی شده بود. در نوبت صبح برنامه به صورت مشترک و سخنرانی اساتید برتر ایرانی و خارجی و در بعد از ظهر در دو پنل جداگانه اساتید به ارائه مقاله های خود پرداختند.

* مشکل اساسی مسلمانان در جمهوری چک عدم سازماندهی برای فعالیت های مذهبی است

دکتر جوزف کراوس از دانشکده علوم سیاسی دانشگاه ماساریک جمهوری چک یکی از سخنرانان پنل اسلام هراسی این همایش بود که به ایراد سخنرانی راجع به پدیده اسلام هراسی و ابعاد رو به گسترس آن در جمهوری چک پرداخت. دکتر کراوس با اشاره به وجود 3000 مسلمان بومی اهل جمهوری چک در این کشور بیان کرد: مشکل اساسی مسلمانان در جمهوری چک عدم وجود سازماندهی برای فعالیت های مذهبی و فرهنگی آنان است.

وی در ادامه با اشاره به حدود 20 هزار مهاجر مسلمان در جمهوری چک راجع به ابعاد رو به گسترش پدیده اسلام هراسی در میان سیاستمداران جمهوری چک پرداخت.

دکتر کراوس در ادامه به این نکته اشاره کرد که راست گرایان افراطی در جمهوری چک دارای نفوذ بسیار زیاد در سیاست این کشور هستند و به گسترش اسلام هراسی دامن می زنند.

یکی دیگر از سخنرانان پنل های تخصصی همایش اسلام در اروپا خانم دکتر ورونیکا سوبوتکوا،  استاد دانشکده مطالعات خاورمیانه دانشگاه بوهمیای غربی جمهوری چک بود. وی سخنرانی تحت عنوان " اسلام و مسلمانان در کتاب" ارائه داد که طی آن به بررسی کتب با موضوع اسلام هراسی در جمهوری چک پرداخت.

* تمامی کتب ترجمه شده به زبان چک در مورد اسلام از زبان عربی هستند

دکتر سوبوتکوا اظهار داشت: مردم جمهوری چک بسیار علاقمند به مطالعه هستند و بیش از 90 درصد آنها به کتاب و مطالب آن اعتماد دارند. وی افزود: تمامی کتب ترجمه شده به زبان چک در مورد اسلام از زبان عربی برگردانده شده اند.

اسلام شناس اهل جمهوری چک ادامه داد: در طی پنج سال گذشته حدود 45 کتاب دانشگاهی با زمینه اسلام هراسی و افراط گرایی در جمهوری چک منتشر شده اند که تصویر جامعه چک راجع به اسلام را تحت تاثیر قرار داده اند.اکثر این کتب شامل روایات زندگی زنان محجبه مسلمان، مرتدین  ونزاع های مذهبی در خاورمیانه است.

سخنران پایانی پنل های تخصصی بعد از ظهر همایش اسلام در اروپا دکتر پیتر پلیکان بود که به ایراد سخنرانی پیرامون موضوع تبعیض نژادی و برابری سیاسی در جمهوری چک پرداخت. وی ابراز داشت: پدیده اسلام هراسی به صورت گسترده نخستین بار در فضای مجازی در کشور جمهوری چک نمود پیدا کرد و از وب سایت های محدود آغاز شد.

* تبلیغات سوء علیه اسلام و مسلمانان به تدریج از فضای مجازی به فضای واقعی کشیده شد

وی در ادامه سخنان خود افزود: این تبلیغات سوء علیه اسلام و مسلمانان به تدریج از فضای مجازی به فضای واقعی کشیده شد و در جامعه چک حالت واقعی به خود گرفت.

دکتر پلیکان در ادامه سخنان خود به بررسی رسانه های فعال در ترویج اسلام هراسی و نقش آنان در تغییر ذهنیت جامعه جمهوری چک پرداخت و اینکه چطور این تبلیغات منجر به بروز خشونت و رفتارهای نژادپرستانه در میان مردم جمهوری چک شده است.

پنل های تخصصی اتحاد در اسلام و اسلام هراسی پایان بخش این همایش یک روزه در قم بود که در سالن عارف حسینی مدرسه امام خمینی قم برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha