سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
بازداشت متهم سکه ثامن

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

تدبیر رهبر انقلاب به جولان ارزی پایان داد

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی اظهار کرد: میزان هماهنگی میان قوای مختلف برای کنترل بازار ارز تاکنون بی‌سابقه بوده و این اتفاق ناشی از تدبیر رهبر معظم انقلاب در تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه بوده است.در روزهای اخبر در بازار ارز اتفاقاتی رخ داد که در سالهای اخیر بینظیر بوده است؛ به گونهای که نرخها تا ۵ الی ۶ هزار تومان در طول یک شب سقوط کرد و این علامت خوبی برای اقتصاد کشور است. شاید کسی تصور نمیکرد با هجوم یکباره مردم برای فروش ارزهای خانگی چنین اتفاقی در بازار ارز رخ دهد اما همچنان این امیدواری وجود دارد که نرخ‌ها به قیمت سابق بازگشته و در اقتصاد کشور ثبات حاصل شود.جعفرزاده ایمنآبادی یادآور شد: این حجم از هماهنگی تاکنون بی‌سابقه بوده و این اتفاق ناشی از تدبیر رهبر معظم انقلاب در تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه بود. تشکیل این شورا جواب داد و منجر به کاهش بسیار زیاد نرخ ارز شد.وی عنوان کرد: بنده قول میدهم این روند کاهشی همچنان ادامه خواهد داشت. در همین روزها به ۷ هزار تومان هم خواهد رسید اما مطمئن باشید در ادامه به کمتر از این نرخ هم خواهد رسید و امیدواریم به حدود ۳۵۰۰ تومان هم برسد.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: البته باید توجه داشت که این اتفاق به صورت مرحله به مرحله رخ میدهد و قرار نیست که نرخها یک‌شبه به پائین‌ترین حد ممکن برسد.

 

پاتک اطلاعات بعد از جزایری و ریگی به متهم ثامن رسید

با تلاش پلیس بین الملل نیروی انتظامی و قوه قضاییه فرهاد زاهدی فر مدیر عامل فراری سکه ثامن در کشور دیگری دستگیر و به کشور بازگردانده شد . چند سال قبل نیز شهرام جزایری در عملیاتی مشابه به کشور بازگردانده شد.زاهدی فر تحت فروش سکه ثامن با افراد متعددی دیگر از هزاران نفر، میلیارد ها دلار کلاهبرداری کرده و به کشور دیگر فرار کرده بود.

 

چین به اوراق قرضه آمریکا چوب حراج زد

پس از آنکه آمریکا بر واردات 200 میلیارد دلار کالا از چین تعرفه اعمال کرد چین نیز این اقدام را با اعمال تعرفه بر 60 میلیارد دلار کالای آمریکایی پاسخ داد. این کشور در فکر عرضه دوباره اوراق قرضه دولتی آمریکا به بازار است. وزارت اقتصاد چین به برخی از بانک‌ها و مؤسسات سرمایه‌گذاری بین‌المللی دستور داده است تا شرایط لازم برای عرضه سه میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری وزارت خزانه‌داری آمریکا را فراهم کند.پس از اجرایی شدن طرح اعمال تعرفه بر واردات 200 میلیارد دلار کالا از چین توسط دولت آمریکا، چین بر واردات 60 میلیارد کالای آمریکایی تعرفه اعمال کرد و بدین ترتیب اختلاف تجاری بین دو کشور وارد فاز جدیدی شد.وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه می‌گوید: قرار است این اوراق قرضه که دوره بازپرداخت 5،10 و 30 ساله دارند هفته آینده به بازار عرضه شوند.در صورتی که این خبر صحت داشته باشد این دومین بار در سال جاری و سومین بار از سال 2004 است که چین اوراق قرضه دولتی وزارت خزانه‌داری آمریکا را پیش از موعد بازپرداخت عرضه می‌کند.

 

چین شیر نفت آمریکا را بست

با تشدید تنش بین ۲ اقتصاد بزرگ جهان، چین به عنوان دومین واردکننده نفت از آمریکا واردات نفت از این کشور را به طور کامل متوقف کرد. راشاتودی گزارش داد؛ علیرغم آنکه نفت در لیست کالاهای آمریکایی مشمول تعرفه گمرکی در چین قرار ندارد، اما پالایشگاه‌های چینی واردات نفت از آمریکا را به طور کامل متوقف کرده‌اند. اصلی‌ترین دلیل این مسئله تشدید تنش تجاری بین چین و آمریکا به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان بوده و باعث شده است چین به عنوان دومین مشتری نفت آمریکا خرید نفت این کشور را متوقف کند.در ماه آگوست چین با واردات روزانه 334 هزار بشکه نفت از آمریکا دومین مشتری نفت این کشور شد.چین بخش قابل توجهی از نیاز خود به نفت را با واردات روزانه1.2 میلیون بشکه نفت از روسیه و همچنین عربستان و ایران تامین می‌کند.

 

۱۸ کالای صنعتی منفی شدند

مطابق آمار تا پایان تیرماه امسال از مجموع ۳۱ کالای صنعتی تولید ۱۸ کالا رشد منفی را به خود اختصاص داده است.براساس جدیدترین آمار از وضعیت تولید کالاهای منتخب صنعتی تا تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه با سال گذشته شاهد کاهش تولید  18 کالای صنعتی است به این صورت که تا پایان این بازده زمانی تولید کمباین منفی 67.3 درصد،انواع سواری منفی 2.7 درصد،  انواع کاغذ منفی 0.2 درصد و وانت منفی 1.5 درصد کاهش داشته است.همچنین تولید نئوپان منفی 17.5 درصد، تلویزیون منفی17.5 درصد، یخچال  و فریزر منفی 9.6 درصد، ماشین لباسشویی منفی22.5 درصد، پتروشیمی منفی 2.1 درصد و لاستیک خودرو منفی 0.2 درصد اعلام شده است.مطابق این گزارش بیشترین آمار تولید در این بازده زمانی به تولید اتوبوس، مینی بوس و ون با 29.8 درصد و کارتن با 30.3 درصد اختصاص دارد.در بخش تولید کالاهای منتخب معدنی وصنایع معدنی هم محصولات فولادی 1.6 درصد، سیمان 3.3 درصد و چینی بهداشتی 39.1 درصد کاهش داشته است. بیشترین حجم تولید در این بخش به کاتد مس با رشد62.3 درصدی  به ثبت رسیده است.

 

۳۷ بند از ۴۰ بند FATF محرمانه‌ شدند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با تصریح به اینکه ریشه تحریمهای بانکی را FATF دانستن دادن آدرس غلط به مردم دادن است گفت: با امضای ده FATF نیز مشکل تحریمهای بانکی حل نخواهد شد. حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: تا قبل از دستور العمل دوم ارزی یعنی 22 فروردین ماه 3/22 میلیارد ارز کشور مصرف شد در حالی که اگر مدیریت بهتری می‌شد این میزان از ارز کشور بیهوده خرج نمی‌شد که 4 ماه بعد این رویه یعنی در 15 مردادماه اصلاح شد.وی با اشاره به محرمانه بودن 37 بند از 40 بند امضاشده در FATF گفت: این قرارداد بدون هماهنگی با مجلس شورای اسلامی امضا شد و از کجا معلوم از مفاد این 37 بند محرمانه که نه‌تنها مردم بلکه نمایندگان ملت نیز از آن بی‌خبرند تجویز فروپاشی مؤسسات مالی و نوسانات اخیر ارز نباشد که یکی از مهترین عوامل نوسانات در بازار ارز بخشنامه‌های متعدد و متضاد بانک مرکزی بود.

 

روس ها،امارات و ترک ها را از صادرات ایران کنار زدند

در ۶ماهه ابتدایی سال جاری واردات از ترکیه و امارات حدود ۳۰درصد کاهش یافته است. بررسی آمارهای تجارت خارجی نشان می‌دهد، در 6ماهه نخست سال جاری کشور چین همچنان مهمترین کشور صادرکننده کالا به ایران است، بر این اساس واردات از امارات با رقم 3.1 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت 30درصدی مواجه شده است. همچنین در این مدت واردات از کشور ترکیه نیز با رقم  1.1 میلیارد دلار با افت 28درصدی روبه‌رو شده است.این در حالی است که واردات از کشور روسیه با رقم 633 میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش تقریبی 100درصدی مواجه شده است.

 

آهن رکورد دار افزایش قیمت شد

مطابق آمار تا پایان تیرماه امسال قیمت تیرآهن ۶۹.۷ درصد و میلگرد آجدار ۹۲.۵ درصد گران شده است. آمار منتشر شده از قیمت کالاهای اساسی تا پایان تیرماه امسال حکایت از افزایش قیمت آهن و میگرد نسب به مدت مشابه در سال گذشته دارد به نحوی که در این بازده زمانی قیمت تیرآهن  69.7 درصد و میلگرد آجدار 92.5 درصد گران شده است.همچنین تیر آهن نمره 18 افزایش 67.9 درصدی، میلگرد ساده نمره 8 افزایش  با 64 درصدی و خیار رسمی افزایش 69.7 درصدی را در تیرماه امسال به خود اختصاص داده است.براساس این گزارش، پیاز و جوجه یک روزه گوشتی نیز به ترتیب با منفی 52 درصد و 56.9 درصد بیشترین کاهش قیمت را در این مدت داشته‌اند.

 

راغفر از خیانت FATF هشدار داد

اقتصاددان اصلاح طلب در مورد تبعات پیوستن به FATF گفت: آن ها پس از تصویب این طرح فشار خواهند آورد که مثلا حزب الله یک گروه تروریستی است و این موضوع انتها نخواهد داشت.وی خاطرنشان کرد: نخستین پولشویی دنیا در خود آمریکا در دهه های 50 رخ داد. بعضی از ایالت های آمریکا مانند «دنور» به پولشویی معروف هستند. همچنین انگلستان یکی از بزرگترین پولشویی های دنیا را در اختیار دارد؛ در جزیره ای به نام «جرزی» دو برابر کل گردش مالی سوئیس پولشویی انجام می شود. همچنین اسرائیل نیز شناخته شده است که پول های کثیف را می گیرد و پول را جای دیگری تحویل می دهد.وی با بیان اینکه برای پیوستن ایران به اقدام گروه مالی، 41 شرط گذاشته بودند، عنوان کرد: از این شرط ها، چهار شرط قانون است و بقیه آن ها اقدامات اجرایی است که دولت طبق گزارشات، همه را اجرا کرده است. از چهار قانون ذکر شده، دو قانون داخلی بود و دو قانون مربوط به کنوانسیون بود؛ نخست پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته یا همان پالرمو و دوم کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم است.

 

اقتصادی ها علیه احتکار تیم تشکیل دادند

شورای عالی هماهنگی اقتصادی سیاست‌های لازم برای هماهنگی در عرضه کالا و مقابله با احتکار و اختفا کالاها را تصویب کرد. پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی و قضائی برای اطمینان از عرضه مناسب کالاها و هماهنگی در مقابله با احتکار و اختفاء به نحوی که موجب شفافیت، تسریع و تسهیل بیشتر در فرایند تامین و توزیع کالا و همچنین دسترسی مناسب مردم به کالاهای مورد نیازشان شود؛ بررسی و سیاست‌های اجرایی و طرح تقسیم کار و هماهنگی نهادهای ذیربط، تصویب شد.همچنین پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه در خصوص تامین و تخصیص بسته معیشتی ویژه دولت برای حمایت از خانواده های کم درآمد نیز در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورد بحث و تصمیم گیری قرار گرفت و مقرر شد با تصویب طرح عملیاتی آن در جلسات آینده دولت طرح به اجرا گذاردهه شود.

 

مخابرات درآمدی میلیاردی آبونمانی را به مشترکان برمی‌گرداند

معاون وزیر ارتباطات گفت: ارائه اجباری سرویس اینترنت روی خط ثابت و انتقال مشترکان شرکت‌های اینترنتی خصوصی به مخابرات پس از کابل برگردان خلاف مقررات است و در این باره به مخابرات تذکر داده‌ایم.وی تأکید کرد: ارتقای تکنولوژی گریزناپذیر است و مخابرات تاکنون حدود ۱۲ هزار کابل را برگردان کرده است.معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در باره تأثیر سه حکم دیوان عدالت اداری روی تعرفه‌ها و عملکرد مخابرات گفت: حذف آبونمان ۷۰۰ میلیارد تومان در یک سال درآمد مخابرات را کاهش داد و بابت سال های گذشته نیز مخابرات باید ۱۸۰۰ میلیارد تومان به مشترکان بازگرداند.وی تأکید کرد: این کار باعث می‌شود مخابرات خط‌هایی که کارکرد کم دارند را تخلیه کند زیرا نگهداری آنها برای مخابرات سودی ندارد.فلاح در مورد اعلام اسامی شرکت‌های ارزش افزوده که ۳۳ میلیارد تومان از ۲ میلیون مشترک همراه اول اضافه دریافت کرده بودند گفت: شکایتی در این باره در دستگاه قضایی تنظیم شده که پس از به نتیجه رسیدن اسامی متخلفان اعلام می‌شود.

 

گوجه فرنگی در سراشیبی قیمت قرار گرفت

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با کاهش صادرات گوجه‌فرنگی، قیمت این محصول با شیب کمی در حال کاهش است.ابراهیم شیرانی با بیان وجود 21.5 هکتار گلخانه در چهارمحال و بختیاری، گفت: از این تعداد 3.5 هکتار توت‌فرنگی، حدود 13 هکتار سبزی و صیفی و مابقی گل شاخه بریده است.مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: کاهش صادرات گوجه‌فرنگی و محصور شدن به محصولات گلخانه‌ای، قیمت گوجه‌فرنگی با شیب کمی در حال کاهش است.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 10 هکتار گلخانه برای کسب مجوز و تسهیلات بانکی به بهره‌برداری نرسیدند، ادامه داد: در صورت بهره‌برداری از این گلخانه‌ها تولیدات محصولات استان افزایش می‌یابد.

 

تشک در آمریکا اعلام ورشکستگی کرد

شرکت مترس بزرگترین شرکت عرضه تشک در آمریکا روز گذشته با مراجعه به دادگاه شهر دلاور اعلام ورشکستگی کرد.به نقل از ABCNEWS، شرکت مترس بزرگترین شرکت عرضه تشک در آمریکا روز گذشته با ارائه فرم‌های مربوط به ورشکستگی به دادگاه فدرال شهر دلاور اعلام ورشکستگی کرد.شرکت مترس که در هیوستون آمریکا فعالیت می‌کند اعلام کرده است که حدود 700 نمایندگی خود در سراسر آمریکا را می‌بندد.این شرکت حدود 9800 نفر کارمند و 3200 شعبه در آمریکا دارد و طی سال‌های گذشته تعداد شعب خود را به سرعت افزایش داده است.نزدیک بودن برخی شعب باعث شده آنها به جای اینکه با رقبای مترس رقابت کنند با یکدیگر رقابت می‌کردند و در نهایت به از دست رفتن فروش در این مناطق منجر می‌شده است.

 

آمریکا اولین بانک متخلف تحریم ها را جریمه کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز اعلام کرد: بانک JP مورگان قبول کرده به دلیل 87 مورد نقض تحریم‌های ایران و کوبا 5.26 میلیون دلار جریمه پرداخت کند تا پرونده مختومه شود.وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته اعلام کرد: بانک JPمورگان به دلیل 87 مورد نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کوبا توافق کرده تا برای مختومه شدن پرونده 5.26 میلیون دلار جریمه پرداخت کند.در بیانیه این وزارتخانه آمریکا آمده است:‌دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (موسوم به اوفک) امروز از مصالحه با بانک JP مورگان به دلیل 87 مورد نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کوبا خبر داد و قرار شد این بانک 5.263 میلیون دلار جریمه پرداخت کند.در بیانیه اوفاک همچنین آمده است: مستندات جدیدی درباره نقض تحریم‌های سوریه و تحریم‌های مرتبط با قاچاق مواد مخدر علیه این بانک یافته است.حجم مبادلات JP مورگان در 85 مورد نقض تحریم‌ها حدود 46 میلیون دلار برآورد شده است. بنا به این بیانیه تمام نقض تحریم‌های انجام شده توسط خود بانک JP مورگان و به صورت داوطلبانه افشا شده است.

 

ناجا جلوی کلاهبرداری بانکی را گرفت

رئیس پلیس استان اصفهان از دستگیری فردی که با تاسیس یک شرکت تجاری به بهانه واردات و صادرات بالغ بر یک میلیون و ۲۱۰ هزار یورو تسهیلات ارزی دریافت کرده بود، خبر داد.وی افزود: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد زنی با همدستی ۲ نفر از اعضای خانواده خود اقدام به تاسیس یک شرکت تجاری کرده و با وانمود کردن اختیارات واهی و غیر واقعی، تخصص در زمینه فعالیت‌های بازرگانی و داشتن قدرت و توان مالی جهت انجام پروژه‌های اقتصادی و واردات و صادرات از یکی از بانک‌های استان، تقاضای گشایش اعتبار LC و درخواست ثبت سفارش به مبلغ یک میلیون و ۲۱۰ هزار یورو کرده است.

 

دولت دست به جیب صندوق توسعه ملی شد

معاون رئیس‌جمهور اعلام کرد: اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریالی دیگر توسط شورای عالی سه قوه برای برداشت از صندوق توسعه ملی تصویب شده است که می‌توان از آن برای حفظ اشتغال موجود، احیای بافت فرسوده، تقویت بخش گردشگری در استان‌ها استفاده کرد که این پول هم‌اینک موجود است و ربطی به خزانه، مالیات و تحریم ندارد.معاون رئیس‌جمهور یادآور شد: در این شرایط سخت با تدابیر دولت، سیاست‌های مالی کشور در حوزه اعتبارات هزینه‌ای اجرا و ۲۷۰ هزار میلیارد ریال نیز برای طرح‌های عمرانی پرداخت شده است. در حوزه تخصیص منابع و اعتبارات نیز امسال نسبت به سال گذشته ۴۰۰ درصد در پرداخت‌ها رشد داشته‌ایم.

 

فرانسه به استقلال مالی اروپا روی خوش نشان داد

وزیر دارایی فرانسه گفت: بحران ایران می‌تواند به استقلال مالی بیش‌تر اروپا از آمریکا منجر شود.برونو لومر  - وزیر دارایی فرانسه -در جریان دیدار با همتای اسلواک خود گفت: تحریم‌هایی که آمریکا بر ضد ایران اعمال کرده است، فرصتی برای اروپاست تا نهادهای مالی مستقل خود را توسعه دهد.پیش‌تر نیز ژان ایو لودریان- وزیر خارجه فرانسه- در مصاحبه با " لو پاریزین" گفته بود: به آمریکایی‌ها گفته‌ایم این به خودشان مربوط است که چه تحریم‌هایی وضع کنند اما ما خارج از حد و حدود بودن تحریم‌ها را غیرقابل قبول می‌دانیم. وی افزود: اروپائی‌ها نباید تاوان خروج آمریکا از توافق را بدهند.دونالد ترامپ پس از خارج کردن این کشور از برجام گفته بود که هر شرکت خارجی را که با ایران کار کند و خواهان همکاری با شرکت‌های آمریکایی و استفاده از دلار باشد را مجازات خواهد کرد.

 

سوئیس به سوئیفت غیر آمریکایی پیوست

سفیر سوئیس در مسکو اعلام کرد: این کشور می‌تواند در ساخت سیستم پرداخت مستقل از آمریکا به جای سیستم ارتباطات رادیویی مالی بین بانکی جهانی(سوئیفت) به کشورهای اتحادیه اروپا ملحق شود.سوئیس که مرکز تائیدشده بانک‌داری در جهان است، با اروپا در مورد ساخت جایگزینی مستقل برای سوئیفت، با وجود تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا، هم‌صدا شده است. روسیه که همین حالا چنین سیستمی را برای خود ساخته است هم، اعلام آمادگی کرده است در سیستم سوئیفت مخصوص به یورو، همکاری داشته باشد.در ماه آگوست، وزیر مالی آلمان در سخنانی که در بعدا دوباره توسط سخنگوی این وزارت تائید شد، گفت: اتحادیه اروپا مشغول کار بر روی یک سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت است تا به این وسیله، توافق هسته‌ای ایران را پابرجا نگاه دارد.

 

کشور آمار کشفیات قاچاق را رو کرد

طی ۵ ماه ابتدایی سال جاری، ۳.۳ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شده که خودرو، لوازم خانگی و مسکرات، بیشترین حجم کشفیات را به خود اختصاص داده‌اند.بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، حجم کشفیات قاچاق در پنج ماه اول سال جاری حدود ۳۳۱۴۹ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲ برابر (۱۲۳ درصد) افزایش داشته است.سه قلم عمده کشفیات قاچاق در پنج ماه اول سال جاری، عبارتند از خودرو با ارزش ۸۲۵۴ میلیارد ریال، لوازم خانگی با ارزش ۴۰۲۳ میلیارد ریال و مسکرات با ارزش ۱۴۸۱ میلیارد ریال که حدود ۴۰ درصد از کل کشفیات قاچاق در کشور را به خود اختصاص داده اند.در مدت مورد بررسی، کالاهای منتخب حدود ۷۵ درصد از کل کشفیات قاچاق را به خود اختصاص داده است. همچنین بیشترین اقلام کشف شده شامل پارچه، مواد خوراکی، لوازم یدکی (خودرویی)، البسه، فرآورده های نفتی، برنج، دام و احشام، سلاح و مهمات، سیگار، لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات ماهواره، دارو، تجهیزات رایانه ای، میراث فرهنگی، لوازم صوتی و تصویری، گوشی تلفن همراه، اسباب بازی، کفش، تجهیزات پزشکی، طلا و جواهرآلات و فرآورده های شیلات می شود.حجم کشفیات قاچاق سوخت در ناجا در پنج ماه اول سال جاری حدود ۳۷ میلیون لیتر با ارزش ۸۳۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد حدود ۲ برابر و از نظر ارزش حدود ۵ برابر شده است.همچنین میزان کشفیات قاچاق خروجی مواد غذایی و پوست حیوانات نیز رتبه های دوم و وسم کشفیات قاچاق خروجی را به خود اختصاص داده است.

 

گمرک به موبایل پاتک زد

طی نیمه نخست سال جاری ۲۴۲ میلیون و ۶۹۲ هزار دلار گوشی تلفن همراه به کشور وارد شده که طبق گفته وزیرارتباطات ۷۰۰ هزار گوشی دیگر نیز در گمرکات مانده است.آمار نشان می‌دهد که ارزش دلاری واردات گوشی تلفن همراه در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۳.۵۴ درصد افزایش یافته است.البته طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، قرار بود ۷۰۰ هزار گوشی تلفن همراه دیگر نیز از گمرک ترخیص شود تا کمبود این وسیله ارتباطی در بازار داخلی را جبران کند اما هنوز به دلیل عدم رفع برخی موانع، ترخیص نشده است.آذری جهرمی همچنین رفع موانع واردات گوشی را عاملی برای کاهش قیمت این کالا دانسته و گفته بود: کاهش نرخ ارز موجب شد در روزهای گذشته قیمت گوشی تلفن همراه ۲۰ درصد کاهش یابد البته وارد کنندگان معتقدند، اگر موانع واردات گوشی رفع شود، با شکستن حباب ناشی از کمبود کالا، قیمت گوشی ۳۰ درصد دیگر نیز کاهش پیدا می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha