پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی بر لزوم توجه و اهتمام به وصیت نامه حضرت علی(ع) تأکید کردند و افزودند: امیرمؤمنان(ع)، توجه به ایتام، احترام کعبه و عدالت را سفارش می کند؛ ایشان به فرزندان خود تأکید می کند ابن ملجم به من یک ضربه زده و شما هم به او یک ضربه بزنید، یعنی عدالت را رعایت کنید؛ چقدر باید انسان دارای روح قوی و نیرومندی باشد که یکی از وصایای او رعایت عدالت درباره قاتلش باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه سه شنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، با بیان اینکه دوران زندگانی امیرمؤمنان(ع) را می توان در پنج بخش تقسیم کرد، اظهار کردند: ده ساله نخست زندگی ایشان که تا زمان بعثت رسول خداست، مورد بررسی قرار گرفت.

ایشان با بیان اینکه بخش دوم از بعثت تا هجرت پیامبر(ص) را شامل می شود، تصریح کردند: حضرت علی(ع)، سیزده سال تمام در مکه در خدمت پیامبر(ص) بود.

معظم له با تأکید بر اینکه یکی از فضایل حضرت علی(ع) فداکاری در لیلة‌المبیت است، تصریح کردند: جمعی از قریش اطراف خانه رسول خدا گردهم آمدند و قصد داشتند ایشان را در بستر خواب به شهادت برسانند؛ جبرئیل امین این موضوع را به پیامبر(ص) خبر داد؛ رسول خدا، حضرت علی(ع) را از این موضوع آگاه کرد و گفت شما در بستر من بخوابید که مشرکان تصور کنند من در خانه هستم و من از خانه بیرون بروم؛ امیرمؤمنان(ع) این موضوع را با رضایت کامل پذیرفت و در بستر رسول خدا(ص) خوابید؛ دشمنان تصور می کردند حضرت رسول(ص) در بستر خواب است در حالی که علی(ع) با قلب و فکری آرام و بدون هیچ نوع خوفی بود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه آیه ۲۰۷ سوره بقره «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» برای فداکاری حضرت علی(ع) نازل شد، تصریح کردند: مفهوم آیه چنین است که جان خودش را می فروشد و در مقابل، رضایت خدا را بدست می آورد.

این مرجع تقلید افزودند: در تاریخ بشریت چنین فداکاری با قلب آرام ثبت نشده است و این یکی از کمالات و فضایل حضرت علی(ع) است.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه بخش سوم زندگانی امیرمؤمنان از هجرت پیامبر(ص) تا وفات یا شهادت رسول خداست، تصریح کردند: بزرگ ترین کار امیرالمؤمنین(ع) در این ده سال، جهاد فی سبیل الله است.

ایشان با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) در ۲۷ غزوه حضور داشتند و فرمانده مسلمانان بودند، افزودند: حضرت علی(ع) در تمام این جنگ ها شرکت کرده و شمشیر زدند؛ ایشان فقط در غزوه تبوک حضور نداشت، آن هم از آنجا که احتمال آشوب منافقان در مدینه وجود داشت، رسول خدا از حضرت علی(ع) خواست در مدینه بماند.

معظم له افزودند: در میان شانزده هزار صحابی رسول خدا که نام آنان ثبت شده است، هیچ شخصی به اندازه حضرت علی(ع) در غزوات شرکت نکرده و این همه فداکاری در جنگ های بدر و احد و احزاب نداشته است.

این مرجع تقلید تصریح کردند: بنده از مرحوم علامه طباطبایی(ره) نکته مهمی را شنیدم، ایشان می گفت که یکی از مقامات حضرت علی(ع) ادب ایشان نسبت به پیامبر(ص) است؛ از امیرمؤمنان حدود یازده هزار کلمه قصار و خطبه و نامه ثبت شده است(البته این عدد، بعدها بیشتر شد) اما همه اینها برای بعد از وفات رسول خداست؛ یعنی حضرت علی(ع) در دوران حیات پیامبر(ص)، کلمه ای هم نگفته است.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: امیرمؤمنان(ع) بعد از وفات پیامبر(ص)، همان امیرمؤمنان(ع) قبل از وفات پیامبر(ص) است اما این سکوت و ادب حاکی از تسلیم و ادب والای ایشان است؛ گویا در زمان رسول خدا مسئولیتی جز آنچه که پیامبر بگوید و عمل کند، نداشته است.

ایشان تصریح کردند: حضرت علی(ع) آنچنان بر نفس خود مالک بود که کوچک ترین سخنی در محضر رسول خدا نگفته است؛ ما کمتر کسی را سراغ داریم که ده سال در محضر بزرگان باشد و کلمه ای را نگوید.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه و اهتمام به وصیتنامه حضرت علی(ع) تأکید کردند و افزودند: امیرمؤمنان(ع)، توجه به ایتام، احترام کعبه و عدالت را سفارش می کند؛ ایشان به فرزندان خود تأکید می کند ابن ملجم به من یک ضربه زده و شما هم به او یک ضربه بزنید، یعنی عدالت را رعایت کنید؛ چقدر باید انسان دارای روح قوی و نیرومندی باشد که یکی از وصایای او رعایت عدالت درباره قاتلش باشد.

این مرجع تقلید در پایان با اشاره به اینکه شب های قدر دارای اعمالی است، اظهار داشتند: مردم عزیز ان شاء الله نسبت به اقامه دورکعت نماز شب قدر که در آن، بعد از قرائت سوره حمد، هفت مرتبه سوره توحید خوانده می شود، توجه داشته باشند؛ در این شب ها، به حاجت های اجتماعی هم توجه شود تا جامعه مسلمانان از این تفرق نجات یابد.

انتهای پیام/313/33

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha