سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله موسوی اصفهانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: تاکید بر عدالت و قناعت، دو اصل مهم در سیره علوی است.

حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی موسوی اصفهانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تبریک سالروز ولادت امیرالمومنین علی (ع) ابراز داشت: امروز جامعه ما در شرایطی به سر می برد که به شدت نیازمند بهره گیری از آموزه های ناب اهل بیت(ع) به خصوص در حوزه مسایل اقتصادی و امور مرتبط با سبک زندگی است که در این باره به ویژه از کلام و سیره نورانی مولی الموحدین(ع) باید بیش از پیش الگوگیری کنیم.

وی افزود: بی تردید ملاک و معیار رفتار و گفتار نورانی حضرت امیر(ع) در امورات مربوط به اقتصاد جامعه، تحقق عدالت و هموار کردن بستر برای خدمت ، از جمله کلیدی ترین بایسته ها به شمار می رود.

این استاد حوزه گفت: سیره امام علی (ع) درباره عدالت به خصوص عدالت اقتصادی ، سیره و شیوه ای است که در کتب و منابع معتبر به دست ما رسیده و نمونه های متعددی از شیوه برخورد حضرت در مواجهه با مفاسد اقتصادی وجود دارد که می تواند امروز الگویی برای مدیران جامعه ما به ویژه دستگاه قضایی باشد.

وی بیان داشت: نکته مهم دیگر این که حضرت علیرغم این که کمترین استفاده شخصی را از بیت المال داشتند اما بیشترین بازدهی را در خدمت به جامعه و تحقق عدالت داشتند که از نمونه های مشهور آن برخورد حضرت با عقیل برادر خود است که در پاسخ به گرفتن سهم بیشتر از بیت المال، آهن گداخته را نزدیک دست ایشان بردند و این ایشان گفتند که چگونه تو از نزدیکی حرارت آتش ناله می زنی اما من از آتش جهنم و خشم خداوند نترسم.

وی با اشاره به این که عدالت و اعتقاد به قناعت در زندگی شخصی از دیگر مسایل مهم در زندگی امام علی (ع) است، یادآور شد: از سویی شاهدیم که امیرالمومنین (ع) خود بالاترین حساسیت را در مصرف بیت المال داشتند که نمونه بارز آن در ماجرای خاموش کردن شمع بیت المال شنیده ایم که وقتی که کسی از ایشان تقاضای کار شخصی داشت، ایشان آن گونه رفتار کردند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha