شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی

حوزه/ تا نسبت بین جامعه و حوزه را نتوانیم باز تعریف کنیم، نمی توانیم پاسخ گوی خوبی به نیازهای جامعه جهانی و داخلی باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حمیدمحمدی عصر امروز در افتتاحیه سال تحصیلی مرکز تخصصی مجمع عالی تفسیر قرآن که در مدرسه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی در قم برگزار شد، گفت: ماموریت حوزه علمیه در داخل و خارج کشور موضوع بسیار مهمی است. حوزه علمیه در صورتی می تواند در داخل و خارج کشور اثر گذار و موفق عمل کند که قرآن بنیان باشد.

 دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور عنوان کرد: حوزه ای قرآن بنیان است که براساس قرآن طراحی و برنامه ریزی شود و این مسئله تنها نباید در داخل کشور باشد؛ بلکه درخارج کشور هم باید این گونه باشد.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه حوزه نتوانسته در بخش تفسیر و قرآن قدم های موفقی بردارد افزود: دانستن این مسئله ضروری است که قرآن در خود دارای نظام  و نسبت هایی است. اگر قصد داریم مفسر موفق و اثر گذاری شویم؛ لازم است بر بخش های مختلف قرآن که دارای نظام و نسبت های است، دست یابیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: قرآن در کنار این دو محور به بخش های علوم، معارف، امور قرآنی قابل تقسیم است. الان در دو بخش اول کارهای خوبی شده است؛ اما در بخش دیگر نتوانسته ایم فعالیت خوبی انجام دهیم.

 دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور عنوان کرد: خواندن قرآن امر مهمی است و کار و امر دیگر بیان نسبت ها است. مفسر موفق کسی است که بتواند به نسبت های موجود در قرآن دست یابد.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: توسعه فرهنگی قرآنی و توسعه ایمان، معرفت و رفتار قرآنی از مسائل مهم است و دراین باره هم متأسفانه فعالیت خاصی انجام نداده ایم.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه رسالت هایی دارد و ازجمله آن تفسیر عبودیت و ترویج مبانی معرفتی است گفت: حوزه وظیفه دارد درکنار این مسئولیت ها در مسیر تلاوت قرآن، تعلیم و تربیت و تذکیه گام بردارد تا بتواند مروج خوبی باشد.

 دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور عنوان کرد: تلاوتی که در آن قصد عمل نباشد، تلاوت نیست و همین خود اول مشکل است.  کارکرد اصلی حوزه، آموزش، تربیت و تهذیب است. حوزه قرآن بنیان، اجتماعی و معرفتی حوزه ای است که براساس این محورها طراحی شده و جامعه را بسازد.

وی اظهار داشت: تا نسبت بین جامعه و حوزه را نتوانیم باز تعریف کنیم، نمی توانیم پاسخ گوی خوبی به نیازهای جامعه جهانی و داخلی باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: برای اجتماعی شدن حوزه، باید پرچم رویکرد اجتماعی شدن تفسیر را در دست گرفت و فریاد زد. نمونه ای از این کار را استاد قرائتی انجام داد.

دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور عنوان کرد: یکی از مسائلی که در رویکرد اجتماعی حوزه لازم است رعایت کرد این که هر فردی نهاد قرآنی راه اندازی کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی دیگراز اجتماعی کردن حوزه، رویکرد آموزش تفسیر به افراد و جامعه است. این مسئله در جای خود بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: حوزه می تواند در بخش های مختلف ماموریت و تصدی داشته باشد، الان بسیاری از بخشها و تصدی ها به دلیل عدم حضور حوزه، نتوانسته به جایگاه حقیقی خود برسد این حرف بدان معنا است که بعضی ازمنصب ها و تصدیها نیازمند به روحانی عالم است که بتواند بر اساس دو محور نظامات و نسبت های قرآنی کارهای بزرگ انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: حوزه برای حل مسئله مشکلات باید فاصله اش با جامعه بسیار کم باشد تا بتواند نقش آفرینی کند.

 دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور عنوان کرد: نهاد علم سنجی و حوزه پژوهی از مسائل مهمی است که باید درحوزه اتفاق بیفتد تا بتواند حوزه در جامعه پاسخ گو باشد.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:  امروز طلبه باید به وسیله قرآن، دینی را عرضه کند که همه علوم را تسخیر و سحر کند ولی این مسئله هنوز به معنای دقیق و واقعی اتفاق نیفتاده است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha