جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسمه تعالی

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار اجتماعی

قوه قضائیه اخلالگران را غافلگیر کرد/ حیدری از مادر بحران ها برای کشور هشدار جدی داد/ مافیای ۸ هزار میلیاردی کنکور برای مقابله با  قانون حذف خیز برداشت/ موج بی سابقه گرما اروپا را در نوردید

 

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

قوه قضائیه اخلالگران را غافلگیر کرد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: از زمان ورود این قوه به مساله اخلال در بازار ارز، سکه و خودرو تاکنون 45نفر دستگیر شده اند و افرادی هم هستند که اتهاماتشان کمتر بوده است و با قرار وثیقه آزاد شده اند. وی درباره مطالب مطرح شده در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی هم گفت: ریاست قوه قضاییه ابتدا در خصوص تقاضا‌ها و مطالباتی که از ناحیه اقشار مختلف مردم به ویژه مراجع عظام، علمای بزرگ و ائمه جمعه و جماعات مطرح شده بود و از قوه قضاییه خواسته بودند که سریعتر و قاطع‌تر با مفسدان برخورد کنند، توضیحات مفصلی ارائه داد و بیان شد که این تقاضا‌ها صرف نظر از ادبیات و نحوه بیان؛ پشتوانه و سرمایه‌ای برای دستگاه قضایی و اقداماتی که باید داشته باشد، است.

 

حیدری از مادر بحران ها برای کشور هشدار جدی داد

علی حیدری - عضو و نائب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی در یادداشتی نوشت:چه به‌دنبال "مادر صلح‌ها" باشیم و چه به‌دنبال "مادر جنگ‌ها" اگر به حوزه رفاه و تامین اجتماعی به‌ویژه پایدارسازی مالی سازمانها و صندوقهای بیمه‌ نپردازیم،با بروز "مادر بحران‌ها" مواجه خواهیم شد که می‌تواند موقعیت کشور و مردم را به مخاطره بیاندازد. نتیجه آنکه علاوه بر بحرانهای بین المللی، ملی، منطقه ای و محلی و آثار و پیامدهای آنها، کشور و نظام بایستی مترصد "مادر بحران ها" یعنی عدم پایداری مالی سازمانها و صندوقهای بیمه گر اجتماعی و عدم امکان پاسخگویی نهادهای امدادی و حمایتی برای حمایت از اقشار و گروههای هدف باشد و تا دیر نشده برای شکل دهی نظام چند لایه تامین اجتماعی که مقدمات و زمینه های آن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فراهم گردیده است، اقدام نماید. در این میان سوال از رئیس جمهور و استیضاح وزیر وزارتخانه ای که حلقه آخر و عقبه نظام اجرایی کشور بوده و فقط تبعات و عوارض اقدامات سایر وزارتخانه های موضوعی و تخصصی را تحمل و رفع و رجوع می کند، چاره کار نیست. ضمن آنکه در چنین شرایطی سوال از رئیس جمهور و استیضاح هیچیک از وزیران به مصلحت و کار ساز نیست.

 

مافیای ۸ هزار میلیاردی کنکور برای قانون حذف خیز برداشت

کنکور همواره برای دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها کابوس بوده است؛ کابوسی که برخی از آن استفاده کرده و کیسه‌های بزرگی را برای جمع آوری پول خانواده‌ها دوخته اند. وضعیتی که مجلس چندین نوبت برای تغییر آن دست به کار شده و طبق قانون، آخرین مهلت برای حذف کنکور، سال ۹۷ اعلام شده است؛ اما مافیای کنکور نمی‌خواهند اجازه رقم خوردن این اتفاق را بدهند و از این روی به دنبال تغییر قانون هستند. با این حساب کنکور باید در سال ۱۳۹۷ حذف شود؛ اتفاقی که خبری از وقوع آن نیست، چون با فرا رسیدن مهلت حذف کنکور حالا مافیای کنکور دوباره دست به کار شده اند تا از هر طریقی حذف کنکور را به تعویق بیندازند.از طرف دیگر، طی روزهای اخیر مافیای کنکور در شبکه‌های اجتماعی دست به کار شده و با تقطیع صحبت‌های غلامرضا کاتب، رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس شورای اسلامی و انتشار آن بخش از صحبت‌های دلخواه خود قصد دارند، طوری به مردم القا کنند که این نماینده مجلس به مردم توهین کرده و به نوعی وی را در مقابل مردم قرار دهند.اینجاست که باید به توان مافیای کنکور تأکید کرد؛ افرادی که مقابل قانون حذف کنکور می‌ایستند، در حالی که گزارش ها نشان از آن دارد که هم اکنون بسیاری از دانشگاه‌های دولتی ظرفیت خالی دارند. آن‌ها قصد دارند، با جلوگیری از حذف کنکور، به گفته فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنان از گردش مالی ۸ هزار میلیاردی کنکور که حاصل برگزاری آزمون، کلاس ها، فروش کتاب‌ها و... است، بهره مند بمانند و برای این منظور، هر چقدر لازم باشد هزینه می‌کنند.

 

موج بی سابقه گرما اروپا را در نوردید

موج بی سابقه گرما مناطق جنگلی اروپا را با آتش سوزی ویرانگر روبرو کرده است. با ادامه موج گرمای شدید در فرانسه و احتمال بروز آلودگی هوا در بخشهایی از این کشور محدودیتهایی برای تردد برخی خودروها اعمال می شود.  بر این اساس خودروهای دیزلی که قبل از سال 2016 و خودروهای بنزینی که قبل از سال 1997 شماره گذاری شده اند اجازه تردد ندارند . پیش بینی می شود در مناطق دیگری از فرانسه هم آلودگی هوا ایجاد شود.در 67 استان این کشور هنوز وضعیت هشدار نارنجی پابرجاست . دمای هوا در بیشتر مناطق فرانسه به ویژه در جنوب غربی این کشور از 35 درجه سانتیگراد فراتر رفته و پیش بینی شده موج دیگری از آلودگی هوا ایجاد شود.موج بی سابقه گرما مناطق جنگلی اروپا را با آتش سوزی ویرانگر روبرو کرده است. در پرتغال هزار هکتار از منطقه توریستی و جنگلی طعمه آتش شده است. پرتغالی ها بزرگترین ناوگان آتش نشانی شامل بیش از ۴۷۰ آتش‌نشان، ۲۸۰ ماشین و ۱۲ هواپیمای آتش‌نشان به جنگ آتش فرستاده اند. سال گذشته در اثر دو آتش‌سوزی‌ بزرگ فصلی ۱۱۴ تن در پرتغال جان باختند.

 

ناجا به ورزشکاران خبر خوش سربازی داد

سردار موسی کمالی-رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح- از ارائه تسهیلات جدید به فوتبالیست‌ها، والیبالیست‌ها و بسکتبالیست‌های فعال در تیم‌های ملی و لیگ برتر خبر داد.وی درباره تسهیلات جدیدی که ستاد کل بنا دارد به مشمولان فعال در لیگ برتر و تیم‌های ملی فوتبال، والیبال و بسکتبال ارائه کند، گفت: بارها موضوعی به ما منتقل شده و آن موضوع این است که ورزشکاران حرفه‌ای و قهرمانی تنها در مدت معینی قادر به فعالیت حرفه‌ای هستند. از طرف دیگر بسیاری از عزیزان فعال در باشگاه‌ها معتقدند که از دوران کودکی افراد اقدام به استعداد یابی کرده و آنان از همین دوران تحت آموزش‌های حرفه‌ای قرار می‌گیرند تا در دوران جوانی با فعالیت در تیم‌های ملی و لیگ‌های برتر برای کشور افتخار آفرینی کنند.

 

ارز گازی ترک ها به جیب دارویی ها رفت

رئیس سازمان غذا و دارو از اختصاص ارز ناشی از فروش گاز ایران به ترکیه برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد.دکتر غلامرضا اصغری گفت: تاکنون حدود ۲۲۰ میلیون دلار ارز به واردات مواد اولیه دارو، حدود ۳۴۰ میلیون دلار ارز به واردات دارو، حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارز به واردات تجهیزات پزشکی و مبلغی هم به شیرخشک و... اختصاص یافته است.وی افزود: سهمیه ارز ۳.۵ میلیارد دلاری واردات مواد اولیه دارویی، دارو و تجهیزات پزشکی قطعی است. همچنین پایدارترین نوع ارز یعنی ارز حاصل از فروش گاز ایران به ترکیه (یورو) به واردات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است، چون احتمال قطع گاز ایران به ترکیه بسیار کم است.بنابر اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، اصغری تاکید کرد: تلاش‌مان این است که تا پایان مهر ماه کل ارز را تخصیص دهیم تا با رسیدن ماه آبان و آغاز تحریم‌ها، دچار کمترین مشکل شویم.

 

تب رشته های دانشگاهی از مرز دو میلیون فراتر رفت

بعد از آن که نتیجه اولیه آزمون سراسری ۹۷ به صورت کارنامه روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار گرفت، تب انتخاب رشته بالا رفت و مؤسسات خصوصی انتخاب رشته نیز بر تنور آن می‌دمند.قیمت‌های 280هزار تا 2 میلیون و 80 هزار تومانی نشان می‌دهد، داغی این تنور نان چربی نصیب مؤسسات انتخاب رشته می‌کند. بنابر اذعان کارشناسان با وجود افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو و کاهش جمعیت داوطلبان کنکور نه تنها کارکرد‌های سابق خود را از دست داده، بلکه به آسیب آموزشی‌و‌تربیتی تبدیل شده که روی دست نظام آموزشی ما مانده است. مافیای کنکور اندازه قدرت به گردش مالی چشمگیری نیاز دارد. اگرچه بخش عمده‌ای از این گردش مالی طی سال و در فرآیند آماده‌شدن دانش‌آموزان برای کنکور تکمیل می‌شود، با این وجود مؤسسات کنکوری قید درآمد حاصل از انتخاب رشته را هم نمی‌زنند و تا آخر پای جیب داوطلبان و خانواده‌ها می‌ایستند. به طوری که با وجود تمهیدات دولتی و ارزان‌قیمت آموزش‌و‌پرورش و سازمان سنجش برای انتخاب رشته با شعار‌های پررنگ و لعاب مشتری‌های بیشتری برای خود جذب می‌کنند.

 

ناجا از هجوم مجازی ها علیه کشور پرده برداشت

فرمانده نیروی انتظامی گفت: برخی شبکه های اجتماعی در فضای مجازی غیر منصفانه و ناجوانمردانه به کشور هجمه وارد می کنند. وی با بیان اینکه پلیس با اقتدار موجب امنیت و خوشحالی هر چه بیشتر نظام خواهد شد، افزود: رسانه ها نباید به دنبال انعکاس و نشر شایعات به خصوص اخبار شبکه های مجازی باشند. به هر میزان که رسانه ها عاقلانه عمل کنند به همان میزان موجب اقتدار هر چه بیشتر پلیس خواهند شد.وی اظهار داشت: رسانه ها با توجه به اخبار و اطلاعات شبکه های مجازی نباید حالت غیر فعال داشته باشند زیرا خبرنگاران و رسانه ها نقش بسزایی در عرصه مقابله با شبکه های مجازی دارند.

 

اندونزی دومین زلزله بی سابقه را تجربه کرد

زلزله 6.9 ریشتری در دو جزیره اندونزی دست‌کم 82 کشته و صدها زخمی برجای گذاشت. «اریفین محمد هادی» رئیس بخش مدیریت بحران سازمان صلیب سرخ اندونزی گفت که بر اثر این زلزله، هزاران خانه در جزیره‌های بالی و لومبوک تخریب و صدها تن از ساکنان آنها در بیمارستان‌ بستری شده‌اند.این زلزله در عمق 31 کیلومتری زمین در شمالی‌ترین نقطه جزیره لومبوک رخ داد و در نیمه غربی جزیره بالی هم احساس شد.سازمان زمین‌شناسی آمریکا ابتدا شدت لرزه را هفت ریشتر اعلام کرد، اما در گزارش بعدی خود آن را 0.1 واحد کاهش داد.بنا بر اعلام این سازمان، ساکنان مناطق زلزله زده پس از زلزله اصلی، پس‌لرزه‌های متعددی را هم با شدتی بین 4.3 تا 5.1 تجربه کردند.این دومین زلزله قدرتمند این ناحیه طی یک هفته گذشته بود.در 29ژوئیه (7 مرداد) هم زلزله ای به قدرت 6.4 ریشتر در لومبوک به وقوع پیوست که بر اثر آن 10تن کشتند.

 

کویت در سکوی اول گرمترین نقطه جهان قرار گرفت

براساس گزارش های یک از ایستگاه های آب و هوایی بین المللی، چهار استان عراق روز یکشنبه جزو گرمترین نقاط جهان شدند و بصره در جنوب عراق با 48 درجه در رتبه دوم جهان قرار گرفت. ایستگاه بلاسیرویلی در کالیفرنیا آمریکا جدولی از گرم ترین نقاط جهان در روز یکشنبه منتشر کرد که چهار استان عراق جزو 15 شهر درج شده دراین جدول بودند.بر اساس این جدول، چهار شهر عراق شامل: بصره 48، عماره 49.7، ناصریه 47.8 و فاو 47.2 درجه سانتیگراد می باشد.در این جدول شهر همچنین مطربه در کویت با 48.4 درجه سانتگیراد گرمترین نقطه و شهر آبادان در ایران با 47.9 درجه سومین نقطه گرم جهان معرفی شده است.عراق بویژه در جنوب درحالی گرمترین روزهای سال خود و نیز جهان را طی می کند که خاموشی های طولانی برق شهری - گاه تا 15 ساعت در شبانه روز حتی در بغداد - و کاستی ها و گرانی بسیار زیاد برق های خصوصی (مولد) مشکلات زیادی از نظر تامین سرمایش برای عراقی ها بوجود آورده است.با اوج گرفتن گرما و تشدید این مشکلات، مردم در استان های مرکزی و جنوب عراق از اوایل تیرماه در اعتراض به قطعی برق در تابستان بسیار گرم این کشور و همچنین فساد اداری و سوء خدمت رسانی، دست به تظاهرات زدند که همچنان در برخی شهرها ادامه دارد. بر اساس اعلام کمیسیون حقوق بشر عراق آخرین آمار قربانیان تظاهرات های مردمی در این کشور 13 کشته و 729 زخمی است که دو سوم زخمی ها را نیروهای امنیتی عراق تشکیل می دهند.

 

شایعات مجازی به کولبر ها رسید

درحالی که کل جمعیت ۴ استان مرزی کشورمان به ۷ میلیون و پانصدهزار نفر نمی‌رسد، برخی مدعی هستند که ۸ میلیون کولبر کشور بیکار شده‌اند. کولبران به افرادی گفته‌ می‌شود که درقبال دریافت حق‌الزحمه اقدام به حمل کالای خارجی از نقاط «غیررسمی‌ گمرکی»  می‌کنند. کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ... مشغول به کار هستند. چندی پیش یکی از نمایندگان شهرهای مرزی در مجلس در آماری عجیب از بیکارشدن ۸ میلیون کوله‌بر خبر داد.خبر فوق را به تازگی عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور تکذیب کرد و حتی  معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور توضیحاتی را ارائه کرد.نکته قابل تامل آن جاست که اگر جمعیت تمام مردم (اعم از مرد و زن/ کودک، جوان، میانسال و پیر)حاضر در ۴ استان مرزی کشور که آن هم در برخی نقاطش، کولبری رواج دارد را با هم جمع کنیم باز به چنین آماری نخواهیم رسید.مجموع جمعیت این ۴ استان براساس سرشماری سال ۹۵ به کمتر از ۷ میلیون و پانصدهزار نفر می‌رسدنکته دیگر آن که چگونه  ادعا می‌شود جمعیت کولبران به چند میلیون می‌رسد درحالی که آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین صنف کشور حدود یک میلیون شاغل دارد؟چند هفته پیش نیز خبری در یکی از رسانه‌های خارج از کشور،‌ با این عنوان که یک کولبر پیرانشهری که چندی پیش روی مین رفته و قطع عضو شده بود به پرداخت جریمه نقدی محکوم شده منتشر شده بود که سیدعلی ترابی، فرماندار پیرانشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این موضوع را تکذیب کرده بود.

 

محسنی آمار نخاعی های کشور را اعلام کرد

انوشیروان محسنی بند رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 22 هزار و 700 معلول ضایعه نخاعی در کشور وجود دارد و باید در ارائه خدمات توانبخشی به این افراد از علوم روز متخصصان این علم بهره‌مند شویم.وی در ادامه تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور اعلام آمادگی می‌کند در صورتی که هر یک از معلولان ضایعه نخاعی که تا امروز تحت پوشش بهزیستی نبوده‌اند،آن‌ها را تحت پوشش قرار دهد و خدمات توانبخشی مورد نیاز را به این افراد ارائه کند.رئیس سازمان بهزیستی کشوریادآور شد: از مجموع افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی حدود  2 هزار و  800 نفر در شهر تهران زندگی می‌کنند و با توجه به جمعیت ضایعه نخاعی حاضر در پایتخت، تعداد مراکز ارائه خدمات توانبخشی را افزایش می‌دهیم.

 

بازداشت های ارزی به عراقچی رسید

احمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی بازداشت شد؛ این خبر را دقایقی پیش سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد.حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در این باره گفت: در ادامه رسیدگی به پرونده اخلالگران در نظام پولی و ارزی کشور پرونده سه تن از کسانی که تکمیل شده بود با صدور کیفر خواست به دادگاه ارسال شد و چند تن از جمله معاون ارزی بانک مرکزی (شنیدم اخیرا کنار گذاشته شده بودند) تحت تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند.اژه‌ای در ادامه به میزان گفت: یکی از کارمندان یکی از معاونین رئیس جمهور و چهار تن از دلالان ارزی هم که در این خصوص فعالیت غیر مجاز داشتند، تحت تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند. همچنین یک صراف غیر مجاز نیز احضار و پس از تحقیقات و تفهیم اتهام با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد.این اقدام در حالی رخ می‌دهد که دستگاه قضا مدتی‌ است بررسی پرونده های فساد اقتصادی را در اولویت کاری خود قرار داده و در این راستا، چند تن از افرادی که در بازار ارز و سکه فعالیت می‌کردند،بازداشت و روانه زندان کرده است؛ بررسی‌هایی که به اختلالات بازار خودرو نیز کشیده شده و به دستگیری هایی در این ارتباط هم منجر شده است.این در حالی است که گفته می‌شود، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در آغازین روز‌های کاری خود، احمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی را که در دوره ولی‌الله سیف، رئیس کل پیشین بانک مرکزی به این سمت منصوب شده بود، برکنار کرده است.

 

شهرداری پایتخت به دو سال و نیم مردم آزاری پایان داد

زیر گذر استاد معین تهران که عملیات ساخت آن از سال ۱۳۹۴ و در خیابان آزادی حد فاصل خیابان استاد معین تا شهید اکبری آغاز شد را باید از این دست پروژه‌ها دانست؛ پروژ‌ه هایی که به دلیل عدم انجام مطالعات مقدماتی دقیق و کامل، تنها پس از مدتی از آغاز با موانعی جدی رو به رو شد و مشکلات پیش روی آنقدر بالا گرفت که مدیران اجرایی بناچار کار را نیمه کاره رها کردند.این زیرگذر که بر اساس وعده مدیران شهرداری منطقه ۹ تهران مقرر بود در کمتر از یک سال و در سال ۱۳۹۵ به بهره برداری کامل برسد، پس از ۳۷ درصد پیشرفت کار با معارضاتی نظیر لوله‌های انشعاب آب ۳۰۰ و ۷۰۰ و کابل‌های مخابراتی رو به رو و به همین دلیل متوقف شد.البته توقف عملیات احداث پروژه آغازی شد بر مشکلاتی که شهروندان تهرانی که بخاطر مسدود شدن بسیاری از خیابان‌های محلی و نیز باریک شدن خیابان‌های اصلی مثل خیابان استاد معین دچار مشکلات فراوانی شدند.پس از آغاز به کار مدیران شهرداری جدید و تیم شورای شهر کنونی، هرچند تلاش‌ها برای حل مشکل و تسریع در فرایند ساخت این پروژه دوباره از سر گرفته شد، مطالعات جدید نیز از بی سرانجام بودن استمرار پروژه خبر می داد. پروژه زیرگذر استاد معین که بهتر است از این به بعد به آن پروژه تونل ارتباطی استاد معین گفته شود را باید مصداق بارز مردم آزاری مدیران شهری به واسطه کم کاری در انجام مطالعات مقدماتی و دقیق تلقی کرد؛ طرحی که قرار بود زمینه افزایش رفاه شهروندان منطقه ۹ شهرداری را فراهم کند، اما به سلب رفاه حداقلی آن‌ها نیز منجر شد.البته حالا امید این است که مدیران شهرداری بتوانند با عزمی راسخ و با تمام توان به موضوع ورود جدی کنند و ضمن انجام مطالعات کامل، داستان کهنه این طرح عمرانی را به پایان برسانند؛ انتظاری که در صورت عدم انجام مطالعات جامع بعید نیست دوباره با موانع جدید رو به رو شود و شرایط بحرانی کنونی را تشدید کند.

 

دانشگاه تهران به جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا پیوست

رتبه بندی وبومتریکس دانشگاه های جهان منتشر شد دانشگاه تهران با ۶۷ پله صعود در بین ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت.به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: رتبه بندی وبومتریکس دانشگاه های جهان منتشر شد.دهقانی گفت: داده‏ های این گزارش از سایت webometrics که معتبرترین و جامع‏ترین مرجع رتبه‏ بندی وب‏ سایت ‏های دانشگاه ‏ها است، استخراج شده است. این وب‏سایت هر سال دو بار گزارش رتبه ‏بندی خود را ویرایش و آخرین تغییرات را اعمال کرده و گزارش جدیدی ارائه می کند. داده‏ های این گزارش از آخرین ویرایش (جولای ۲۰۱۸) استخراج شده است.وی افزود: دانشگاه های هاروارد، استنفورد، ام آی تی، برکلی و میشگان رتبه های نخست تا پنجم را بین تمامی دانشگاه های جهان کسب کرده‏ اند. بررسی ۵۰ دانشگاه برتر جهان از نظر موقعیت جغرافیایی نشان داد که ۴۱ دانشگاه از ایالات متحده آمریکا و ۴ دانشگاه از بریتانیا، ۲ دانشگاه از کانادا، یک دانشگاه هنگ کنگی، یک دانشگاه سوئیسی، یک دانشگاه چینی حضور دارند.سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: دانشگاه ‏های مورد بررسی در این رتبه ‏بندی بر اساس چهار شاخص رتبه‏ بندی می‏ شوند و در مجموع بالاترین ۱۰۰ درصد است که بین چهار شاخص براساس میزان اهمیت ‏شان تقسیم می‏ شود.

 

هوای ریگان به مرحله خطرناک رسید

غلظت ریزگرد شدید در ریگان ۱۳ ریگانی را راهی مراکز درمانی کرد و با غلظت ۱۲۴۱ پایش دستگاه ریزگرد‌ها شرایط این شهرستان خطرناک اعلام شد.علیرضا غلامشاهزاده معاون فرماندار ریگان گفت: تشدید غلظت ریزگرد‌ها که از صبح امروز در ریگان آغاز شده موجب مشکلات تنفسی شهروندان شده و ۱۳ ریگانی را راهی مراکز درمانی کرد و موجب کاهش دید در محور ترانزیتی ریگان ـ. چابهار شده است.وی با اشاره به اینکه ۱۶ روستای این شهرستان در محاصره شن‌های روان قرار دارد، خاطرنشان کرد:ریگان دومین نقطه کانون بحران فرسایش بادی در کشور است که سالانه خسارات میلیاردی به زیرساخت‌های آن وارد می‌شود.با غلظت ۱۲۴۱ پایش دستگاه ریزگرد‌ها هوای ریگان خطرناک اعلام شد.رئیس اداره حفاظت محیط زیست ریگان گفت: با سنجش پایش دستگاه گرد وغبار در ریگان و افزایش پی‌ام دستگاه به ۱۲۴۱ برابر حد مجاز شرایط ریگان خطرناک اعلام شد.حمزه ابراهیمی ابراز کرد: تشدید غلظت گرد و غبار در شهرستان ریگان شرایط این شهرستان را خطرناک کرده و موجب خانه‌نشین شدن اهالی ریگان شد.رئیس اداره محیط زیست ریگان تصریح کرد: تشدید گرد و غبار در مناطق هشتصد متری، چاه‌ملک و شیرآباد است که موجب کندی عبور و مرور در این شهرستان شده است.وی بیان داشت: احتمال تعطیلی ادارات شهرستان وجود دارد.

 

آمریکا برای کالیفرنیا موقعیت اضطراری اعلام کرد

در پی تداوم آتش‌ سوزیِ جنگلیِ کالیفرنیا، دولت آمریکا در این ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرده است.آمار جان‌ باخته‌گان آتش‌سوزی کالیفرنیا به هفت نفر رسیده است. هفتمین جان‌ باخته یک متخصص خطوط برق بود.بیش از 117 هزار هکتار از بیشه‌ زارهای کالیفرنیا در شعله‌های آتش به دود و خاکستر تبدیل شده است.با گذشت 15 روز از آتش‌ سوزی، همچنان ستون‌ هایی از دود سیاه آسمان منطقه را فراگرفته است.با وجود تلاش 4200 آتش نشان، تنها 41 درصد آتش مهار شده است.گسترش آتش‌ سوزی، خانه‌ها و دیگر سازه‌های واقع در این منطقه را به شدت تهدید می‌کند. شمار خانه‌ های تخلیه شده هر روز بیشتر می‌شود و هزاران نفر آواره شده‌اند. براساس آمار سازمان‌های ملی در آمریکا، آتش‌ سوزی‌های امسال بیش از دو میلیون هکتار از جنگل‌ها را نابود کرده که این رقم در ده سال اخیر بی سابقه است.

 

بوریس جانسون با ممنوعیت برقع زنان مخالفت کرد

بوریس جانسون به رغم توهین و تمسخر شدید زنان برقع‌پوش، با ممنوعیت پوشش صورت زنان در اماکن عمومی مخالفت کرد.بوریس جانسون، وزیر امور خارجه سابق انگلیس گفت: دولت دانمارک در اعمال جریمه و ممنوعیت برای پوشش نقاب یا برقع در خیابان‌های این کشور کاری اشتباه انجام داد.با این حال بوریس جانسون از طرفی دیگر زنان مسلمانی که از پوشش روبنده استفاده می‌کنند را مورد تمسخر قرار داد و گفت که آنها شبیه صندوق پستی می‌شوند.او همچنین در ادامه اظهارات توهین‌آمیزش آنها را با "سارقین بانک‌ها و نوجوانان شورشی" مقایسه کرد.در عین حال این اظهارنظرهای بوریس جانسون باعث انتقادهایی علیه وی شد.چند روز پیش دانمارک به تبعیت از فرانسه، آلمان،‌ اتریش و بلژیک پوشش برقع را در اماکن عمومی ممنوع اعلام کرد. همچنین مقام‌های دانمارک زنی را که در یک مرکز خرید در یکی از شهرهای این کشور این پوشش را داشت به سبب پوشش حدود ۱۲۰ پوند جریمه کردند.او اظهار داشت: «من فراتر از آن می‌روم و می‌گویم این کاملا "خنده دار" است که افرادی باید تصمیم بگیرد مثل جعبه‌های پست در خیابان راه برود و من کاملا هرگونه تلاشی از سوی هرگونه دولتی که به شکلی مسلم مردسالار است و به چنین تظاهرهایی برای "عفت" تشویق می‌کند، رد می‌کنم.»او همچنین گفت: ممنوع کردن برقع می‌تواند منجر به یک برخورد سراسری با هرگونه نماد تعلق خاطر مذهبی بشود.

 

مصر با رژیم صهیونیستی توافق گازی امضا کرد

روزنامه "الشروق" مصر به نقل از یک منبع آگاه نوشت که از سال 2019 این کشور از فلسطین اشغالی گاز طبیعی وارد می کند.الشروق افزود: بر اساس توافقنامه امضا شده میان یک شرکت خصوصی مصری با صهیونیست ها، مصر طی 10 سال 64 میلیارد متر مکعب گاز به ارزش 15 میلیارد دلار از فلسطین اشغالی وارد و علاوه بر مصارف داخلی اقدام به صدور گاز به دیگر کشورها نیز می کند.تارنمای شبکه "فرانس 24" در این خصوص نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی صادرات گاز به مصر را موجب تقویت اقتصاد این رژیم و تاریخ توافق در این خصوص را روز عید دانست. "یووال اشتاینتز" وزیر انرژی رژیم صهیونیستی این قرار داد را یکی از مهم ترین توافق ها با مصر از سال 1979 قلمداد کرد.مصر در گذشته به رژیم صهیونیستی گاز صادر می کرد، اما توافقنامه فروش گاز در سال 2012 و پس از چندین بار حمله به لوله های گاز در شبه جزیره سینا متوقف شد.

 

بانک شهر خط 6 و 7 مترو را مسدود کرد

مجید فراهانی بیان داشت: بانک شهر اعلام کرده که شهرداری به تعهدات خود در پرداخت تسهیلات عمل نکرده است.فراهانی بیان داشت: بانک شهر متعلق به شهرداری تهران نیست و تمامی کلانشهرها در این بانک سهام دارند و شهرداری تهران نیز یکی از سهامداران این بانک محسوب می‌شود و نمی‌تواند به صورت دستوری از بانک شهر تقاضایی داشته باشد.رئیس کمیته بودجه و نظارت بیان داشت: پیمانکاران خط 6 و 7 مترو با معرفی و ضمانت شهرداری تهران از بانک شهر وام گرفته‌اند و شهرداری دیون آنها را پرداخت می‌کرده است.وی خاطرنشان کرد: بانک شهر علی‌رغم عدم پرداخت تسهیلات به شهرداری تهران در حوزه عمرانی نیز به تعهدات خود عمل نکرده است. به عنوان مثال بانک شهر خط 6 و7 مترو را تامین منابع کرده بود ولی این اقدام نیز متوقف شده است و به این سمت پیش رفته که ضمانت نامه‌های پیمانکاران خط 6 و7 مترو را به اجرا گذاشته و حساب‌های آنها را نیز بسته است.وی خاطرنشان کرد: موضوع حمل و نقل عمومی برای شهرداری تهران بسیار مهم و حائز اهمیت است و از این رو زیر بار قرض و بهره‌های کلان بانکی رفته است و با عدم توانایی شهرداری تهران در بازپرداخت دیون عملا پیمانکاران دچار مشکل شده‌اند و موجب شده بانک شهر حساب‌های بانکی پیمانکاران در خط 6 و7 مترو را ببندد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha