جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نجمی پور

حوزه/ امام جمعه سرایان با بیان اینکه متأسفانه برخی مسئولین نگاه اشرافی گری دارند که از سال‌های بعد از رحلت امام(ره) اتفاق افتاده است و درحال تبدیل‌شدن به فرهنگ است، گفت: گویی هرکس سهم خود را از انقلاب برمی‌دارد، درحالی‌که نباید این‌طور باشد.

حجت الاسلام احمد نجمی پور در گفت و گو با خبرگزاری حوزه در بیرجند با اشاره به صفات و ویژگی های مدیر موفق اظهار داشت: در دین اخلاقی فردی داریم و اخلاقی اجتماعی داریم و در نهج‌البلاغه، تخصص محوری، صداقت، مسئولیت‌پذیری، روحیه انتقادپذیری، پرهیز از افراط و تفریط، قانون پذیری و ساده زیستی از جمله خصوصیات یک مدیر موفق است.

وی با بیان اینکه انتقاد مثل داروی تلخی است که بسیاری از اوقات مسئولین حاضر نیستند کسی از آن‌ها انتقاد کند،‌ افزود: در مورد مسئولیت‌پذیری هم مدیران، معمولاً مدعی هستند درحالی‌که باید نسبت به مردم و ارباب‌رجوع پاسخگو باشند.

حجت الاسلام نجمی پور ادامه داد: به شایسته‌سالاری هم کمتر در جامعه توجه می‌شود، درحالی‌که تأکید زیادی در اسلام راجع به مدیران شده است که بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب شوند.

وی، الگوی ساده زیستی را حضرت امام(ره) عنوان کرد و افزود: زندگی ایشان قبل از رهبری و بعد از رهبری هیچ تفاوتی نداشت و همچنین خود مقام معظم رهبری می‌توانند الگوی خوبی برای همه باشند.

اشرافی گری درحال تبدیل شدن به فرهنگ است

امام جمعه سرایان با بیان اینکه متأسفانه برخی مسئولین نگاه اشرافی گری دارند که از سال‌های بعد از رحلت امام(ره) اتفاق افتاده است و درحال تبدیل‌شدن به فرهنگ است، گفت: گویی هرکس سهم خود را از انقلاب برمی‌دارد، درحالی‌که نباید این‌طور باشد.

وی با بیان اینکه ساده زیستی بخشی فردی است که باید از خانواده شروع کنیم، اضافه کرد: در خصوص مسئولین باید به‌عنوان یک اجبار لطیفی باشد که با سخنرانی و رسانه نمی‌شود. حتی گاهی رسانه‌ها هم اشرافی گری را در فیلم‌ها و سریال‌ها تبلیغ می‌کنند که باید یک بازنگری جدی در این امر هم بشود.

امام جمعه سرایان یکی از مشکلات موجود در جامعه را رقابت کاذب تجمل گرایی و اشرافی گری دانست و گفت: همه نهادها باید در مقابله با این مسئله دست‌به‌کار شوند تا این فرهنگ غلط را به حالت فرهنگ گذشته برگردانند.

حجت الاسلام نجمی پور با بیان اینکه کار سختی است، چون سبک زندگی همه ما تغییر کرده است متذکر شد: خانواده‌ها در گذشته در یک خانه و در کنار پدر و مادر و در یک فضای صمیمی زندگی می‌کردند، اما الآن این‌طور نیست و خیلی از خانواده‌ها تک فرزند و دو فرزند هستند و بعد از سن بلوغ هرکسی از خانواده‌اش جدا می‌شود و این فرهنگ غلط غربی بخواهیم یا نخواهیم در جامعه جا افتاده است.

ساده زیستی باید به صورت قانون باشد

امام جمعه سرایان با اشاره به اینکه به‌تازگی مطرح‌شده که افزایش حقوق برای حقوق‌های پایین‌تر بیشتر می‌شود و حقوق‌های بالاتر کمتر گفت: باید دست به دست هم بدهیم تا کم کم مشکلات حل شود و در اولین اقدام باید این موضوع به‌صورت قانون بشود و بعد نهاد قوه مجریه باید در این راه پیش‌قدم بشود.

حجت الاسلام نجمی پور با اشاره به مقایسه شیوه حکومتی حضرت علی(ع) با زمان فعلی گفت: اگرچه سطح زندگی حضرت علی(ع) در شیوه حکومتی ایشان در سطح پایین‌ترین اقشار جامعه بوده است اما اگر امام صادق(ع) را هم بخواهیم ببینیم در حد متوسط مردم باید باشیم درحالی‌که بخشی از مسئولین زندگی‌شان قابل‌مقایسه با مردم نیست.

وی با انتقاد از سطح زندگی مدیران گفت: حتی قالب فرزندان مدیران در کشورهای خارجی تحصیل می‌کنند و زندگی آن‌چنانی دارند و بعید است با این شرایط برگردند و به نظام و انقلاب خدمتی کنند.

امام جمعه سرایان افزود: اگر زندگی برخی از وزرا و حتی مدیران میانی کشور را بررسی کنیم، غالباً تفاوت زیادی با سطح زندگی مردم دارد و با حقوق معمولی کسی به اینجاها نمی‌رسد و قطعاً باید رانتی، پورسانتی یا حقوق نجومی در بین باشد.

متأسفانه مدیران از سطح متوسط جامعه بالاتر زندگی می کنند

حجت الاسلام نجمی پور تصریح کرد: ما نمی‌گوییم زندگی یک مدیر میانی در سطح عوام جامعه باشد، اما متأسفانه حتی در سطح متوسط جامعه هم نیستند و خیلی فاصله دارند.

وی با بیان اینکه این موضوع روحیه ناامیدی و بی‌تفاوتی در سطح جامعه ایجاد می‌کند گفت: مردم احساس می‌کنند که خیلی فاصله بین مردم و مسئولین افتاده است و همین‌ها مشکل ایجاد می‌کند و تبدیل به اعتراض می‌شود که باز در این بین عده‌ای سوءاستفاده می‌کنند و اغتشاش ایجاد می‌شود.

امام جمعه سرایان با بیان اینکه اوایل انقلاب این‌گونه نبود و مدیر در سطح جامعه زندگی می‌کرد و با مردم گرم می‌گرفت و ارتباط داشت، افزود: امروزه متأسفانه تقریباً روحیه اشرافی گری نهادینه شده است و این روش حضرت امام(ره) که ساده زیستی بود، نیست و حضرت آقا هم که در رأس هرم نظام اسلامی هستند خیلی معمولی زندگی می‌کنند.

حجت الاسلام نجمی پور با مهم دانستن تلاش برای کسب روزی، گفت: کسی که برای رزق و روزی خودش تلاش کند عین اهمیت به آخرت است و این مجاهده خیلی ارزش دارد، جهاد فقط در میدان مبارزه نیست و کسی که برای خانواده خودش تلاش بکند و توسعه زندگی خودش را در پیش داشته باشد منافاتی با زهد ندارد، اما مسئله این است که این‌ها به اندازه نیازش باشد.

امام(ره) و رهبری الگوهای ساده زیستی

 وی درخصوص الگوی ساده زیستی برای مردم و مسئولین در جامعه، گفت: در سطح کشور امام(ره) و رهبر معظم انقلاب الگوهای خوبی برای ساده زیستی مسئولان هستند و در استان خراسان جنوبی نیز آیت الله عبادی مصداق ساده زیستی هستند، حقیقتاً اخلاق و رفتار زندگی شخصی‌شان نمونه و الگویی برای همه مدیران استان می‌توانند باشند چون به آنچه که دارند قانع هستند.

امام جمعه سرایان تبیین کرد: قاعده این است که هرکسی به آنچه که دارد قانع باشد، چراکه مشکل ما این است که قانع نیستیم و برای همین است که در مادیات رقابت ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام نجمی پور درخصوص اهمیت ساده زیستی ائمه جمعه، گفت: ائمه جمعه چون با مردم ارتباط دارند و رفتار و کردار و حتی ماشین و خانه و خرید ما زیر نگاه مردم است چون قالب ائمه جمعه حقوق ناچیزی می گیرند طبیعتاً زندگی مثل مردم دارند.

ائمه جمعه باید عامل باشند

وی با بیان اینکه قالب ائمه جمعه سطح زندگی رو به پایینی دارند بیان داشت: مردم تکیه‌گاهشان ائمه جمعه و روحانیت است حتی زندگی فردی روحانیت خیلی مهم است، مثلاً اگر همسر یکی از امامان جمعه لباس و طلای آنچنانی و گران قیمت داشته باشد، مردم ربط می‌دهند و مقایسه می‌کنند و بعد می‌گویند خودشان که عامل نیستند و در خطبه‌ها این حرف‌ها را می‌زنند.

امام جمعه سرایان خاطرنشان کرد: امام جمعه باید به آن چیزی که در خطبه‌ها می‌گوید عامل باشد، نه خودش بلکه خانواده‌اش هم باید همین‌گونه باشند، چون این رفتار است که باعث محبوبیت می‌شود و مردم باید از عمل و رفتار و کردار ما درس بگیرند و اگر فاصله داشته باشیم حداقلش این است که مردم در نماز جمعه شرکت نمی‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha