سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
بیمه

حوزه/ با انفاق، خود و اموالتان را بیمه كنید. «انفقوا فى سبیل اللّه و لاتلقوا بایدیكم الى التهلكة».

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 195  سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

وَأَنْفِقُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى الْتَّهْلُكَةِ وَ أَحْسِنُواْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الُْمحْسِنِينَ‏

* ترجمه                      

و در راه خدا انفاق كنید (و با ترك انفاق،) خود را به دست خود به هلاكت نیاندازید و نیكى كنید كه خداوند نیكوكاران را دوست مى ‏دارد.

* نکته ها                     

پنج آیه پى درپى، مسلمانان را به دفاع از دین و مقابله با كفّار فراخواند، این آیه پایان آن را با انفاق و احسان تمام كرده است.

خودكشى و ضرر به نفس، حرام قطعى است كه از آیه استفاده مى‏شود. امّا شهادت طلبى در مواردى كه اساس اسلام در خطر باشد، افتادن در تهلكه نیست.

این آیه در كنار سفارش به انفاق، مسلمانان را از هرگونه افراط و تفریط بازمى‏ دارد؛ زیرا اگر ثروتمندان بخل ورزند و به فكر محرومان نباشند، اختلاف طبقاتى روز به روز توسعه پیدا كرده و عامل انفجار جامعه و نابودى آنان خواهد گردید. چنانكه اگر میانه ‏روى در انفاق مراعات نشود و انسان هرچه را دارد به دیگران ببخشد، به دست خود، خود و خانواده ‏اش را به هلاكت كشانده است.

قرآن در آیات دیگر نیز مسلمانان را به میانه‏روى در انفاق سفارش نموده و به پیامبرش مى‏ فرماید: «ولا تجعل یدك مغلولة الى عنقك و لا تبسطها كل البسط» [اسراء، 29]اى پیامبر! نه دست بسته باش كه چیزى نبخشى و نه آنچنان كه هر چه دارى یكجا ببخشى.

امام صادق علیه السلام نیز در ذیل این آیه مى‏فرماید: انفاق شما، نباید در حدّى باشد كه دستِ خودتان خالى و به بدبختى كشیده شوید. [بحار، ج‏93، ص‏168]

انسان علاقه دارد كه محبوب باشد، لذا قرآن از این فطرت استفاده كرده و مى‏ فرماید: نیكى كن كه نیكوكاران محبوب خداوند هستند.

* پيام ها                      

1- اقتصاد، پشتوانه ‏ى هر حركتى است. «انفقوا...» جهاد نیز بدون پشتوانه مالى و گذشت از برخى امكانات، امكان ندارد. اگر مردم به هنگام هجوم دشمن و در راه دفاع از حقّ، اموال خود را بكار نگیرند، گرفتار شكست قطعى مى‏ شوند.

2- با انفاق، خود و اموالتان را بیمه كنید. «انفقوا فى سبیل اللّه و لاتلقوا بایدیكم الى التهلكة»

3- در اسلام جبهه و جنگ و كمك ‏هاى مالى همه باید رنگ الهى داشته و براى رضاى خداوند باشد. «فى سبیل اللَّه»

4- محبوب خدا شدن، بهترین تشویق براى احسان است. «ان‏اللّه یحبّ المحسنین»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • داوود IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    خوب