پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر این که جایگاه قرآن در این حوزه، یک جایگاه محوری با کلید واژه هدایت راهبردی است، از تربیت «مجتهد قرآنی» در این حوزه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی، امروز ۱۷ اسفند، در دومین همایش سالانه حافظان قرآن و فعالان عرصه عترت و ولایت که در مدرسه علمیه تخصصی قرآن و عترت مشهد برگزار شد، با اشاره به دومین سالگرد انتصاب شورای عالی حوزه علمیه خراسان، گفت: امیدواریم در سالی که در پیش داریم نسبت به تحقق منویات مقام معظم رهبری در تحقق حوزه انقلابی گام های بیشتر و بهتری را برداریم و فعالیت های تحولی مورد نیاز حوزه های علمیه و جامعه را در حد توان پاسخ دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: حضور خواهران و برادران در این همایش حاکی از گسترش فرهنگ قرآنی در حوزه است و برای انجام تکالیف، انرژی مثبتی را منتقل می‌کند.

​مدیر حوزه علمیه خراسان به زمانی که دروس تفسیری قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه جزو دروس متنی حوزه نبود اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری یکی از شخصیت‌های بزرگی که تاریخ نام شان را ثبت خواهد کرد در حوزه های علمیه و در جامعه تحول قرآنی ایجاد کردند و نگاه، گفتمان و رفتار قرآنی را در حوزه های علمیه و در بین مردم نشر دادند و تبیبن کرد و همواره بر این امر تاکید دارند.

لزوم حرکت تحولی عظیم و عمیق قرآنی در حوزه‌های علمیه

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه حرکت تحولی عظیم و عمیق قرآنی در حوزه‌های علمیه و شهر مشهد به واسطه تلاش‌های رهبر معظم انقلاب از قبل از انقلاب شکل گرفته است، گفت: ایشان از همان زمان بر انس با قرآن، حفظ و اهتمام نسبت به قرآن تاکید داشتند و این کتاب آسمانی و الهی از آن غربت و مظلومیت به برکت انفاس قدسیه مقام معظم رهبری و تدبیر ایشان از مظلومیت و مهجوریت بیرون آمد.

وی بیان کرد: بوی دل انگیز حرکت تحولی قرآنی که در حوزه علمیه خراسان اتفاق افتاده است، سراسر حوزه را در بر گرفته و ایجاد قرارگاه قرآن و حدیث در این حوزه و دروس خارج که در حال پیگیری می‌باشد، قابل تقدیر است.

لازمه تحول، عزم همگانی است

مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگر سخنان خود به بحث تحولی این حوزه پرداخت و گفت: یکی از فرازهای حکم انتصاب اعضای شورای عالی این حوزه از سوی رهبر معظم انقلاب نسبت به تربیت صدها نظریه پرداز در عرصه های مورد نیاز جامعه اسلامی مانند فقه، اصول، کلام، تفسیر و حدیث و صدها پژوهشگر  می باشد که موجی از آموزش و پژوهش در زمینه و عرصه های گوناگون قرآنی را در این راستا شکل داده است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به جایگاه قرآن در حوزه تحولی خراسان، ادامه داد: جایگاه قرآن در این حوزه، یک جایگاه محوری با کلید واژه هدایت راهبردی است همچنان که هرجا سخن از قرآن و آیات و بينات آن است به کاربرد هدایت آن اشاره دارد.

 حضور ۴۰ هزار طلبه در حوزه بزرگ خراسان

وی با تاکید براینکه تحول، یک عزم همگانی را دربر دارد، ادامه داد: حدود ۴۰ هزار طلبه در سطح سه استان خراسان که با همت والای خود وارد حوزه شده اند، به نحو خوبي می توانند این تحول را شکل دهند .

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه از دیدگاه مقام معظم رهبری، فعالیت و رسالت های حوزه در دو رویکرد درون و برون حوزوی برنامه ریزی شده است، گفت: فعالیت های درون حوزوی در سه سطح عالم بودن، بصیرت سیاسی‌ اجتماعی و تهذیب، تزکیه و متخلق شدن به مکارم اخلاق طلاب بیان شده و فعالیت های برون حوزوی، در راستای هدایت مردم و هدایت سیاسی و اجتماعی جامعه است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه حوزه باید مسلح به سلاح علم باشد، خاطرنشان کرد: در هر جایگاهی  که قرارگیرید، بدون علم نمی توان پیشرفت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه شرایط سیاسی در ایفای نقش سیاسی حوزه تاثیرگذار است، اضافه کرد: طلبه ای که می خواهد در تراز نظام اسلامی و تمدن قرآنی حرکت کند، باید تزکیه و اخلاق فضیلت را سرلوحه همه‌ی کارهای خود قرا دهد.

وی افزود: منبع اصلی این وظایف، قرآن کریم است؛ شأن یک کتابی که جامعه را می سازد و نقشه تمام عیار تمدن و قلمرو زندگی بشر است و مسیر را تعیین می کند، در قرآن است.

قرآن بدون عترت در حوزه معرفتی و عملی کاربرد اجتماعی ندارد

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه منبع اصلی ما قرآن و حدیث است، اذعان کرد: قرآن بدون عترت در حوزه معرفتی و عملی کاربرد اجتماعی ندارد.

وی تصریح کرد: قرآن یک برنامه جامع و کلی است و راهبردهای زندگی انسان را تعیین می کند که از ناحیه معرفتی احتیاج به تفسیر دارد و از ناحیه عملی، برنامه های زندگی را استخراج کرده و تبدیل به نظام می کند و جز رهبری ولی خدا، امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، بر انتشار عدم تفکیک قرآن و عترت در جامعه تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم فعالیت‌هایمان انسان ساز باشد و سبک زندگی اسلامی را به صورت مشخص در جامعه ایجاد کنیم، باید سیره قرآن و عترت را در جامعه ترویج دهیم.

مجتهد قرآنی در حوزه علمیه خراسان تربیت می شود

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بخش دیگر سخنان خود با استفاده از تعبير ريل گذاري در دو سال گذشته در زمينه اقدامات تحولي اين حوزه، مطرح کرد: همانگونه كه فقاهت از دروس اصلي در اين حوزه كهن مي باشد، قرآن نيز به طور جدي مورد توجه قرار گرفته و در كنار تربيت مجتهدان فقهي در آينده شاهد تربيت مجتهدان قرآني نيز خواهيم بود.

وی با اشاره به اینکه سطح چهار در واقع مقطع اجتهاد است و طلبه اي كه در اين سطح به صورت تخصصي قرآن كريم را تدريس مي كند، بايد اجتهاد قرآني داشته باشد، افزود: مساله دیگر بحث تخصصی قرآن می‌باشد که در این زمینه حداقل برای 50 رشته قرآنی برنامه ریزی شده است. 

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در پایان بیان کرد: در حوزه علمیه خراسان علاوه بر رشته های تخصصی فقاهتی باید به سمت رشته های تخصصی قرآنی نیز برویم و در این راستا نگاه، دل، عمل و زی طلبگی حوزه و جامعه باید قرآنی شود.

گفتنی است، دومین همایش سالانه حافظان قرآن و فعالان عرصه عترت و ولایت، با تقدیر از ۱۴۰ تن از برگزیدگان رشته های فرآنی، ادبی و هنری و مسابفات کتابخوانی برگزار شد.
انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha