سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
شیطان

حوزه/ شیطان، انسان را قدم به قدم منحرف مى‏كند. باید از همان قدم اوّل مواظبت كرد. «خطوات الشیطان»

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 168 سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

يَأَأيُّهَا الْنَّاسُ كُلُواْ مِمَّا فِى الْأَرْضِ حَلالاً طَيِّباً وَلَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الْشَّيْطَنِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ‏

* ترجمه                      

اى مردم! از آنچه در زمین، حلال و پاكیزه است بخورید و از گام‏هاى (وسوسه انگیز) شیطان، پیروى نكنید. براستى كه او دشمن آشكار شماست.

* نکته ها                     

اسلام، همواره مردم را به بهره‏بردن از نعمت‏هاى پاك وحلالِ خداوند، سفارش نموده و با هرگونه رهبانیّت و زهد بى‏جا مبارزه مى‏نماید؛ لذا هم خوردنى‏هاى ناسالم را از شیطان مى‏داند؛ «انّما الخمر... رجس من عمل الشّیطان» [مائده، 90] و هم نخوردن نابجا را گام شیطان مى‏داند؛ «كلوا... و لا تتّبعوا خطوات الشیطان» زیرا در برخى از نقل‏هاى تاریخى آمده است كه بعضى از طوائف عرب، قسمتى از زراعت و حیوانات را بدون دلیل بر خود حرام كرده بودند و گاهى نیز این تحریم‏ها را به خداوند نسبت مى‏دادند. آیه نازل شد تا رفع ابهام شود.

اسلام، به زندگى مادّى انسان توجّه كامل دارد و در رأس آنها نیازهاى غذایى است كه در این مورد، ده ها آیه و صدها حدیث آمده است. یكى از وظایف انبیاء نیز بیان خوردنى‏ها و آشامیدنى‏هاى حلال وحرام براى مردم است.

معمولاً قرآن در كنار اجازه مصرف، شرطى را بیان كرده است. مثلاً در اینجا مى‏فرماید: «كلوا... حلالاً طیباً» همچنین مى‏فرماید: «كلوا و اشربوا... و لا تعثوا فى الارض مفسدین» [بقره، 60] بخورید و بیاشامید... ولى در زمین فساد نكنید. در آیه دیگر مى‏فرماید: «كلوا واشربوا ولاتسرفوا» [اعراف، 31] بخورید و بیاشامید، ولى اسراف نكنید. و در جاى دیگر مى‏فرماید: «كلوا و اطعموا» [حج، 28] بخورید و اطعام كنید.

در تفسیر برهان از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه شخصى به نام طارق، تصمیم گرفته بود تا از همسرش جدا شده و زندگى راهبانه‏اى داشته باشد. حضرت فرمود: «انّ هذا من خطوات الشیطان» این از گام‏هاى شیطان است.

* پيام ها                      

1- شرط اساسى در مصرف، دو چیز است: حلال بودن، پاكیزه و دل‏پسند بودن. «كلوا حلالاً طیّباً»

2- اسلام با بعضى ریاضت‏ها مخالف است. «كلوا»

3- بهره‏گیرى از محرّمات و چیزهاى پلید و ناپاك، پیروى كردن از شیطان است. «كلوا... حلالا طیباً ولا تتبعوا خطوات الشیطان»

4- نیازهاى طبیعى بشر، زمینه‏اى براى انحراف و تسلّط شیطان است. باید ضمن تأمین نیاز، به لغزش‏هاى آن توجّه داشت. «كلوا... ولاتتبعوا خطوات...»

5 - شیطان، انسان را قدم به قدم منحرف مى‏كند. باید از همان قدم اوّل مواظبت كرد. «خطوات الشیطان»

6- شیطان براى انحراف مردم، از راههاى گوناگونى وارد مى‏شود. «خطوات»

7- وادار نمودن مردم به استفاده از حرام‏ها و بازداشتن آنان از نعمت‏هاى حلال، نمودى از دشمنى آشكار شیطان است. «كلوا... حلالا طیباً... انّه لكم عدو مبین»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha